Jak założyć sklep na Facebooku

Sklep na Facebooku jest kolejną funkcjonalnością, która ma wspierać przedsiębiorczych użytkowników platformy w sprzedaży. Nie jest nowa, ponieważ, po długich zapowiedziach i oczekiwaniach, ostatecznie została udostępniona do użytku w 2017 roku. Nadal jednak wiele osób nie wie, jak założyć sklep na Facebooku, są również i tacy, którzy jeszcze o takiej możliwości nie słyszeli. Jednych i drugich zapraszamy do lektury!


Kurs Marketing i sprzedaż na Facebooku

Zwiększ efektywność swoich działań marketingowych na Facebooku. Naucz się skuteczniej wykorzystywać możliwości firmowego fanpage’a do aktywnego pozyskiwania klientów i zwiększania sprzedaży. Dowiedz się więcej



Jak działa sklep na Facebooku?

Na początek, wyjaśnijmy sobie, czym sklep na Facebooku jest, a czym nie jest. Choć nazwa usługi naturalnie wzbudza skojarzenia z ecommerce, to w rzeczywistości klient nie dokonuje w Twoim profilu zakupu. Płatności za oferowane produkty lub usługi są realizowane w bramce na wskazanej przez Ciebie witrynie - tak więc, musisz posiadać sklep internetowy.

Na czym więc ta specjalna funkcjonalność polega? Uruchamiając sklep, zyskujesz dodatkową zakładkę na fanpage’u, w której możesz zaprezentować swoją ofertę. Tworzysz tu karty produktów i usług, dodając ich tytuły, ceny, opisy i zdjęcia. Przeglądający je klienci, zainteresowani zakupem, zostaną skierowani automatycznie w odpowiednie miejsce w sklepie ecommerce - jest to obecnie najkrótsza z możliwych ścieżek konwersji w mediach społecznościowych.


Czy warto wobec tego taki sklep zakładać? Co prawda, sklep nietypowy, bo bez możliwości zakupu, ale nadal lista zalet mówi sama za siebie:

  • łatwy dostęp do prezentacji Twojej oferty: ceny, opisy, zdjęcia w jednym miejscu, promocje,
  • przejrzysty układ, łatwa nawigacja,
  • szybka ścieżka kontaktu,
  • prostsza droga do wzbudzenia zaufania - dostęp do opublikowanych postów, widoczna aktywność, wgląd w komentarze,
  • możliwość oznaczania na zdjęciach produktów - dzięki czemu nie trzeba dodawać linków w treści posta.

Nie ma wątpliwości, że sklep na Facebooku jest bardzo wygodnym rozwiązaniem dla klienta, a sprzedawcy przynosi wiele korzyści.

Jak założyć sklep na Facebooku?

Uruchomienie sklepu jest możliwe po spełnieniu kilku warunków:

  • Trzeba posiadać profil na Facebooku.
  • Należy mieć konto administracyjne w Menedżerze Firmy.
  • Trzeba posiadać sklep internetowy, w którym będą finalizowane transakcje.

Nie jest to warunek konieczny, ponieważ istnieje również możliwość zamiany linka prowadzącego do ecommerce na przekierowanie do komunikatora. Wybór należy do sprzedawcy, ale trzeba go dokonać świadomie, gdyż nie są możliwe zmiany w tym zakresie w czasie korzystania ze sklepu.

Jeśli wszystkie powyższe warunki spełniasz, możemy przystąpić do pracy.

1. Dodanie zakładki w profilu

Zacznijmy od dodania zakładki w fanpage’u. Aby to zrobić, trzeba otworzyć profil firmowy i przejść następującą ścieżkę:

Ustawienia strony > Szablony i karty > Sklep


Przesuń suwak obok pozycji Sklep i dodatkowa karta będzie już widoczna w profilu. Jeśli liczba innych kart powoduje, że sklep jest dostępny z poziomu przycisku Więcej, to w tym miejscu możesz pozmieniać kolejność zakładek i umieści sklep w menu głównym fanpage’a.

2. Utworzenie sklepu w Menedżerze Sprzedaży

W kolejnym kroku trzeba zapełnić nową kartę produktami lub usługami, jednak w tym celu należy przejść do Menedżera Sprzedaży. Tutaj kliknij Rozpocznij, a następnie Utwórz sklep (dla produktów fizycznych) lub Utwórz katalog (dla innych ofert, np. produkty sprzedawane online, nieruchomości, transmisje strumieniowe, motoryzacja). Dalsza konfiguracja przebiega w bardzo prosty sposób, ponieważ prowadzi przez nią krok po kroku kreator Facebooka. Trzeba więc wybrać:

  • metodę finalizacji zakupu (we wskazanej witrynie lub w Messengerze / WhatsApp),
  • kanały sprzedaży - czyli fanpage firmowy, w którym ma się odbywać sprzedaż,
  • miejsce docelowe wysyłki - należy wybrać kraje i regiony, na których terenie sprzedaż jest dostępna.


3. Dodanie produktów

W zależności od tego, jak mocno rozbudowaną ofertę zamierzasz promować, masz do wyboru dodawanie produktów:

  • ręcznie - pojedyncze lub zbiorcze formularze,
  • zbiorczo z pliku (CSV, TSV, XML, Arkusze Google),
  • poprzez integrację sklepu na Facebooku ze swoim ecommerce (po implementacji piksela),
  • import z platformy partnerskiej - wybór platform jest bardzo szeroki i obejmuje wszystkie najpopularniejsze silniki, np. Shopify, Magento, WooCommerce, OpenCart.

Jak prowadzić fanpage na Facebooku

Zobacz kurs

Kurs Marketing i sprzedaż na Instagramie

Zobacz kurs

Kurs Jak zdobywać klientów w social mediach

Zobacz kurs

Ręczne dodawanie pozycji można wybrać, gdy jest ich niewiele i niezbyt często ulegają modyfikacjom. Trzeba tu bowiem wypełnić formularz dla każdego produktu lub oferty z osobna. Proces ten przebiega intuicyjnie, jednak warto wiedzieć, że:

  • Obrazki powinny mieć rozmiar co najmniej 500 x 500 px, a dostępne formaty to JPEG lub PNG o maksymalnej wadze 8 MB.
  • Możesz tworzyć karty produktów z uwzględnieniem różnych wariantów (np. rozmiarów lub kolorów).

Aby ułatwić wybór metody zapełniania katalogu sklepu, zespół pomocy Facebooka przygotował specjalną tabelę:


Czy sklep na Facebooku jest bezpłatny?

W chwili obecnej uruchomienie sklepu na Facebooku jest usługą całkowicie bezpłatną i wymaga wykonania jedynie tych kroków, które opisaliśmy powyżej. Nie ma tu więc wysokich wymagań, a w przypadku kilku do kilkudziesięciu produktów można zakończyć całą operację w maksymalnie kilka dni.