AI w marketingu: Jak wykorzystać sztuczną inteligencję w copywritingu?
Sztuczna inteligencja w copywritingu robi prawdziwą karierę. Jedni się jej obawiają, inni widzą w niej rewolucyjny potencjał dla marketingu. Jak wykorzystać AI w copywritingu? Czy może zastąpić copywriterów i osiągać lepsze wyniki?
Kurs Copywriting - jak tworzyć treści, które sprzedają
Poznaj warsztat copywritera, naucz się pisać skuteczne i angażujące teksty, na których będziesz zarabiał! Dowiedz się więcej
Najpopularniejsze narzędzia AI w copywritingu
Sztuczna inteligencja wspiera pracę copywriterów nie od dziś. Bazują na niej bowiem najpopularniejsze narzędzia, z których korzysta wiele agencji i większych firm:
- SEMSTORM - i wbudowany edytor tekstu. W tym przypadku mówimy o asystencie. W edytorze otrzymasz bowiem cenne wskazówki dla lepszej optymalizacji tekstu - napisać jednak musisz sam.
- Surfer - jak wyżej, jest to narzędzie wspierające w lepszej optymalizacji na potrzeby widoczności w wyszukiwarce.
Najwięcej ekscytacji wzbudzają jednak generatory, które są w stanie napisać kompletny artykuł w ciągu kilku sekund. Z podziałem na wstęp, rozwinięcie, zakończenie i nadając samodzielnie nagłówki H2. Mowa oczywiście o:
- ChatGPT od OpenAI
- Jasper.ai
- Rytr.me
- Copy.ai
Jak wiele potrafią i czy mogą konkurować z copywriterem? O tym przeczytasz za chwilę.
Jakie treści może stworzyć sztuczna inteligencja?
Trudno jest jednoznacznie stwierdzić, jakich treści AI stworzyć nie może. Z pomocą narzędzi przywołanych powyżej wygenerujesz krótkie odpowiedzi na zadane pytanie, pomysły na tematy artykułów, słowa kluczowe, a nawet teksty piosenek lub wierszyki. AI potrafi napisać fragmenty kodu, zaplanować kalendarz contentowy na cały miesiąc, przygotować treść e-maila lub postów do social mediów. Wszystko w kilka chwil i przy niemal zerowym wkładzie użytkownika.
Z tego względu, generatory błyskawicznie zyskały rzesze fanów, ale też i szerokie grono sceptyków. Dlaczego? Ponieważ ze sztucznej inteligencji - mimo wszystko - najlepiej jest korzystać z rozwagą.
Czy sztuczna inteligencja tworzy treści dobrej jakości?
Na pierwszy rzut oka, teksty pisane przez AI są niemal doskonałe. Brzmią naturalnie, przekonywująco i bez trudu mogą imitować produkcje copywriterów. Oczywiście, nie znajdziesz tu błędów interpunkcyjnych, literówek i innych uchybień, które zdarzają się ludziom. Wady zaczyna się dostrzegać dopiero z czasem. Okazuje się wówczas, że ich jest całkiem sporo, na przykład:
- Błędy merytoryczne - generatory nie są w stanie zrozumieć kontekstu i niuansów, które bez trudu wychwyci człowiek. Gubią się też w zagadnieniach specjalistycznych i pytaniach szczegółowych.
- Zacinanie się - duże obciążenie serwera powoduje przerwę w pracy, ponieważ generator po prostu przestaje działać.
- Powtórzenia - generator powtarza często podobne, a czasem wręcz identyczne stwierdzenia. Zdarza się też, że wygenerowany tekst w całości składa się ze sparafrazowanych zdań.
- Pozorny sens - tak można nazwać zdania, które sprawiają wrażenie prawidłowych, lecz w rzeczywistości są nonsensem.
- Brak aktualnej wiedzy - narzędzia oparte na modelu GPT-3 (czyli większość w AI) nie posiadają danych nowszych niż z 2021 roku. Nie podadzą więc żadnych statystyk lub wyników badań, które dotyczą okresu późniejszego.
- Brak emocji - teksty AI są wyzute z jakiejkolwiek warstwy emocjonalnej. Nie zachęcą, nie zniechęcą, jedynie poinformują odbiorcę o suchych faktach.
Dla przykładu fragment tekstu, napisany przez Rytr.me:
Przyznasz na pewno, że czytanie takiego tekstu nie jest lekkie i przyjemne. Co też mogą oznaczać “dokładniejsze treści”?
Sumując, zastąpienie copywritera generatorem byłoby co najmniej ryzykowne. Nie znaczy to jednak, że copywriting i sztuczna inteligencja nie mogą się przyjaźnić.
Jak wykorzystać AI w copywritingu?
Spojrzenie na AI jako na asystenta copywritera, a nie jego rywala, jest najlepszym rozwiązaniem. W tandemie są w stanie pracować nie tylko szybko, ale też super wydajnie. Poniżej przykłady, jak w praktyce Chat GPT, Jasper lub Rytr mogą ułatwić pisanie tekstu.
- Pomysł na temat artykułu. O czym pisać? To w contencie pytanie, które trzeba sobie zadawać każdego dnia. Tymczasem, sztuczna inteligencja nigdy nie zawodzi w kreatywności, zawsze będąc źródłem inspiracji. Poniższa lista została przygotowana przez ChatGPT w mniej niż minutę:
- Szukanie synonimów, parafraz. Kto pisze choćby od czasu do czasu, wie, że bez słownika synonimów trudno byłoby się obyć. Aktualnie, tę samą rolę może spełnić generator.
- Pisanie konspektów. W tym AI sprawdzi się wręcz świetnie, zwłaszcza, jeśli zlecasz napisanie artykułu copywriterowi. Wystarczy podać temat, a generator zwrotnie przygotuje szczegółowy plan artykułu w oparciu o słowa kluczowe z potencjałem.
- Pomysł na opis produktu. Dosyć wyczerpującym zadaniem może być szukanie pomysłów na opisanie dziesiątek lub setek produktów w sklepie internetowym. Korzystając z AI zyskasz nieco świeżości w spojrzeniu i z pewnością znajdziesz inspirację.
- Ciekawy tytuł. Taki, który spodoba się i czytelnikom, i Google - niełatwo o niego, gdy akurat weny zabraknie. W tym zadaniu również może Ci pomóc sztuczna inteligencja.
- Tworzenie definicji. Czyli coś, w czym wiele osób nie czuje się najlepiej, zaś AI wręcz bryluje.
- Szukanie argumentów i przykładów. Musisz coś uzasadnić lub podać kilka przykładów, a w głowie pusto? Już wiesz, jak szybko ten problem rozwiązać.
Podsumowanie
AI w copywritingu przeżywa prawdziwy “boom”. Pamiętaj jednak, że chodzenie drogami na skróty prędzej czy później musi się zakończyć konsekwencjami - zwłaszcza, gdy mówimy o marketingu i SEO. W chwili obecnej za mało mamy danych, aby stwierdzić, że wygenerowany tekst jest bezpieczny dla Twojej strony i nie przyniesie jej spadków w rankingach. Korzystaj z AI, ale z umiarem i rozumem.
Opublikowane 13 kwietnia 2023 r. w kategorii: Biznes i marketing
ŚCIEŻKA KARIERY
Twórz atrakcyjne i funkcjonalne strony internetowe z użyciem nowoczesnych technik. Opanuj kluczowe podstawy, niezbędne narzędzia i zacznij tworzyć wspaniałe strony! Dowiedz się więcej