Co to jest komunikacja interpersonalna - zasady skutecznej komunikacji
Komunikacja interpersonalna to nieodłączna część naszego życia. Każdego dnia nawiązujemy kontakty z innymi ludźmi, nadajemy i odbieramy ogrom informacji. Komunikujemy się nawet wówczas, gdy nie wypowiadamy ani jednego słowa. Co można rozumieć pod pojęciem “skutecznej komunikacji”? Dlaczego jest ważna? Poniżej znajdziesz odpowiedzi na wszystkie najważniejsze pytania!
Kurs Sztuka efektywnej komunikacji w życiu prywatnym i zawodowym
Poznaj techniki asertywnej komunikacji, naucz się odczytywać mowę ciała, wyrażać swoje potrzeby i emocje. Dowiedz się jak pokonać tremę, zyskać większą pewność siebie i łatwiej nawiązywać relac... Dowiedz się więcej
Co to jest komunikacja interpersonalna?
Komunikacja interpersonalna to zjawisko przekazywania informacji, myśli, uczuć i potrzeb pomiędzy dwiema lub więcej osobami. Jest to nieustanny proces, który zachodzi podczas interakcji między ludźmi. W komunikacji interpersonalnej istotne jest nie tylko to, co mówimy, ale także jak to mówimy, jakie emocje wyrażamy i jak odbieramy sygnały od drugiej osoby. Warto pamiętać, że skuteczna komunikacja interpersonalna ma ogromny wpływ na nasze relacje z innymi oraz nasze osiągnięcia.
Za podstawową jednostkę komunikacji uznaje się tzw. akt komunikacyjny, który może przybierać przeróżne formy. Od tych oczywistych, jak rozmowa, pismo, dźwięki. Po te mniej oczywiste, jak gesty i mimika. Elementy, wchodzące w skład aktu komunikacyjnego to:
- Nadawca komunikatu - osoba, która inicjuje proces komunikacji.
- Odbiorca komunikatu - osoba, która odbiera komunikat.
- Treść - komunikat, który nadawca przekazuje odbiorcy.
- Kanał, kod - czyli środek, za pomocą którego nadawca przekazuje informacje odbiorcy, np. mowa, pismo, gesty.
- Kontekst - okoliczności przekazywania informacji takie, jak miejsce, czas, otaczająca rzeczywistość.
Dlaczego komunikacja interpersonalna jest ważna?
Jak wspomnieliśmy, w procesie komunikacji istotny jest każdy element - w tym również to, w jaki sposób przekażesz swój komunikat. Jak ubierzesz go w słowa, jak będziesz przy tym gestykulować i jaką mimikę przyjmie twoja twarz. Te same słowa, wypowiedziane nieco inaczej mogą odnieść zupełnie inny skutek niż oczekujesz.
Co się może zmienić, gdy zaczniesz bardziej świadomie brać udział w komunikacji? Oto kilka przykładów:
- Łatwiej będziesz nawiązywać relacje.
- Mniej trudności będzie Ci sprawiać rozwiązywanie problemów i konfliktów.
- Będziesz osiągać zamierzone cele, wpływając na rozmówców w odpowiedni sposób.
- Unikniesz nieporozumień.
Zasady skutecznej komunikacji
Wiemy już, dlaczego warto pracować nad sztuką komunikacji. Teraz odpowiedzmy sobie na pytanie - jak to zrobić?
Uważne słuchanie
Jednym z najważniejszych elementów skutecznej komunikacji jest uważne słuchanie. Oznacza to, że nie tylko słuchamy, co druga osoba mówi, ale także próbujemy zrozumieć, jak się czuje. W uważnym słuchaniu ważne jest także to, żeby nie przerywać drugiej osobie, a także zadawać pytania, aby wyjaśnić, co chce nam przekazać. Należy okazać zainteresowanie swojemu rozmówcy, zwrócić uwagę na jego gestykulację, mimikę, nawiązać kontakt wzrokowy. Unikaj takich zachowań, jak rozglądanie się dookoła, wpatrywania w telewizor włączony w tle lub przeglądania leżącego na stole czasopisma.
Klarowność
Drugą zasadą skutecznej komunikacji jest klarowność. Oznacza to, że mówimy bezpośrednio, jasno i zrozumiale tak, aby uniknąć ryzyka nieporozumień. Mów o faktach, używając krótkich i prostych zdań. Staraj się nie wplatać w swoją wypowiedź żargonu lub zwrotów, które mogą nie być zrozumiałe dla Twojego rozmówcy. Powołuj się na konkretne sytuacje lub wydarzenia.
Szacunek i empatia
Szacunek jest kluczowy w komunikacji interpersonalnej. Trzeba mieć świadomość, że nasze słowa oraz zachowanie mają wpływ na drugą osobę, wywołują określone reakcje i mogą pozostać z rozmówcą na dłużej. Wypowiadając się z szacunkiem i zrozumieniem, budujesz własny wizerunek osoby empatycznej i opanowanej.
Cierpliwość i opanowanie
Skuteczna komunikacja wymaga cierpliwości i powściągliwości w emocjach. Należy mówić asertywnie, lecz unikając niepotrzebnych sporów i agresywnych zwrotów. Staraj się rozmawiać w sprzyjających warunkach, gdy nie odczuwasz presji czasu i możesz spokojnie przemyśleć swoją wypowiedź oraz wysłuchać drugiej strony.
Jasne cele
Zanim rozpoczniesz rozmowę zastanów się, co jest jej celem? Co chcesz osiągnąć lub uzyskać? Przemyśl też, w jaki sposób ten cel możesz osiągnąć? Przygotuj się na to, że mogą wystąpić trudności, zaś w trakcie rozmowy nie pozwól sobie na utratę skupienia. Często komunikację zakłóca się niepotrzebnymi dodatkami takimi, jak anegdotki, dygresje - unikaj takich sytuacji. Warto też o swoich celach mówić otwarcie i konkretnie tak, aby rozmówca mógł się ustosunkować do oczekiwań i dać jasną opinię, której potrzebujesz.
Spójność
Zachowaj spójność przekazu, dopasowując gestykulację i mimikę do słów, które wypowiadasz. Dzięki temu zostaniesz lepiej zrozumiany. Obserwuj też mowę niewerbalną Twojego rozmówcy - czy czuje się komfortowo? Czy jego zachowanie jest spójne z wypowiadanymi zdaniami? Czy słucha Cię uważnie i wykazuje zainteresowanie?
Podsumowanie
Komunikujemy się ze światem na różne sposoby. Choć każdy z nas potrafi rozmawiać, nie każdy wie, jak to robić skutecznie. Warto opanować tę sztukę, aby wywierać zamierzone wrażenie i osiągnąć obrane cele - tak w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Powodzenia!
Opublikowane 27 czerwca 2023 r. w kategorii: Rozwój osobisty
ŚCIEŻKA KARIERY
Twórz atrakcyjne i funkcjonalne strony internetowe z użyciem nowoczesnych technik. Opanuj kluczowe podstawy, niezbędne narzędzia i zacznij tworzyć wspaniałe strony! Dowiedz się więcej