Co to jest długi ogon? Jak wykorzystać strategię long tail w SEO?
Odpowiednio zaprojektowana strategia SEO pozwala generować ruch organiczny na stronie internetowej dzięki wysokiej pozycji w wyszukiwarce. Istnieje wiele metod zwiększających widoczność witryny, a jedną z nich jest pozycjonowanie na frazy z długim ogonem, czyli long tail keywords.
Kurs SEO od podstaw - jak skutecznie pozycjonować stronę
Zostań ekspertem SEO i osiągaj topowe pozycje w Google! Naucz się dobierać słowa kluczowe, budować strategie linkowania i naprawiać błędy techniczne, aby zwiększyć widoczność i ruch na stronie. Dowiedz się więcej
Czym jest długi ogon (long tail) w SEO?
Według oficjalnych statystyk Google około 15% zapytań użytkowników to unikalne wyszukiwania, które nigdy nie zostały wygenerowane. Z kolei Ahrefs w 2021 roku poinformowało, że w analizie 4 miliardów słów kluczowych aż 95% z nich posiada miesięczny wolumen wyszukiwania na poziomie 0-10. Oznacza to, że zbudowanie widoczności strony internetowej na dużą liczbę fraz o niskim popycie może być skuteczniejsze względem pozycjonowania ścisłego zestawu popularnych wyrażeń.
Słowa kluczowe z długim ogonem (long tail – z j. ang.: „długi ogon”) składają się z przynajmniej 3 członów i wyróżniają się niewielkim wolumenem wyszukiwania. Użytkownicy rzadko ich szukają, natomiast zapytania wygenerowane z ich udziałem są bardzo konkretne. Z uwagi na ten fakt, wysoka pozycja może częściej przekładać się na realizację konwersji. Dlatego strategia long tail SEO bywa szczególnie skuteczna.
Przykładowe frazy kluczowe z długim ogonem oraz ich wolumen miesięcznego wyszukiwania:
- jakie ciśnienie w oponach 225/45 r18 – 80
- hotel gdańsk nad morzem z basenem – 40
- stomatolog kraków bronowice – 20
- czy istnieje życie na marsie – 20
Słowa z długim ogonem są mniej konkurencyjne niż popularne sformułowania. Z tego względu ich pozycjonowanie bywa łatwiejsze i przynosi szybsze efekty. W ten sposób widoczność mogą budować mniejsze serwisy, które dopiero rozpoczynają wdrażanie strategii SEO. Skupienie się na frazach long tail pozwala szybciej osiągnąć wysoką pozycję, a ta przyczyni się do generowania ruchu organicznego. Z czasem pozycjonowane mogą być kolejne frazy, ale o większym popycie.
Jak znaleźć frazy long tail do strategii SEO?
Wyszukiwanie fraz long tail, które następnie będą pozycjonowane, powinno odbywać się przy pomocy specjalistycznych narzędzi. W tym zakresie pomoc zapewniają takie aplikacje jak Semrush, Ahrefs, czy SurferSEO. Aby znaleźć słowa z długim ogonem, wygeneruj zapytanie nawiązujące do tematyki Twojego serwisu internetowego. Następnie posortuj listę wyświetlonych fraz od najmniejszego wolumenu wyszukiwania. W ten sposób sprawdzisz, jakie sformułowania są rzadko wyszukiwane – istnieje duże prawdopodobieństwo, że to konkretne wyrażenia, a ruch z nich generowany będzie mieć wysoki potencjał na konwersję. Jednocześnie pozycjonowanie serwisu na te słowa kluczowe będzie łatwiejsze niż budowanie widoczności na frazy popularne, którymi interesują się duże serwisy dominujące w wyszukiwarce.
Dobrym sposobem na wyszukiwanie listy fraz kluczowych z długim ogonem jest stworzenie analizy content gap. To raport, który pozwala zweryfikować, na jakie słowa wyświetla się konkurencja, ale Twój serwis pozostaje niewidoczny w Google. Zbudowanie treści na te tematy pozwoli pokryć braki tematyczne, co przyczyni się do zwiększenia widoczności oraz topical authority w branży.
Intencje fraz kluczowych z długim ogonem
Wysoka pozycja strony internetowej to gwarancja ruchu z wyszukiwarki. Nie zawsze jednak użytkownicy będą realizować konwersję. To, czy do niej dojdzie, jest zależne od tego, na jakie dokładnie wyrażenia wyświetla się witryna w Google. W końcu zapytania generowane przez użytkowników są różne – a jak wspomniano na wstępie, internauci często zadają pytania, które nikomu nigdy wcześniej nie przyszły na myśl. Z tego względu podczas szukania fraz z długim ogonem należy wyselekcjonować te, które są z punktu widzenia prowadzonego biznesu najbardziej wartościowe. Szczególną uwagę zwróć na intencji słów:
- frazy transakcyjne – bardzo duża szansa na konwersję. Użytkownik szuka konkretnego produktu lub określonej usługi. Przykład long tail: laptop HP 15 cali.
- frazy zakupowe – duża szansa na konwersję. Użytkownik najczęściej szuka grupy produktowej, aby wybrać odpowiedni wariant. Przykład long tail: douszne słuchawki bezprzewodowe dla graczy.
- frazy nawigacyjne – średnia szansa na konwersję. Użytkownik szuka konkretnego miejsca lub serwisu internetowego. Przykład long tail: portal gov logowanie.
- frazy informacyjne – średnia szansa na konwersję. Użytkownik szuka odpowiedzi na zadawane pytanie. Przykład long tail: ile minut gotować makaron al dente.
Pozycjonować na frazy long tail czy popularne słowa kluczowe?
Pozycjonowanie wielu fraz long tail jest skuteczne i sumarycznie przyczynia się do generowania dużego ruchu organicznego. Czy rezygnowanie z SEO dla popularnych słów względem długiego ogona to dobre rozwiązanie? W początkowej fazie budowania widoczności z pewnością tak. Z czasem jednak – gdy strategia long tail będzie przynosić efekty – warto rozpocząć pozycjonowanie coraz popularniejszych fraz kluczowych. Dzięki temu serwis internetowy zacznie docierać do większego grona odbiorców, wyświetlając się zarówno na słowa niszowe, jak i te z dużym wolumenem wyszukiwania.
Opublikowane 3 listopada 2022 r. w kategorii: Biznes i marketing
ŚCIEŻKA KARIERY
Twórz atrakcyjne i funkcjonalne strony internetowe z użyciem nowoczesnych technik. Opanuj kluczowe podstawy, niezbędne narzędzia i zacznij tworzyć wspaniałe strony! Dowiedz się więcej