Co to jest Scrum i jak wykorzystać go w zarządzaniu projektami
Scrum jest zbiorem reguł, dzięki którym projekty powstają sprawniej i szybciej. Obecnie jest on powszechnie wykorzystywany przez zespoły developerskie i stanowi najbardziej popularne zastosowanie filozofii Agile.
Kurs Scrum od podstaw - efektywne zarządzanie projektami
Opanuj najpopularniejszą zwinną metodykę tworzenia oraz rozwijania oprogramowania. Zdobądź wiedzę niezbędną do pracy w zespole scrumowym, jako Project Manager czy Scrum Master. Dowiedz się więcej
Czym jest Scrum
Scrum jest jedną z metodyk Agile (zwinnych). Powstał w celu usprawnienia pracy nad projektami z branży IT, ale obecnie wdrażany jest w najróżniejszych dziedzinach. Pojęcie „scrum” zaczerpnięte zostało z rugby. Po raz pierwszy pojęcia użyli Hirotaka Takeuchi i Ikujiro Nonaka w artykule „The New New Product Development Game” z 1986 roku. Opisali nową metodę pracy nad wytwarzaniem produktów polegającą na tym, że zespół zachowuje się podobnie jak drużyna rugby, która „próbuje pokonać dystans jako jednostka, podając piłkę tam i z powrotem”.
Zasady metodyki Scrum sformułowane zostały w 1995 roku przez Kena Schwabera i Jeffa Sutherlanda. W 2009 roku opublikowali oni publiczny dokument o nazwie „The Scrum Guide”. Definiuje on Scrum jako lekki framework, który pomaga osobom, zespołom i organizacjom tworzyć wartość poprzez zastosowanie adaptacyjnych rozwiązań do złożonych problemów.
![Mecz rugby jako przykład współpracy w zespole - nazwa "scrum" została zaczerpnięte z rugby.](https://blog.strefakursow.pl/content/images/2023/05/scrum--2-.jpg)
Scrum obok Kanbana i innych metodyk należy do szerszej kategorii, jaką jest filozofia Agile, nazywana zwinnym sposobem myślenia albo zwinnym sposobem zarządzania projektami. Agile przyjmuje, że oczekiwania klienta mogą ewoluować w trakcie prac nad projektem. W związku z tym zespół powinien tworzyć projekt w małych i częstych krokach. Agile kieruje się następującymi wartościami:
- Ludzie i interakcje ponad procesy i narzędzia
- Działające oprogramowanie ponad szczegółową dokumentację
- Współpraca z klientem ponad negocjacje umów
- Reagowanie na zmiany ponad realizację założonego planu
Jedną z metodyk wprowadzających filozofię Agile w życie jest Scrum. Określa on konkretne ramy postępowania. Nadal są one jednak na tyle ogólne, że praca dwóch różnych zespołów stosujących Scrum może się znacznie różnić.
![Notatki sporządzane przez Project Managera](https://blog.strefakursow.pl/content/images/2023/05/scrum--1-.jpg)
Filary
Scrum posługuje się wiedzą empiryczną i zbudowany jest na trzech filarach:
- przejrzystość (transparency) - dbanie o to, żeby obraz sytuacji był możliwie najprawdziwszy i najpełniejszy;
- przegląd (inspection) - przyglądanie się temu, jaka jest obecna sytuacja w pracy nad projektem;
- adaptacja - dostosowywanie podejmowanych działań do sytuacji w danym momencie.
Przegląd i adaptacja stanowią pętlę powtarzaną co jakiś czas przez zespół.
![Project Managerka rozpisująca etapy projektu](https://blog.strefakursow.pl/content/images/2023/05/scrum--3-.jpg)
Zespół scrumowy
W Scrumie tworzony jest zespół niewielki i dający członkom dużą samodzielność. Członkowie dzielą się na trzy role pełnione w zespole: scrum master, product owner i wykonawcy.
Product owner jest jedną osobą decydującą o kierunku, w jakim rozwijany ma być produkt. Zna się na rynku i rozumie oczekiwania klientów. Produkt tworzony jest zgodnie z wizją product ownera. Osoba ta odpowiedzialna jest też za tworzenie backlogu produktu.
Zespół wykonawców składa się z członków o umiejętnościach, które uzupełniają się nawzajem. Zespół sam decyduje jak osiągnąć wyznaczone mu cele i tworzy plan sprintu. Określa ile pracy zdąży wykonać w danym czasie.
Scrum master uczy zespół scrumowy wdrażać proces Scrum. Człowiek ten dba o produktywność zespołu, organizuje spotkania i sprawdza, czy zespół działa zgodnie ze zasadami Scrum.
Artefakty
W Scrumie istnieją trzy zbiory informacji zwane artefaktami. Są to backlog produktu, backlog sprintu i przyrost (increment).
Backlog produktu jest stale aktualizowaną listą rzeczy do wykonania. Wyznacza on wymagania, jakie musi spełnić produkt. Razem z postępami pracy nad projektem i zmianami na rynku, product owner może odkryć, że wymagania muszą zostać zmienione.
Backlog sprintu wyznacza pewien wycinek backlogu produktu, który będzie realizowany w danym sprincie. Zmiany, jakie mają zostać wprowadzone do produktu, często przedstawiane są we formie historyjek użytkowników (user stories). Zespół urządza spotkanie, na którym planowany jest sprint i ustalany jest jego backlog.
Przyrostem są ukończone elementy backlogu produktu. Celem sprintu jest dodanie nowego przyrostu. Zespół scrumowy musi określić warunki, jakie musi spełnić element, żeby uznać go za ukończony.
![Kolorowe karteczkie z etapami projektu "To do", "Doing" i "Done"](https://blog.strefakursow.pl/content/images/2023/05/scrum--4-.jpg)
Wydarzenia w Scrumie
Zespół scrumowy pracuje nad projektem w następujących po sobie sprintach. Sprint powinien być krótkim odcinkiem czasu, nie dłuższym niż miesiąc. W tym czasie zespół ma dodać nowy przyrost. Wszystkie sprinty są równej długości, która jest ustalona z góry.
Sprint zaczyna się od spotkania zespołu na planowaniu sprintu. Podczas sprintu zespół odbywa kolejne codzienne spotkania. Nazywają się one Daily Scrum. Są krótkie i sprawdzają, czy wszystko przebiega zgodnie z planem. Po zakończonej pracy efekty przedstawiane są na przeglądzie sprintu. Ostatnim wydarzeniem jest retrospektywa sprintu, w której zespół podsumowuje co poszło dobrze, a co źle.
Podsumowanie
Scrum wyznacza ramy postępowania usprawniające pracę nad wszelkiego rodzaju projektami. Polega na zorganizowaniu scrumowego zespołu pracującego w krótkich i powtarzających się sprintach.
Opublikowane 30 maja 2023 r. w kategorii: IT i oprogramowanie
ŚCIEŻKA KARIERY
Twórz atrakcyjne i funkcjonalne strony internetowe z użyciem nowoczesnych technik. Opanuj kluczowe podstawy, niezbędne narzędzia i zacznij tworzyć wspaniałe strony! Dowiedz się więcej