Jak wybrać odpowiednią nazwę dla firmy?

Dobry pomysł na biznes już jest, wizja firmowej strony internetowej dopracowana niemal w detalach, chcesz już ruszyć z kopyta, ale koncepcji na nazwę firmy brak. Przed obliczem takiego impasu stanął niejeden przedsiębiorca i wiele dni potrafi upłynąć, zanim ta jedna, jedyna, niepowtarzalna nazwa wyłoni się spośród morza nietrafionych pomysłów. Jak wybrać nazwę firmy, by z dumą wręczać wizytówkę? Oto kilka, sprawdzonych sposobów.


Poradnik prawny dla początkujących firm

Nie pozwól aby zawiłości prawa przeszkodziły Ci w efektywnym prowadzeniu firmy! Dowiedz się więcej


1. Prosta, znaczy najlepsza

Za koncepcją prostej nazwy firmy stoi równie prosta idea. Dopóki Twoja marka nie stanie się rozpoznawalna, klienci i potencjalni klienci muszą ją zapamiętać. Aby mogli ją z kolei zapamiętać i odnaleźć w przyszłości, muszą ją prawidłowo zapisać. Nie warto liczyć na wyjątkową determinację klienta w poszukiwaniu firmy, o której gdzieś, kiedyś słyszał. Jeśli poszukiwania zaczną się robić żmudne, skorzysta z oferty konkurencji. Z tego samego powodu unikaj w nazwie wyszukanych wyrazów obcojęzycznych lub głosek, których brzmienie nie pokrywa się z zapisem graficznym. Taka nazwa może po pewnym czasie wydać Ci się irytująca i wprowadzać wiele utrudnień w komunikacji z odbiorcami. Potrzebujesz przykładu? To pomyśl, jak wiele różnych form wymowy i zapisu Auchan lub Leroy Merlin jesteś w stanie podać. A nie są to przecież ani małe, ani młode marki na rynku.


2. Niejednoznaczna i tajemnicza

Nazwa firmy jest czołowym elementem jej wizerunku, wpływa na postrzeganie marki, budzi określone skojarzenia i odczucia. Powinna nawiązywać do Twojej branży, sygnalizować, czym firma się zajmuje, ale nie musi być przy tym dosłowna. Skoncentruj się na wartościach, które reprezentuje Twoja marka, sięgnij po metafory i symbole. O wiele lepszą rozpoznawalność sobie zapewnisz, decydując się na nazwę błyskotliwą i chwytliwą, niż dosadną i przyziemną.


3. Myśl perspektywicznie

Choć w chwili obecnej Twoja oferta ma zapewne całkiem rzetelnie określone ramy, nie masz pewności, czy w przyszłości się one nie zmienią. Zbyt dosłowna nazwa lub zbyt mocno powiązana z konkretnym filarem Twojej działalności może się okazać kłopotliwa, gdy zechcesz wprowadzić nowe produkty lub usługi. W takiej sytuacji konieczny stanie się rebranding, który jest kosztowny i pracochłonny.

4. Sprawdź tłumaczenie nazwy w innych językach

Nic tu nie zabrzmi tak przekonująco, jak garść reprezentatywnych przykładów:

  • OSRAM
  • PUPA
  • Sika Poland
  • O HUI
  • Yebane Espanola
  • CURVER
  • Duplo

To są marki, które z całą pewnością nie planowały ekspansji na rynek polski, gdy zajmowały się namingiem. Jednak, znalazły się tu i niezmiennie wywołują uśmiech na twarzach klientów. Sęk w tym, że nie o taki uśmiech należy zabiegać w biznesie.


5. Upewnij się, czy nazwa firmy jest wolna

Plagiat nie jest dobrym wstępem do nowego biznesu. Szczególnie ryzykowne jest skopiowanie nazwy firmy o podobnym profilu działalności, operującej na tym samym obszarze. Bezwzględnie, niedopuszczalne jest wykorzystanie nazwy, która została opatentowana. W takim przypadku jedyną osobą, uprawnioną do posługiwania się nazwą, jest właściciel, który wystąpił o patent. Każdy kolejny użytkownik zmuszony jest do zmiany nazwy i wypłacenia odszkodowania poszkodowanej firmie.

Własna działalność - aspekty prawne

Zobacz kurs

Kurs Personal Branding - budowanie marki osobistej

Zobacz kurs

Kurs Jak zbudować znaną markę online

Zobacz kurs

6. Sprawdź, czy domena jest wolna

Obecnie znalezienie wolnej, pożądanej domeny może graniczyć z cudem. Im bardziej oryginalną, unikatową nazwę wymyślisz, tym większe szanse, że uda Ci się ją zdobyć. Celuj w domeny z rozszerzeniem .pl lub .com, ewentualnie com.pl. Jeśli zauważysz, że interesująca Cię domena jest już zajęta w jakimkolwiek rozszerzeniu, koniecznie sprawdź, jaka firma pod danym adresem działa. Dla wielu klientów rozszerzenie może być nieistotnym detalem, przez co będą pomyłkowo trafiać na niewłaściwą witrynę. Po pierwsze, możesz w ten sposób tracić potencjalnych nabywców. Po drugie, jeśli pod starszym adresem mieści się firma konkurencyjna, może wystąpić z oskarżeniem plagiatu i odebrać Ci domenę.


7. Jak wybrać nazwę firmy?

Największą trudnością w wyborze nazwy firmy jest odpowiednio szeroki zasób pomysłów. Jeden czy dwa to zdecydowanie za mało. Zapisz wszystko, co przychodzi Ci do głowy, łącznie ze skojarzeniami, dotyczącymi marki lub całej branży, i po kolei przeanalizuj. Zorganizuj burzę mózgów, zapytaj rodzinę i znajomych. Przykładowym źródłem inspiracji mogą być:

  • Mapa - nazwy geograficzne świetnie sprawdzają się w budowaniu nazwy firmy. Czy wiesz, że zarówno Adobe, jak i Nokia to nazwy rzek?
  • Słownik - języki obce stały się inspiracją nazw największych marek na świecie, np. Volvo to po łacinie toczę się, SONY pochodzi od sonus, czyli dźwięku, zaś Tauron od taurus, czyli byk.
  • Imię i nazwisko - w tym przypadku również przykłady można mnożyć: Joanna, Dr Irena Eris, Bartek, Wedel, Ziaja.
  • Literatura - przykładowe nazwy firm, zaczerpnięte z literatury: Pan Tadeusz, Gandalf, Pandora, Hermes.
  • Kolory - Blaupunkt to po prostu “niebieski punkt”, a RedBull to “czerwony byk”.
  • Fauna i flora - PUMA, Golden Rose, Camel, Jaguar, Mustang, Apple, Blueberry.

Czy już wiesz, jak wybrać nazwę firmy? Na pewno teraz to zadanie będzie dla Ciebie o wiele prostsze. Pamiętaj, aby nawet najlepszy pomysł poddać krótkiemu testowi - powiedz nazwę na głos, zapytaj bliskich, jakie skojarzenia budzi i czy brzmi intrygująco, wróć do niej po jakimś czasie i zastanów się, czy nadal Ci się podoba. Z dobrą nazwą łatwiej jest osiągnąć sukces!