4 największe mity o pozycjonowaniu stron internetowych (SEO)
SEO (Search Engine Optimization) to pozycjonowanie stron polegające na optymalizacji serwisu zgodnie z wytycznymi wyszukiwarki, takiej jak Google. W efekcie algorytm lepiej ocenia witrynę i umieszcza adres URL na wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Na temat SEO powstało wiele mitów, których powielanie niejednokrotnie może zaszkodzić stronie internetowej, zamiast pomóc. Przedstawiamy najpopularniejsze z nich.
Kurs SEO od podstaw - jak skutecznie pozycjonować stronę
Zostań ekspertem SEO i osiągaj topowe pozycje w Google! Naucz się dobierać słowa kluczowe, budować strategie linkowania i naprawiać błędy techniczne, aby zwiększyć widoczność i ruch na stronie. Dowiedz się więcej
#1 Dłuższy tekst to lepsze SEO
Jednym z najczęściej powtarzanych mitów jest stwierdzenie, że dłuższa treść zostanie lepiej oceniona przez algorytm Google, dlatego ważne jest tworzenie obszernego contentu na każdy temat. To absolutna bzdura. Wyszukiwarka rekomenduje użytkownikom te treści, które są najbardziej wartościowe, konkretne, a najlepiej także napisane przez eksperta w danej branży lub opublikowane w serwisie z renomą w konkretnym segmencie tematycznym.
Jeszcze paręnaście lat temu rzeczywiście ilość tekstu miała znaczenie, ponieważ w tekstach umieszczano frazy kluczowe. Dziś wyszukiwarka jest w stanie zwrócić w ramach odpowiedzi adres URL niezawierający danego wyrażenia. Google reprezentuje podejście semantyczne i wszystko wskazuje na to, że w przyszłości algorytm będzie jeszcze bardziej zaawansowany.
Reasumując, specjalne tworzenie długich tekstów z myślą o SEO nie ma sensu. Należy publikować treści wyczerpujące temat, ale maksymalnie konkretne. Jeżeli omawiane zagadnienie wymaga kompleksowego wyjaśnienia, content może być obszerny i dogłębny. W przeciwnym wypadku zdecydowanie lepiej postawić na krótką, a zarazem zwięzłą formę.
#2 Im więcej linków zewnętrznych tym lepiej
Linki zewnętrzne prowadzące do pozycjonowanej domeny mają wpływ na SEO – to fakt. Natomiast bardzo często uważa się, że więcej oznacza lepiej. To kompletna bzdura. Zdecydowanie ważniejszym aspektem od liczby linków jest ich jakość. Najlepiej pozyskiwać odnośniki z zaufanych domen o wysokiej widoczności i dużym ruchu organicznym, do których również prowadzą wartościowe linki. Ważne jest także powiązanie tematyczne.
Liczba linków zewnętrznych schodzi na dalszy plan. Podczas link buildingu należy postawić na jakość i maksymalnie trzymać się tego założenia, szczególnie że nienaturalne działanie w tym zakresie może zakończyć się nałożeniem przez algorytm Google kary w postaci filtru (obniżenie widoczności w wyszukiwarce) lub bana (usunięcie strony z indeksu).
#3 Widoczność warto budować wyłącznie na popularne frazy
Najbardziej popularne frazy kluczowe zapewniają największy ruch z wyszukiwarki. Nie zawsze jednak budowanie widoczności dokładnie na te wyrażenia jest konieczne. W niektórych branżach realizacja strategii SEO bywa kosztowna ze względu na wysoką konkurencyjność. Wówczas ciągle możliwe jest pozyskiwanie ruchu i konwersji z wyszukiwarki, natomiast widoczność należy budować na frazy kluczowe z mniejszym popytem, których pozycjonowanie będzie łatwiejsze, a efekty SEO pojawią się szybciej.
I choć budowanie widoczności na popularne frazy przynosi korzyści, to nie warto ograniczać się wyłącznie do tych słów. Osiągnięcie wysokiej pozycji dla wielu słów o niższym popycie sumarycznie również da efekt w postaci ruchu organicznego.
Jeżeli to możliwe, warto balansować, pozycjonując zarówno najpopularniejsze wyrażenia, jak i te nieco mniej powszechne. Tak skomponowana strategia SEO pozwoli osiągać satysfakcjonujące efekty w krótkofalowej i długofalowej perspektywie.
#4 Wysoką pozycję mogą zdobyć tylko strony z szybkim czasem ładowania
Czas ładowania jest czynnikiem rankingowym i wpływa na pozycję w wyszukiwarce Google. Nie oznacza to jednak, że drobne problemy w tym zakresie absolutnie wykluczają witrynę z osiągania wysokiej pozycji. Warto optymalizować serwis pod tym kątem – zarówno z myślą o algorytmie, jak i potrzebach użytkowników – ciągle jednak witryny z czasem ładowania na poziomie 2-3 sekund są w stanie utrzymywać się na wysokiej pozycji, nawet dla bardzo konkurencyjnych fraz kluczowych.
Oczywiście w przyszłości trend ten może ulec zmianie. Wystarczy jedna aktualizacja, po której Google zacznie inaczej oceniać witryny z dość średnim czasem ładowania, aby utrzymywana pozycja legła w gruzach. Dlatego warto optymalizować serwis pod kątem czasu ładowania, ale warto pamiętać, że czasami rezygnacja z dodatkowych zasobów (np. animacji, grafik, czy wideo) może negatywnie wpłynąć także na user experience, czyli doświadczenia użytkowników. Kluczowym aspektem jest znalezienie złotego środka pomiędzy czasem ładowania strony internetowej a wyświetlanymi elementami, aby witryna była jednocześnie szybka i przyjemna w użytkowaniu.
Opublikowane 27 stycznia 2023 r. w kategorii: Biznes i marketing
ŚCIEŻKA KARIERY
Twórz atrakcyjne i funkcjonalne strony internetowe z użyciem nowoczesnych technik. Opanuj kluczowe podstawy, niezbędne narzędzia i zacznij tworzyć wspaniałe strony! Dowiedz się więcej