Frazy kluczowe w SEO – jak dobierać słowa pod pozycjono...

Frazy kluczowe – nazywane także słowami kluczowymi – to wyrażenia wyszukiwane przez użytkowników w wyszukiwarce, takiej jak Google. Podczas pozycjonowania (SEO) buduje się widoczność strony internetowej na takie sformułowania, aby przy pomocy wysokiej pozycji generować ruch użytkowników w witrynie.


Kurs SEO - jak skutecznie pozycjonować stronę

Zobacz jak zadbać o SEO i zapewnij swoje stronie wysoką pozycję w wyszukiwarce Dowiedz się więcej



Rola fraz kluczowych w pozycjonowaniu strony

Odpowiedni dobór fraz kluczowych ma znaczący wpływ na skuteczność strategii pozycjonowania. Jeżeli SEO będzie realizowane na słowa, których nikt nie szuka, widoczność nie będzie przyczyniać się do generowania ruchu organicznego z wyszukiwarki. Należy również uważać, aby nie pozycjonować serwisu wyłącznie na najbardziej popularne (konkurencyjne) wyrażenia. O widoczność dla tych fraz kluczowych rywalizuje ze sobą wiele stron internetowych. Pozycjonowanie jest więc znacznie bardziej wymagające i może nie przynieść oczekiwanych efektów w krótkim czasie. Istotne jest więc znalezienie złotego środka, dobierając frazy o różnym charakterze.

Pozycjonowane słowa muszą być zgodne z tym, co zawiera konkretny adres URL na stronie internetowej. W przeciwnym wypadku istnieje niewielka szansa na to, że algorytm wyszukiwarki wyświetli witrynę na wysokiej pozycji. Dla przykładu fraza takie jak „ile gotować jajka” nie powinna być zamieszczona w opisie garnka, ale w artykule na blogu, który jest bezpośrednią odpowiedzią na to zapytanie.


Frazy kluczowe – intencje i konkurencyjność

Każda fraza kluczowa jest na swój sposób inna. Często zdarza się, że nawet podobne do siebie wyrażenia wyszukane w Google dadzą całkowicie inne odpowiedzi. Dlatego odpowiedni dobór fraz podczas pozycjonowania strony internetowej pozostaje niezwykle ważny – w głównej mierze to właśnie od tego procesu zależna jest skuteczność strategii SEO.

Słowa kluczowe są wpisywane przez użytkowników w różnej intencji. Nie każde wyszukiwanie w Google prowadzi do zakupu produktu, czy przeczytania artykułu. Internauci korzystają z wyszukiwarki w konkretnym celu, posługując się właśnie frazami kluczowymi. Wyrażenia te dzieli się na cztery typy:

  • frazy zakupowe – użytkownik chce kupić produkt, np.: laptop do gier;

  • frazy transakcyjne – użytkownik jest zdecydowany na zakup, ale jeszcze szuka odpowiedniego produktu np.: ranking laptopów 2022;

  • frazy informacyjne – użytkownik szuka informacji, np.: ile laptop wytrzymuje na baterii;

  • frazy nawigacyjne – użytkownik szuka konkretnego miejsca, np.: Allegro.

Dobierając frazy do pozycjonowania strony, należy kierować się przede wszystkim intencjami słów, aby następnie budować ich widoczność na odpowiednich podstronach. Jeżeli użytkownik generuje zapytanie informacyjne w Google, nie chce otworzyć strony z produktem, ale najprawdopodobniej artykuł lub inny podobny materiał zawierający odpowiedź.


Jak dobrać frazy kluczowe do pozycjonowania strony?

Im wyrażenie jest popularniejsze, tym pozycjonowanie będzie bardziej wymagające i może zająć nieco więcej czasu. Na takie sformułowania rywalizuje wiele serwisów internetowych, ale pierwsza strona wyników wyszukiwarki to tylko 10 pozycji. Z tego względu dotarcie na wysokie miejsce jest utrudnione. Dlatego dobór fraz kluczowych należy przeprowadzić przy zwróceniu szczególnej uwagi na wolumen wyszukiwań różnych słów oraz ich wariacji. W ten sposób można pozycjonować stronę skutecznie, bez bezpośredniej rywalizacji z dużymi serwisami, co jest szczególnie korzystne na początkowym etapie realizacji strategii SEO.

Kurs Copywriting - jak tworzyć treści, które sprzedają

Zobacz kurs

Jak przyspieszać i optymalizować strony

Zobacz kurs

Kurs Content Marketing - skuteczne treści w praktyce

Zobacz kurs

Oto kilka przykładów, które pozwalają zwizualizować, jak istotny jest odpowiedni dobór fraz kluczowych do pozycjonowania:

  • ubrania dla dziewczynek – 8100 wyszukiwań/msc;

  • odzież dziecięca – 5200/msc;

  • ciuszki dla dzieci – 4400/msc;

  • tanie ubrania dla dzieci – 2100/msc

  • ubrania dla chłopców – 1000/msc;

  • moda dziecięca – 1000/msc;

To, na jakie słowa kluczowe będzie pozycjonowany sklep, ma znaczenie w kontekście generowanego ruchu organicznego i osiąganych wyników. Popularność fraz jest różna, dlatego warto korzystać ze specjalistycznych narzędzi, które pozwolą dokładnie przeanalizować potencjał różnych sformułowań oraz ich konkurencyjność. W tym zakresie doskonale sprawdzi się takie oprogramowanie jak Ahrefs, czy SEMrush.


Na co zwracać uwagę podczas dobierania fraz kluczowych?

Dobierając frazy kluczowe, a następnie implementując je na stronie internetowej, należy wystrzegać się kanibalizacji słów. To sytuacja, w której kilka podstron jest zoptymalizowanych pod te same sformułowania. Wówczas algorytm nie wie, który dokładnie adres URL jest odpowiedzią na zapytanie użytkownika – w efekcie zwykle żadna podstrona nie uzyskuje wysokiej pozycji na rzecz konkurencji. Kanibalizacja słów kluczowych tworzy wewnętrzną rywalizację adresów URL pomiędzy sobą. Należy kategorycznie unikać tego zjawiska.