Tworząc stronę internetową pod uwagę brać musisz bardzo dużo elementów, które niejednokrotnie mogą przesądzić o jej sukcesie lub porażce. Oto kilka elementów, o których nie możesz zapomnieć i na które powinieneś zwrócić szczególną uwagę.

Nie bez przyczyny logo ulokowane jest zwykle w górnej części strony. To znak graficzny lub słowny, który stanowi „wstęp” do Twojej oferty, marki, wartości, jakie reprezentuje strona internetowa. Logotyp jest niczym szyld nad wejściem do lokalu usługowego lub sklepu – spoglądasz i wiesz dokładnie czy znajdziesz tu to, czego szukasz.

Metadane

Podobnie jak w przypadku góry lodowej, to co widać w przeglądarce, to jedynie jej wierzchołek. Aby strona WWW była bez problemu odczytywana nie tylko przez ludzi, ale i wyszukiwarki internetowe (boty, roboty), należy pamiętać o odpowiednim opisaniu witryny i jej zawartości. Tytuł witryny (ok. 40-60 znaków) oraz opis (150-160 znaków) powinny zawierać najważniejsze informacje o zawartości strony z wkomponowanymi słowami kluczowymi. Warto zadbać także o nadanie zdjęciom alternatywnego opisu (tzw. atrybut ‘alt’), by roboty wiedziały co przedstawiają zdjęcia.

Metadane strony internetowej

Zakładka „O nas”

Nieważne jak będzie nazywać się podstrona opisująca Ciebie, musisz pamiętać o tym, aby na twojej witrynie po prostu jej nie zabrakło. W tym miejscu najlepiej umieścić kilka kluczowych informacji o osobach odpowiedzialnych za dany projekt, pracownikach, krótko scharakteryzować działalności firmy lub opisać jej historię. Umieść tu informacje istotne z punktu widzenia klienta, pokaż „ludzką twarz” swojej firmy i buduj w ten sposób zaufanie.

Zakładka

Artykuły

Jeśli chcesz, aby Twoja strona była wartościowa dla użytkowników, zadbaj o to aby znalazły się na niej również branżowe artykuły – np. w osobnej sekcji „blog.” W przypadku stron takich jak portfolio fotografa, czy strona pracowni artystycznej na pewno większą część witryny zajmować będą zdjęcia. Mimo wszystko jednak dobrą praktyką jest umieszczanie w witrynie tekstu na każdej z podstron. Dlaczego? Bo warstwa tekstowa jest ważna nie tylko dla użytkowników, ale też wyszukiwarek. To głównie na jej podstawie indeksują one strony, które pojawiają się później w wynikach wyszukiwania.

CTA

Z angielskiego „call to action”, czyli wezwanie do działania. Bez względu na to kto jest odbiorcą twojej strony, ogląda ją, ponieważ szuka inspiracji, produktów albo usług. Aby umożliwić użytkownikowi kontakt z Tobą lub ułatwić złożenie zamówienia, należy umieszczać w różnych miejscach witryny wyraźnie odznaczające się od reszty treści przyciski z hasłami zachęcającymi do danej wykonania akcji. „Zapisz się do newslettera”, „Zdobądź 5% rabatu”, a nawet „Czytaj dalej.” To już standardowe elementy niemal wszystkich stron www i na Twojej również nie może ich zbraknąć.

Przycisk

Analityka

Ponownie to co niewidoczne dla użytkownika stanowi dużą wartość dla witryny i jej twórcy, czyli Ciebie. Jeżeli nie jesteś wróżbitą, medium lub jasnowidzem, z pewnością nie możesz być pewny, kto odwiedza Twoją witrynę, z jakiej przeglądarki i urządzenia korzysta, skąd pochodzi albo czy jest to jego pierwsza, czy kolejna wizyta. Badanie ruchu na stronie jest jak baczna obserwacja osób wchodzących do sklepu, z tą różnicą, że odwiedzających witrynę obserwują aplikacje i zapamiętują każdy ich ruch. Na podstawie zebranych przez nie danych możesz dokonać analizy, a następnie optymalizacji swojej witryny. Ba! Całej firmy! Na rynku dostępnych jest sporo tego typu narzędzi analitycznych. Najpopularniejsze z nich to Google Analytics oraz wschodząca gwiazda ze wschodu – Yandex Metrica. Ich wdrożenia na stronę może sprawić początkującej osobie trochę problemu, dlatego warto zwrócić się do specjalisty lub samemu dokształcić w tym temacie. Jest to inwestycja, która zwróci się z nawiązką.

Analityka strony internetowej

Informacje kontaktowe

Brak możliwości skontaktowania się z twoją firmą, to olbrzymi błąd, który może kosztować Cię utratę klientów. Jeżeli użytkownik nie może uzyskać informacji, których potrzebuje, bo na stronie nie znajduje numeru telefonu czy maila, cierpi na tym również wiarygodność Twojej firmy. Zadbaj przynajmniej o wspomniane powyżej minimum, które możesz rozbudować później o kontakt poprzez sieci społecznościowe takie jak Facebook, Twitter, Google+ czy Instagram. Jeżeli cenisz sobie prywatność i chcesz obniżyć prawdopodobieństwo kradzieży danych kontaktowych, zamiast umieszczać email i numer telefonu na stronie, możesz też alternatywnie skorzystać z gotowego formularza.

Infromacje kontaktowe na stronie internetowej