Logo
Hamburger icon Close icon
Go to top
WYNIKI WYSZUKIWANIA:
AI w marketingu: Jak wykorzystać sztuczną inteligencję w copywritingu?

AI w marketingu: Jak wykorzystać sztuczną inteligencję w copywritingu?

Sztuczna inteligencja w copywritingu robi prawdziwą karierę. Jedni się jej obawiają, inni widzą w niej rewolucyjny potencjał dla marketingu. Jak wykorzystać AI w copywritingu? Czy może zastąpić copywriterów i osiągać lepsze wyniki?


Kurs Copywriting - jak tworzyć treści, które sprzedają

Poznaj warsztat copywritera, naucz się pisać skuteczne i angażujące teksty, na których będziesz zarabiał! Dowiedz się więcej


sztuczna inteligencja - AI

Najpopularniejsze narzędzia AI w copywritingu

Sztuczna inteligencja wspiera pracę copywriterów nie od dziś. Bazują na niej bowiem najpopularniejsze narzędzia, z których korzysta wiele agencji i większych firm:

  • SEMSTORM - i wbudowany edytor tekstu. W tym przypadku mówimy o asystencie. W edytorze otrzymasz bowiem cenne wskazówki dla lepszej optymalizacji tekstu - napisać jednak musisz sam.

  • Surfer - jak wyżej, jest to narzędzie wspierające w lepszej optymalizacji na potrzeby widoczności w wyszukiwarce.

Najwięcej ekscytacji wzbudzają jednak generatory, które są w stanie napisać kompletny artykuł w ciągu kilku sekund. Z podziałem na wstęp, rozwinięcie, zakończenie i nadając samodzielnie nagłówki H2. Mowa oczywiście o:

  • ChatGPT od OpenAI
  • Jasper.ai
  • Rytr.me
  • Copy.ai

Jak wiele potrafią i czy mogą konkurować z copywriterem? O tym przeczytasz za chwilę.

Jakie treści może stworzyć sztuczna inteligencja?

Trudno jest jednoznacznie stwierdzić, jakich treści AI stworzyć nie może. Z pomocą narzędzi przywołanych powyżej wygenerujesz krótkie odpowiedzi na zadane pytanie, pomysły na tematy artykułów, słowa kluczowe, a nawet teksty piosenek lub wierszyki. AI potrafi napisać fragmenty kodu, zaplanować kalendarz contentowy na cały miesiąc, przygotować treść e-maila lub postów do social mediów. Wszystko w kilka chwil i przy niemal zerowym wkładzie użytkownika.

Z tego względu, generatory błyskawicznie zyskały rzesze fanów, ale też i szerokie grono sceptyków. Dlaczego? Ponieważ ze sztucznej inteligencji - mimo wszystko - najlepiej jest korzystać z rozwagą.

pytanie o tworzenie treści przez AI zadane w ChatGPT: czy AI tworzy treści dobrej jakości?

Czy sztuczna inteligencja tworzy treści dobrej jakości?

Na pierwszy rzut oka, teksty pisane przez AI są niemal doskonałe. Brzmią naturalnie, przekonywująco i bez trudu mogą imitować produkcje copywriterów. Oczywiście, nie znajdziesz tu błędów interpunkcyjnych, literówek i innych uchybień, które zdarzają się ludziom. Wady zaczyna się dostrzegać dopiero z czasem. Okazuje się wówczas, że ich jest całkiem sporo, na przykład:

  • Błędy merytoryczne - generatory nie są w stanie zrozumieć kontekstu i niuansów, które bez trudu wychwyci człowiek. Gubią się też w zagadnieniach specjalistycznych i pytaniach szczegółowych.

  • Zacinanie się - duże obciążenie serwera powoduje przerwę w pracy, ponieważ generator po prostu przestaje działać.

  • Powtórzenia - generator powtarza często podobne, a czasem wręcz identyczne stwierdzenia. Zdarza się też, że wygenerowany tekst w całości składa się ze sparafrazowanych zdań.

  • Pozorny sens - tak można nazwać zdania, które sprawiają wrażenie prawidłowych, lecz w rzeczywistości są nonsensem.

  • Brak aktualnej wiedzy - narzędzia oparte na modelu GPT-3 (czyli większość w AI) nie posiadają danych nowszych niż z 2021 roku. Nie podadzą więc żadnych statystyk lub wyników badań, które dotyczą okresu późniejszego.

  • Brak emocji - teksty AI są wyzute z jakiejkolwiek warstwy emocjonalnej. Nie zachęcą, nie zniechęcą, jedynie poinformują odbiorcę o suchych faktach.

Dla przykładu fragment tekstu, napisany przez Rytr.me:

fragment tekstu napisany przez sztuczną inteligencję - Rytr.me

Przyznasz na pewno, że czytanie takiego tekstu nie jest lekkie i przyjemne. Co też mogą oznaczać “dokładniejsze treści”?

Sumując, zastąpienie copywritera generatorem byłoby co najmniej ryzykowne. Nie znaczy to jednak, że copywriting i sztuczna inteligencja nie mogą się przyjaźnić.

Kurs Content Marketing - skuteczne treści w praktyce

Kurs Content Marketing - skuteczne treści w praktyce

Zobacz kurs Arrow
Kurs Storytelling w biznesie i marketingu

Kurs Storytelling w biznesie i marketingu

Zobacz kurs Arrow
Kurs SEO od podstaw - jak skutecznie pozycjonować stronę

Kurs SEO od podstaw - jak skutecznie pozycjonować stronę

Zobacz kurs Arrow

Jak wykorzystać AI w copywritingu?

Spojrzenie na AI jako na asystenta copywritera, a nie jego rywala, jest najlepszym rozwiązaniem. W tandemie są w stanie pracować nie tylko szybko, ale też super wydajnie. Poniżej przykłady, jak w praktyce Chat GPT, Jasper lub Rytr mogą ułatwić pisanie tekstu.

  • Pomysł na temat artykułu. O czym pisać? To w contencie pytanie, które trzeba sobie zadawać każdego dnia. Tymczasem, sztuczna inteligencja nigdy nie zawodzi w kreatywności, zawsze będąc źródłem inspiracji. Poniższa lista została przygotowana przez ChatGPT w mniej niż minutę:

pomysły na temat artykułu blogowe wygenerowane w ChatGPT

  • Szukanie synonimów, parafraz. Kto pisze choćby od czasu do czasu, wie, że bez słownika synonimów trudno byłoby się obyć. Aktualnie, tę samą rolę może spełnić generator.

  • Pisanie konspektów. W tym AI sprawdzi się wręcz świetnie, zwłaszcza, jeśli zlecasz napisanie artykułu copywriterowi. Wystarczy podać temat, a generator zwrotnie przygotuje szczegółowy plan artykułu w oparciu o słowa kluczowe z potencjałem.

  • Pomysł na opis produktu. Dosyć wyczerpującym zadaniem może być szukanie pomysłów na opisanie dziesiątek lub setek produktów w sklepie internetowym. Korzystając z AI zyskasz nieco świeżości w spojrzeniu i z pewnością znajdziesz inspirację.

  • Ciekawy tytuł. Taki, który spodoba się i czytelnikom, i Google - niełatwo o niego, gdy akurat weny zabraknie. W tym zadaniu również może Ci pomóc sztuczna inteligencja.

  • Tworzenie definicji. Czyli coś, w czym wiele osób nie czuje się najlepiej, zaś AI wręcz bryluje.

  • Szukanie argumentów i przykładów. Musisz coś uzasadnić lub podać kilka przykładów, a w głowie pusto? Już wiesz, jak szybko ten problem rozwiązać.

Szukanie argumentów i przykładów do tekstów w ChatGPT

Podsumowanie

AI w copywritingu przeżywa prawdziwy “boom”. Pamiętaj jednak, że chodzenie drogami na skróty prędzej czy później musi się zakończyć konsekwencjami - zwłaszcza, gdy mówimy o marketingu i SEO. W chwili obecnej za mało mamy danych, aby stwierdzić, że wygenerowany tekst jest bezpieczny dla Twojej strony i nie przyniesie jej spadków w rankingach. Korzystaj z AI, ale z umiarem i rozumem.


Opublikowane 13 kwietnia 2023 r. w kategorii: Biznes i marketing


ŚCIEŻKA KARIERY
Users icon 13130 uczestników
Watch icon 79 godzin
Video icon 708 wykładów

Twórz atrakcyjne i funkcjonalne strony internetowe z użyciem nowoczesnych technik. Opanuj kluczowe podstawy, niezbędne narzędzia i zacznij tworzyć wspaniałe strony! Dowiedz się więcej

Interesują Cię nowe technologie?

Zapisz się do naszego newslettera!