Współczynnik odrzuceń – co to jest i ile powinien wynos...

Analityka strony lub sklepu internetowego to nie tylko monitorowanie ruchu użytkowników, ale także współczynnika odrzuceń. W ten sposób weryfikuje się skuteczność witryny oraz poziom zaangażowania odbiorców. Czym dokładnie jest współczynnik odrzuceń i ile powinien wynosić?


Jak przyspieszać i optymalizować strony

Jak osiągnąć wysoką pozycję w Google dzięki doskonałej optymalizacji strony Dowiedz się więcej



Czym jest współczynnik odrzuceń?

Współczynnik odrzuceń (bounce rate) to odsetek sesji na stronie internetowej, które zakończyły się wyłącznie wyświetleniem zawartości oraz opuszczeniem serwisu, bez wykonywania żadnej dodatkowej interakcji.

Do obliczania współczynnika odrzuceń wykorzystuje się liczbę pojedynczych sesji zakończonych bez interakcji, podzieloną przez liczbę wszystkich sesji, następnie wynik mnoży się przez 100. Oczywiście nowoczesne narzędzia analityczne, takie jak Google Analytics, wykonują cały proces automatycznie. Podczas analityki właściciel strony nie musi przeprowadzać ręcznych obliczeń.

Współczynnik odrzuceń pozostaje nieodłącznym elementem witryny internetowej. Zjawisko to jest szczególnie intensywne na podstronach, które zawierają wyłącznie treść (artykuły blogowe, poradniki, FAQ). Wówczas użytkownik zapoznaje się z treścią, ale rzadko wykonuje jakąkolwiek inną interakcję. Po prostu opuszcza serwis, gdy znajdzie interesującą dla siebie informację. Wówczas współczynnik odrzuceń wzrasta.


Ile powinien wynosić współczynnik odrzuceń?

Właściciele stron internetowych często zastanawiają się, ile powinien wynosić współczynnik odrzuceń. Jaką wartość uznaje się za nieodbiegającą od normy? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ każda witryna jest inna i powstała w odrębnym celu. Według raportu opublikowanego przez portal Digishuffle przeciętny współczynnik odrzuceń wynosi od 45 do 65%. W publikacji podzielono ranking według branży – najmniejszy współczynnik odrzuceń notują witryny z rynku nieruchomości, a największy, portale naukowe i z wiadomościami ze świata.

Warto pamiętać, że średnia (czy też przeciętna) wartość współczynnika odrzuceń wskazana w jakichkolwiek badaniach nie jest żadnym wyznacznikiem. Bounce rate zawsze może być niższy. Aby tego dokonać, należy podjąć szereg kroków, dzięki którym użytkownicy odwiedzający serwis wykonują konkretną interakcję, zamiast opuszczać witrynę.

Kurs UX - wprowadzenie do projektowania doświadczeń użytkowników

Zobacz kurs

Kurs SEO - jak skutecznie pozycjonować stronę

Zobacz kurs

Kurs E-marketingu - podstawy reklamy internetowej

Zobacz kurs

Jak obniżyć współczynnik odrzuceń?

Istnieje wiele sposobów na obniżanie współczynnika odrzuceń, a wybór konkretnych rozwiązań powinien być uwarunkowany charakterystyką strony internetowej oraz zachowaniem odbiorców. Do najpopularniejszych i skutecznych należą:

  • Testy A/B – polegają na wyświetlaniu użytkownikom przynajmniej dwóch różnych wersji tego samego elementu (przycisku, strony, formularza). W ten sposób bada się, które rozwiązanie notuje niższy współczynnik odrzuceń, a następnie zostaje ono wdrożone na stałe.

  • UX design – to projektowanie serwisu w myśl dostarczania użytkownikom jak najlepszych doświadczeń. Jeżeli strona nie jest odpowiednio zoptymalizowana, posiada błędy, czy źle dopasowane elementy, istnieje duże ryzyko odrzucenia przez internautę.

  • Pop-up’y – to wyskakujące okienka z CTA (call to action), które mogą np. zachęcać do wypełnienia formularza, czy przejścia na inną podstronę. Ten zabieg musi być bardzo dobrze zaplanowany, aby pop-up’y nie okazały się irytujące dla użytkowników.

  • Optymalizacja formularza kontaktowego – formularz kontaktowy powinien być prosty, przejrzysty i składać się z jak najmniejszej liczby pól do wypełnienia.

Obniżanie współczynnika odrzuceń jest procesem długoterminowym, opierającym się w znaczącym stopniu na testowaniu różnych rozwiązań. Często mała zmiana przynosi duże efekty.