Co to jest marketing szeptany?
Marketing szeptany (zwany także buzz marketingiem) jako naturalne zjawisko społeczne, istnieje dłużej niż jego definicja. Większość z nas lubi dzielić się z innymi swoją opinią na temat produktów i usług z których korzysta. Chętnie polecamy to, co nam się sprawdza i podoba.
Kurs E-marketingu - podstawy reklamy internetowej
Naucz się prowadzić skuteczne działania marketingowe w internecie. Poznaj przydatne narzędzia, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes, zdobywać klientów i zwiększać zyski. Dowiedz się więcej
Marketing szeptany – na czym polega?
Buzz marketing zazwyczaj kojarzy się ze sztucznymi wpisami promocyjnymi umieszczonymi w Internecie, które chwalą konkretny produkt bądź usługę na odległość pachnąc reklamą. W rzeczywistości to znacznie szersze pojęcie, a umiejętne wykorzystanie tzw. szeptanki jest skutecznym środkiem do celu, czyli wzbudzenia zainteresowanie wśród potencjalnych klientów.
Z badań wynika, że ponad 80% konsumentów zanim dokona zakupu, sprawdza w Internecie opinie na temat przedmiotu zainteresowania. Szukamy plusów i minusów, porównujemy, zapoznajemy się z dostępnymi informacjami. W dużej mierze analizowane przez nas opinie są efektem marketingu szeptanego. Jego zadaniem nie jest ingerowanie w treść tych opinii, ale przed wszystkim sprowokowanie do wypowiedzi i zamieszczanie ich w sieci.
Marketing szeptany – na czym polega?
Zgodnie z definicją marketing szeptany to jedna z form marketingu internetowego, którego celem jest trafienie do odpowiedniej grupy odbiorców i przekazanie informacji o marce lub jej produktach w sposób wyglądający na spontaniczny. Istotą tego narzędzia jest wyeksponowanie cech i zalet produktu, bez nakłaniania do zakupu. Przekaz powinien zostać dobrany odpowiednio do tematyki dyskusji czy miejsca, w którym zamieszczona jest wzmianka.
Kampanie prowadzone w ramach marketingu szeptanego mogą mieć różne odsłony. Jeżeli są dobrze przygotowane i naturalnie przeprowadzone, często nawet nie mamy świadomości, że dane działania to akcje marketingowe. Najczęściej spotykane to:
Marketing wirusowy
Polega na publikowaniu w sieci ciekawych treści, które angażują uwagę odbiorców. Celem jest tutaj stworzenie materiałów w przyciągającej formie, tak aby użytkownicy chcieli przekazywać je dalej za pośrednictwem różnych kanałów. Należy przy tym pamiętać, żeby treści absolutnie nie przypominały reklamy. Produkt ma być widoczny, ale celem jest jedynie nawiązanie relacji z odbiorcą i zmotywowanie go do przesłania informacji dalej.
Product seeding
Działania podejmowane w ramach tej formy marketingu polegają na udostępnieniu próbek lub pełnowartościowych produktów tzw. liderom opinii w sieci, czyli influencerom, blogerom, youtuberom. Zadaniem osoby, z którą podjęta została współpraca jest wykonanie krótkiej prezentacji oraz rekomendacja produktu na swoim kanale. Pozytywna opinia zaczyna się naturalnie rozchodzić, a marka zwiększa zasięgi i trafia do nowych klientów.
Trendsetting
Podobnie jak w przypadku product seedingu, tutaj również angażowane są osoby wpływowe, mające duże zasięgi i grono zaufanych odbiorców. Różnica polega głownie na tym, że trendsetting nie skupia się na produkcie i jego cechach, a na tworzeniu nowych trendów powiązanych z marką, z którymi konsumenci będą chcieli się utożsamiać i je naśladować.
Evangelist marketing
To rodzaj marketingu opartego na emocjach i silnym przywiązaniu klienta do danej marki lub jej produktu. Polega na stworzeniu społeczności, która jest zżyta z firmą i niezależnie od działań marketingowych, czy konkurencyjnej oferty, pozostaje wiernym klientem i przekazuje innym dobre opinie oraz rekomendacje.
Community marketing
Inaczej określany „marketingiem społecznościowym” polega na promowania produktów lub usług firmy poprzez czynny udział w dyskusjach na grupach społecznościowych i forach. Istotne jest, aby działania w tej formie wykonywane były z wyczuciem. Uczestnicy grupy i członkowie dyskusji powinni dostrzegać wartość w konkretnych wypowiedziach, nie ma tam miejsca na nachalne promowanie oferty.
Odpowiednia forma przekazu
Aby kampania prowadzona w ramach marketingu szeptanego była skuteczna, musi zostać skrupulatnie przygotowana. Łatwo bowiem o popełnienie podstawowych błędów, a nieudolnie prowadzona akcja może zaszkodzić marce i nadszarpnąć jej wizerunek. Pamiętaj, że internauci są bardzo wyczuleni zarówno na obłudę w sieci, jak również na agresywną promocję. Mimo że, może się to wydawać kuszące, unikaj pisania o swojej ofercie w samych superlatywach. Stawiaj na neutralne treści, o pozytywnym wydźwięku, zawierające przydatne i rzetelne informacje.
Buzz marketing to narzędzie o ogromnym potencjale, a zakres jego działań jest bardzo szeroki. Z powodzeniem sprawdzi się niemal w każdej branży, zarówno w małych firmach, jak również w ogromnych korporacjach. Wykorzystaj zalety wyróżniające Twój produkt, zaprezentuj unikalne dla marki cechy i przedstaw odbiorcom propozycję, o której sami będą chcieli mówić. Dobrze zrobiony marketing szeptany z pewnością zaowocuje zwiększeniem popularności firmy i szczerą sympatią ze strony klientów.
Opublikowane 23 maja 2022 r. w kategorii: Biznes i marketing
ŚCIEŻKA KARIERY
Twórz atrakcyjne i funkcjonalne strony internetowe z użyciem nowoczesnych technik. Opanuj kluczowe podstawy, niezbędne narzędzia i zacznij tworzyć wspaniałe strony! Dowiedz się więcej