Logo
Hamburger icon Close icon
Go to top
WYNIKI WYSZUKIWANIA:
6 Błędów autoprezentacji

6 Błędów autoprezentacji

Wyobraź sobie, że jesteś na spotkaniu branżowym. Poznajesz nową osobę i chcesz z nią nawiązać stałą relację biznesową. Jak opowiadać o sobie, żeby wzbudzić zainteresowanie, a jednocześnie rozbudzić sympatię? Jak dać sobie szansę na nawiązanie takiej relacji? Najłatwiej uczyć się na błędach, a najlepiej uczyć się na błędach cudzych, nie swoich. W tym artykule zostaną zawarte informacje jak nie należy opowiadać o sobie oraz jak możesz poprawić skuteczność swojej autoprezentacji.


Kurs Jak budować wizerunek - skuteczne techniki autoprezentacji

Poznaj sprawdzone techniki autoprezentacji, dowiedz się jak zrobić dobre pierwsze wrażenie i buduj pozytywny wizerunek w życiu osobistym i zawodowym. Dowiedz się więcej


1. Jak (nie) opowiadać o sobie.

Pierwszym błędem jest bycie zbyt ogólnym, np. przedstawienie się „Cześć jestem Janek i jestem grafikiem”. Z jednej strony przekazana zostaje informacja o zawodzie, ale z drugiej strony nie daje to żadnego punktu zaczepienia, od którego można by pociągnąć dalszą część konwersacji. Warto jest na samym początku jakkolwiek określić swoją niszę, np. powiedzieć: „Cześć jestem Janek, jestem grafikiem i rysuje komiksy do jakiejś tam gazety”, albo „uwielbiam robić okładki do książek”. Takie przedstawienie może być powodem do zadania kolejnego pytania. Dzięki takiemu zabiegowi informacje będą pojawiały się naturalnie w trakcie rozmowy.

2. Ze skrajności w skrajność?

Oczywiście nie należy popadać ze skrajności w skrajność. Duża szczegółowość wiąże się z tym, że zaczynamy mówić bardzo dużo. Przez to nie dość, że wychodzimy na ludzi, którzy są zapatrzeni tylko i wyłącznie w siebie, to jeszcze możemy przytłoczyć drugą osobę zbyt dużą ilością informacji. Warto ograniczyć się więc na początek do przekazania jednej, drobnej informacji, która pociągnie jak lawina dalej za sobą kolejne pytania i zaciekawi Twojego słuchacza.

spotkanie branżowe

3. Życie prywatne, a początek znajomości

Ogromnym błędem jest podawanie zbyt intymnych, osobistych szczegółów ze swojego życia. Jesteśmy przyzwyczajeni, że gdy poznajemy nowe osoby w prywatnym środowisku to zwykle opowiadamy o swoich prywatnych sprawach. Mówimy kto jest naszym mężem, żoną, ile mamy dzieci, czym się pasjonujemy, mówimy gdzie byliśmy na wakacjach w zeszłym roku i jaką pizzę lubimy najbardziej. Te informacje nie są tym, po co powinniśmy sięgać w pierwszej kolejności. Mogą się one pojawić później. Jest bardzo prawdopodobne, że znajomości biznesowe kiedyś nawet przydadzą się w życiu prywatnym. Warto też nadać „ludzkiej postaci” naszej autoprezentacji, ale mimo wszystko jeżeli poznajemy kogoś w celach służbowych to warto przynajmniej zacząć od naszej profesjonalnej strony. Dopiero kiedy więź się nawiąże i zostanie nam okazane zainteresowanie, wtedy można wtrącić coś prywatnego. Należy jednak być ostrożnym, w szczególności na samym początku znajomości!

Kurs Jak budować wizerunek - skuteczne techniki autoprezentacji

Kurs Jak budować wizerunek - skuteczne techniki autoprezentacji

Zobacz kurs Arrow
Kurs Personal Branding - budowanie marki osobistej

Kurs Personal Branding - budowanie marki osobistej

Zobacz kurs Arrow
Kurs LinkedIn - budowanie marki osobistej

Kurs LinkedIn - budowanie marki osobistej

Zobacz kurs Arrow

4. Strategia autoprezentacji

Pławienie się w cudzym blasku jest jedną ze strategii autoprezentacji. Polega ona na powiązaniu swojej osoby z inną osobą, która jest darzona ogólnym szacunkiem i sympatią, dzięki czemu my również pokazujemy się jako ludzie godni zaufania i uwagi. To z tego względu wielu celebrytów wstawia np. zdjęcia z prezydentem, a wielu ludzi dopiero zaczynających pracę w branży wstawia zdjęcia z autorytetami w swoim fachu – dzięki temu pokazują swoje znajomości i wydają się przez to istotniejsi.

Ta taktyka jest skuteczna, ale musi być wykonana umiejętnie.

Wchodząc jako nowe osoby do towarzystwa branżowego i zaczynając rzucać nazwiskami osób, z którymi nigdy nie pracowaliśmy, których nie poznaliśmy, narażamy się na ogromną ilość błędów i bardzo dużo problemów. Kłamstwo ma krótkie nogi – może okazać się, że nasz rozmówca zna osoby i sytuacje, o których mówimy.

Na spotkaniu branżowym dużo ważniejsze są nasze umiejętności niż fakt, kogo znamy (bądź nie znamy). Biorąc pod uwagę powyższe, należy zachować rozwagę używając nazwiska znanych osób w Twoim środowisku. Warto stosować technikę pławienia się w blasku tylko wtedy, kiedy ma się pewność, że osoba wspominana nie ma nic przeciwko temu.

autorytet

5. Autoprezentacja, nie autoreklama!

Kolejną kwestią jest rozdawanie wizytówek, tudzież ulotek. Niektóre osoby, które dopiero dowiadują się o idei networkingu traktują go jak zbieranie pokemonów. Opinia, że trzeba kolekcjonować jak najwięcej takich znajomości powoduje, że stają się oni akwizytorami próbującymi się sprzedać. Przez takie działanie właściwie nie ma czasu na zaprezentowanie swojej osoby we właściwy sposób, ponieważ rozdanie wszystkim swojej wizytówki na konferencji jest czasochłonne. Co najważniejsze, to nie jest budowanie relacji! Mało prawdopodobne jest to, że po takim działaniu ktoś rzeczywiście postanowi zadzwonić pod numer na niej podany, ponieważ nikt nie widzi powodu, dla którego miałby się kontaktować.

Odpowiednikiem takiego rozdawania wizytówek na polu internetowym jest wysyłanie swoich profili w mediach społecznościowych typu LinkedIn. Taka forma przedstawienia swojej działalności jest mniej agresywna i bardziej zachęcająca dla potencjalnych, nowych znajomości.

6. Nie umniejszaj swoim osiągnięciom.

Wchodząc w nowe towarzystwo należy umieć przyjmować komplementy. Odpychające jest ciągłe odrzucanie pochwał i samokrytyka. Jak takie działanie ma zachęcić kogokolwiek do podjęcia z nami współpracy? Przede wszystkim musimy uzbroić się w pewność siebie, nawet jeżeli będzie nam trudno rozmawiać z innymi jak równy z równym. Dzięki temu będziemy w stanie nawiązać głębszą relację z naszym rozmówcą. Żadne skrajności nie są dobre, więc nie należy przesadzać i się przechwalać. Każde zdanie wypowiedziane bez kontekstu, tylko po to, by się pochwalić nie jest mile widziane. Najlepiej mówić o swoich osiągnięciach w kontekście rozmowy, jako poparcie tego, o czym jest mowa. Wszystko powinno być osadzone w kontekście, ponieważ mimo wszystko poznawanie nowych osób jest rozmową, nie monologiem.

spotkanie branżowe

Powyższy artykuł opisuje najczęściej popełniane błędy podczas autoprezentacji. Zastosowanie omówionych zaleceń oraz wypracowanie sobie odpowiedniej maniery, może pomóc polepszyć Twoje kontakty z ludźmi, zarówno na polu zawodowym, jak i prywatnym.


Opublikowane 3 września 2021 r. w kategorii: Rozwój osobisty


ŚCIEŻKA KARIERY
Users icon 13130 uczestników
Watch icon 79 godzin
Video icon 708 wykładów

Twórz atrakcyjne i funkcjonalne strony internetowe z użyciem nowoczesnych technik. Opanuj kluczowe podstawy, niezbędne narzędzia i zacznij tworzyć wspaniałe strony! Dowiedz się więcej

Interesują Cię nowe technologie?

Zapisz się do naszego newslettera!