Co powinno zawierać dobre case study?
Niezbity dowód Twojego profesjonalizmu i skuteczności w działaniu. Jeden z najlepszych sposobów na przekonanie do siebie najbardziej sceptycznych osób i przekucie ich w klientów. Tak wiele korzyści przynosi case study, czyli studium przypadku. Czym jest i co powinno zawierać dobre case study?
Kurs Copywriting - jak tworzyć treści, które sprzedają
Poznaj warsztat copywritera, naucz się pisać skuteczne i angażujące teksty, na których będziesz zarabiał! Dowiedz się więcej
Co to jest case study?
Celem opracowania case study jest przedstawienie w etapach procesu rozwiązywania problemu, z którym borykał się klient. Istotą jest tu powołanie się na konkretną sytuację i szczegółowe dane, dokumentujące krok po kroku, w jaki sposób udało Ci się osiągnąć sukces. Co ważne, należy tu podkreślić nie tylko Twoją rolę w całym przedsięwzięciu, ale przede wszystkim - korzyści, które dzięki Tobie zyskał klient. Dlatego case study nazywa się również historią sukcesu.
Czemu służy case study?
Studium przypadku wykorzystuje się w celach marketingowych, jako jedno z najskuteczniejszych narzędzi w domykaniu sprzedaży. Przemawia ono zwłaszcza do tych klientów, dla których głównym kryterium wyboru usługi lub produktu jest określony efekt. Jak wiadomo, nawet najdoskonalsza reklama nie jest w stanie przekonać wszystkich do zakupu, dlatego case study świetnie ją uzupełnia. Nie tylko dobitnie dowodzi o profesjonalnej pracy Twojej firmy, ale też wyjaśnia, w jaki sposób pracujesz i na czym polegają działania, w których się specjalizujesz.
Co powinno zawierać dobre case study?
Nie obowiązują sztywne wzorce i schematy, których musisz się trzymać, opracowując case study. Można jednak wskazać kilka elementów, bez których studium przypadku nie będzie doskonałe i może nie wywrzeć takiego efektu, jakiego oczekujesz. Jakie to elementy?
Wstęp, rozwinięcie i zakończenie
Dobre case study powinno się czytać jak dobrą książkę. Budowa musi być spójna i logiczna, więc należy ją oprzeć na dobrze znanej strukturze:
Wstęp
Na początku zarysuj kontekst, wyjaśnij w jakich okolicznościach i z jakim problemem mierzył się Twój klient, zanim skorzystał z Twojej pomocy. Jeśli otrzymałeś konkretne wytyczne lub oczekiwania, o nich również napisz. Odniesiesz się do nich w podsumowaniu, które znajdzie się na końcu case study.
Rozwinięcie
W tym miejscu obszernie opisz, jakie działania zostały podjęte, aby pomóc w rozwiązaniu problemu. Naświetl metody badawcze, które pozwoliły zidentyfikować źródło kłopotu i skuteczne rozwiązania. Opisz, w jaki sposób Twoje pomysły zostały wcielone w życie, a które nie zostały wykorzystane i dlaczego. Jeśli na którymkolwiek etapie pracy napotkały Cię trudności, opisz, jak udało Ci się je pokonać.
Zakończenie
Podsumowaniem case study jest przedstawienie rezultatów Twojej pracy. Czy oczekiwania klienta zostały spełnione? A może uzyskany efekt je przerósł? To jest doskonałe miejsce na podkreślenie swoich sukcesów i pochwalenie się swoją skutecznością.
Chronologia
Związek przyczynowo - skutkowy i chronologia porządkują strukturę treści, dzięki czemu łatwiej jest ją zrozumieć. Taki układ jest naturalny i logiczny, pozwala również szybko wyszukać interesujące informacje. Twój odbiorca może mieć znikomą wiedzę na temat branży, w jakiej działasz oraz metod i narzędzi, z których korzystasz. Co więcej, może nawet nie mieć świadomości potrzeby usług lub produktów, które oferujesz, więc będziesz tę potrzebę kreować. Im bardziej przejrzysty i zrozumiały przekaz otrzyma, tym większa szansa, że skorzysta z Twojej oferty.
Konkrety
Największą mocą case study są twarde dane, które koniecznie muszą tutaj się znaleźć. Nic tak nie potwierdza skuteczności, jak liczby, statystyki, infografiki, tabele i wykresy, więc korzystaj z nich, kiedy tylko jest ku temu sposobność. Jeśli stawiasz tezę, zgodnie z którą Twoje działania przyniosły pozytywne skutki - musisz ją udowodnić z pomocą obiektywnych danych. Przygotuj je w przystępnej, czytelnej formie, tak, aby każdy odbiorca szybko i bez trudu mógł wyciągnąć właściwe wnioski.
Podsumowując swoje case study, przedstaw konkretnie i rzeczowo sytuację, w jakiej był Twój klient wcześniej, a w jakiej się znalazł dzięki Tobie. Wzrost sprzedaży o 200%, oszczędności rzędu 50.000 zł - tak najłatwiej przemówić do wyobraźni klienta.
Odpowiedni język
Jednym z błędów, spotykanym w case study, jest stosowanie języka niedopasowanego do odbiorcy. Na pewno zależy Ci na tym, aby wypaść jak najlepiej i zrobić na swoim potencjalnym kliencie jak najlepsze wrażenie. Niestety, nie uda Ci się tego osiągnąć, jeśli Twój czytelnik nie będzie rozumieć, o czym piszesz. Jeżeli używanie języka branżowego jest konieczne i nie chcesz go całkowicie wykluczyć, nie zapomnij o wyjaśnieniu terminów, które mogą być kłopotliwe dla klienta.
Dodatki
Co jeszcze możesz zamieścić w case study, co doda mu atrakcyjności i podniesie jego skuteczność? Referencje od zadowolonych klientów! Pozytywne opinie świetnie dopełniają dobre studium przypadku, sygnalizując, że podobnych historii z Twoją firmą w roli głównej jest o wiele więcej. Twój odbiorca otrzymuje w ten sposób dwie bardzo ważne informacje. Po pierwsze, jesteś doświadczonym graczem w swojej branży. Po drugie, znasz się na swojej pracy i dobrze ją wykonujesz. Właśnie takie wnioski powinny pozostać z czytelnikiem po lekturze dobrego case study.
Opublikowane 8 grudnia 2021 r. w kategorii: Biznes i marketing
ŚCIEŻKA KARIERY
Twórz atrakcyjne i funkcjonalne strony internetowe z użyciem nowoczesnych technik. Opanuj kluczowe podstawy, niezbędne narzędzia i zacznij tworzyć wspaniałe strony! Dowiedz się więcej