Podstawy SEO dla strony zbudowanej na WordPress

Zasady optymalizacji i pozycjonowania są takie same dla wszystkich witryn - niezależnie od tego, na jakim silniku zostały zbudowane. Roboty rozpoznają technologię, w jakiej strona powstała, ale nie faworyzują żadnej z nich. Tak więc, sam fakt skorzystania z WordPress nie pomaga w uzyskaniu wysokich pozycji w wyszukiwarce. Trzeba się postarać nieco bardziej. O czym musisz pamiętać? Jak zbudować witrynę, by była SEO friendly? Oto podstawy SEO dla strony zbudowanej na WordPress.


Kurs SEO - jak skutecznie pozycjonować stronę

Zobacz jak zadbać o SEO i zapewnij swoje stronie wysoką pozycję w wyszukiwarce Dowiedz się więcej


Przyjazne adresy URL

Ustawienie przyjaznych, prostych adresów URL powinno być jedną z pierwszych czynności po instalacji WordPress. Domyślny format, jaki proponuje CMS, jest niekorzystny z punktu widzenia SEO, a wygląda następująco: https://twoja-domena.pl/?p=123. Adres zbudowany w ten sposób nie sygnalizuje zawartości podstrony, jest również trudny do zapamiętania i odtworzenia.

Na szczęście, do wprowadzenia odpowiednich zmian wystarczy kilka kliknięć: w panelu administracyjnym wejdź w moduł Ustawienia > Bezpośrednie odnośniki i zmień domyślny format na Nazwa wpisu.


Indeksowanie

Budowa witryny może zająć więcej czasu, niż zakłada autor. Może też przejść wiele modyfikacji, które będą wpływać na układ i treść poszczególnych podstron, a nawet całą strukturę strony. Do częstych praktyk należy również zapełnianie architektury witryny tymczasowym contentem w rodzaju Lorem ipsum.

Jeśli nie zabezpieczysz się w odpowiedni sposób, roboty zaindeksują Twoją witrynę wraz z przypadkowymi treściami, które mogą tam się znajdować do czasu osiągnięcia pożądanego efektu finalnego. WordPress umożliwia wyłączenie indeksacji w następującym miejscu: Ustawienia > Czytanie. Upewnij się, czy na samym dole bloku zaznaczona jest opcja proś wyszukiwarki o nieindeksowanie tej witryny.

Uwaga: Okienko to należy odznaczyć po zakończeniu prac na stronie.

Tytuły podstron

Dzięki ustawieniu przyjaznych URL, które wykonaliśmy w pierwszym kroku, tytuł każdej podstrony będzie elementem składowym adresu. Ponadto, będzie się wyświetlał w wynikach wyszukiwania, dlatego zwracaj uwagę na to, aby tytuł jasno odnosił się do zawartości. Pamiętaj również, że jeśli utworzysz drugą podstronę o takim samym tytule, jej adres będzie wyglądał następująco: https://twoja-domena.pl/tytul-2.

Treści przyjazne SEO

Pozytywne oceny uzyskuje treść, która jest urozmaicona i naturalna. Warto więc postarać się, by zawrzeć na każdej podstronie możliwie długi tekst, opatrzony grafiką lub video - mogą to być zdjęcia, infografiki, wykresy. O czym również należy tu pamiętać:

  • Nie wolno nadmiernie nasycać tekstu słowami kluczowymi - to wygląda sztucznie i może jedynie zaszkodzić pozycjom witryny.
  • Optymalizuj grafikę - kompresuj za duże pliki, zawrzyj słowo kluczowe w nazwie pliku, uzupełnij atrybut alt i title (w WordPress atrybuty uzupełnisz w bibliotece mediów).
  • Dziel tekst odpowiednimi nagłówkami H1 - H6, pamiętając, że na każdej podstronie powinien występować tylko jeden nagłówek H1. Nagłówki nie mogą też się powtarzać!
  • Jako optymalną długość tekstu podaje się 1000 - 2000 słów. Należy się tu kierować zasadą im dłuższy, tym lepiej i postarać, aby tekst nie był krótszy niż 600 słów.
  • Nigdy nie duplikuj treści - każda podstrona musi zawierać oryginalny, unikatowy tekst.
  • Umieszczaj w treści linki wewnętrzne i zewnętrzne.
  • Stosuj meta title i meta description - za chwilę się dowiesz, jak to zrobić.


Meta title i meta description

Te elementy wyświetlają się bezpośrednio w wynikach wyszukiwania - informując roboty i użytkowników, jaką treść zawiera dana podstrona. Jeśli je pominiesz i nie uzupełnisz przygotowaną do tego celu treścią, wyszukiwarka pobierze tytuł podstrony i pierwsze zdania z zawartego na niej tekstu. Meta title i meta description można wykorzystać jako dodatkową przestrzeń do zamieszczenia słów kluczowych - szkoda więc z takiej szansy rezygnować. Pamiętaj jednak, aby był to naturalny tekst zawierający słowo kluczowe, a nie wylistowanie słów kluczowych po przecinku. Jak taki opis można umieścić na podstronie?

Kurs WooCommerce - sklep internetowy krok po kroku

Zobacz kurs

Kurs WordPress - tworzenie stron od podstaw

Zobacz kurs

Kurs WordPress dla zielonych - własna strona od podstaw

Zobacz kurs

Wtyczki SEO do WordPress

W tym miejscu warto jest sięgnąć po mocny atut WordPressa, którym są wtyczki. Najpopularniejszą wśród nich, wspierającą SEO, jest Yoast i z tego pluginu warto skorzystać. Jest bezpłatny, dostępny bezpośrednio w repozytorium WordPress i obszernie opatrzony dokumentacją i tutorialami.

Po zainstalowaniu i włączeniu wtyczki na każdej podstronie pojawią się dodatkowe moduły, umożliwiające bardziej zaawansowaną optymalizację. Yoast wskaże Ci:

  • czy tekst jest wystarczająco rozbudowany i nasycony słowami kluczowymi,
  • czy zawarte zostały nagłówki, a akapity nie są zbyt długie.

Możesz ponadto utworzyć meta title i meta description dla każdej podstrony, a wtyczka poinformuje Cię, czy opisy nie są zbyt długie lub zbyt krótkie.


Google Search Console

Darmowe narzędzie, niezbędne w pracy nad optymalizacją witryny. Kiedy prace w witrynie dobiegną końca, wygeneruj mapę witryny z pomocą wtyczki Yoast i zaimportuj ją do Search Console. Dzięki temu przyspieszysz proces indeksacji witryny w wyszukiwarce i będziesz mieć wgląd w postępy robotów. W Search Console znajdziesz również ewentualne błędy takie, jak na przykład nieistniejące podstrony (404).

Podsumowanie

Czy powyższe działania są wystarczające, by wspiąć się do top 10 w Google? Niestety nie, ale są niezbędne, jeśli taki wynik Ci się marzy. Wykorzystaj w praktyce wszystkie wymienione zalecenia, zadbaj o krótki czas ładowania witryny i naturalny link building, a wyszukiwarka na pewno Cię za to wynagrodzi.