Copywriting: Jak zacząć zarabiać na pisaniu?

Lubisz pisać, wychodzi Ci to naprawdę dobrze, a do tego masz głowę pełną pomysłów? Wszystko wskazuje na to, że copywriting jest idealnym zajęciem dla Ciebie! Jeśli masz wątpliwości, czy pisanie może się stać stabilnym źródłem dochodu i nie wiesz, jak zarabiać na copywritingu - czytaj dalej. Dowiesz się, na jakie teksty jest największe zapotrzebowanie, a także gdzie szukać i jak zdobyć swoje pierwsze zlecenia.


Kurs Copywriting - jak tworzyć treści, które sprzedają

Poznaj warsztat copywritera, naucz się pisać skuteczne i angażujące teksty, na których będziesz zarabiał! Dowiedz się więcej



Zacznij od portfolio

Gromadzenie rozmaitych tekstów w swoim portfolio to najlepszy sposób na to, aby udokumentować posiadane umiejętności. Jeśli masz niewiele doświadczenia w realizacji zamówień komercyjnych, nie martw się. Przedstawić możesz również artykuły, które znalazły się w Twoim blogu lub napisać tekst specjalnie na potrzeby interesującego Cię ogłoszenia. Proces budowania portfolio zawsze wymaga czasu i pracy, a często również ciekawych pomysłów. Jednym z nich jest napisanie tekstów na dowolnie wybrane tematy w branży, w której chcesz się wyspecjalizować.

Znajdź swoją specjalizację

Tekst staje się bardziej wiarygodny i przyjazny w odbiorze, gdy jego autor swobodnie się czuje w poruszanej tematyce. Czytając go, od razu wiesz, że nie wyszedł spod pióra laika. Jednak, nie każdy fachowiec w swojej dziedzinie może się również cieszyć lekkim piórem lub wystarczającym zapasem czasu, aby przelewać swoją wiedzę na papier.

To są okoliczności, w których potrzeba copywritera wyspecjalizowanego w danej dziedzinie i to jest Twoja szansa na zdobycie klienta lub klientów. Przykłady można mnożyć: posty, blogi i artykuły dla branży medycznej, prawniczej, ubezpieczeniowej lub finansowej. Warto również wiedzieć, że mając wyjątkowo szeroką wiedzę w danej dziedzinie, możesz ustalić wyższe stawki za wykonanie zlecenia.


Wybierz ulubiony format

Zamiast być dobrym we wszystkim, lepiej jest być prawdziwym ekspertem w kilku dziedzinach. Copywriting również można podzielić na węższe sektory: artykuły sponsorowane, email marketing, teksty pozycjonujące, naming, posty do social media i wiele więcej. Każda z tych form rządzi się swoimi prawami, które trzeba poznać, przyswoić i nauczyć się wykorzystywać w praktyce. Warto się ciągle dokształcać, by tworzyć teksty w zgodzie z aktualnymi wytycznymi i utrzymywać poziom co najmniej równy konkurencji.

Zbuduj swoją markę osobistą

Być może tego nie wiesz, ale masz w ręku talent, którego niejedna osoba mogłaby Ci pozazdrościć. Umiejętne operowanie słowem w połączeniu z wiedzą teoretyczną to w świecie marketingu potęga. Wykorzystaj ją i zacznij pracować nad budowaniem silnej marki osobistej, której uwierzy i zaufa każdy klient. Jeśli chcesz przekonywać odbiorców do oferty swoich klientów, najpierw się naucz, jak skutecznie sprzedawać swoje usługi.


Gdzie szukać nowych zleceń?

Konkurencja jest bardzo duża, ale zapotrzebowanie na teksty również nie słabnie. Trzeba tylko wiedzieć, gdzie ich szukać, a tych miejsc jest naprawdę sporo:

Bądź na portalach dla copywriterów

Poza portalami wielobranżowymi, jak Oferia, są też takie, które pośredniczą jedynie w zleceniach dla copywriterów. Najpopularniejsze z nich to:


Dostęp do zleceń wymaga rejestracji w portalu i uzupełnienia profilu. Zanim założysz własną działalność gospodarczą, możesz rozliczać się z napisanych tekstów na podstawie umowy zlecenia. Najczęściej też zgromadzone środki można wypłacić dopiero po przekroczeniu określonej kwoty, np. 100 zł.

Kurs Content Marketing - skuteczne treści w praktyce

Zobacz kurs

Kurs Copywriting - jak tworzyć treści, które sprzedają

Zobacz kurs

Kurs Personal Branding - budowanie marki osobistej

Zobacz kurs
Grupy na Facebooku

W grupach sfokusowanych na biznesie bardzo często pojawiają się oferty dla copywriterów. Niektóre z nich są jednorazowymi zamówieniami, na których niewiele zarobisz, ale zdarzają się też okazje do nawiązania stabilnej współpracy na dłużej. Jest też kilka grup całkowicie poświęconych pośrednictwu pomiędzy copywriterami i zleceniodawcami:

  • Copywriter Oferty (MARKET)
  • Copywriter poszukiwany - zlecenia dla copy
  • COPYWRITERZY


To przykładowe wśród nich. Warto przeglądać również grupy skupiające freelancerów, marketingowców i specjalistów SEO. Zwracaj uwagę nie tylko na ogłoszenia dotyczące stricte copywritingu, ale też na te, które poszukują wirtualnej asystentki / asystenta. W zakresie obowiązków takiej osoby często są zadania ściśle powiązane z copy - email marketing, prowadzenie bloga, tworzenie i publikacja postów w social mediach.

Agencje copywritingowe i marketingowe

Teksty stanowią podstawę wielu działań promocyjnych, które nie wymagają wieloletniego doświadczenia w pisaniu. Z ich pomocą optymalizuje się strony internetowe pod wyszukiwarki, linkuje do pozycjonowanych witryn, czy też pozostawia pozytywne opinie na forach internetowych (tzw. marketing szeptany). Dlatego też, agencje marketingowe mogą mieć wiele do zaoferowania, nawet początkującym copywriterom. Poza nimi na rynku działają również agencje zajmujące się jedynie przygotowywaniem tekstów na zlecenie - ich oferty również warto śledzić.


Zdobywanie pierwszych zleceń jest najtrudniejszym etapem, ale warto go przetrwać. Wraz z upływem czasu nabiera się wprawy, portfolio zaczyna puchnąć w szwach, a copywriter może przebierać w ofertach. Nie zastanawiaj się więc, czy na copywritingu można zarobić, tylko zakasaj rękawy i zacznij zarabiać.