Czym jest feedback i jak dobrze go udzielać?
Feedback to słowo, które już na dobre zakorzeniło się w naszym języku. Pochodzi ono z angielskiego i oznacza udzielanie informacji zwrotnej. Choć wydawać by się mogło, że to jakiś niewiele wnoszący „korpo-slang”, w rzeczywistości feedback jest potężnym narzędziem służącym przede wszystkim (choć nie tylko) do zwiększania motywacji i satysfakcji pracowników przez szefów. To z kolei ma bezpośrednie przełożenie na jakość wykonywanej pracy i wyniki całej firmy, nie jest bowiem tajemnicą, że najcenniejszym kapitałem przedsiębiorstw są ludzie. Jeżeli ich nastroje są pozytywne, chęci do pracy silne, a motywacja wysoka, zdecydowanie łatwiej i skuteczniej realizować można cele i osiągać sukcesy.
Kurs Jak skutecznie motywować i budować zaangażowanie pracowników
Poznaj sprawdzone sposoby na zwiększenie motywacji i zaangażowania pracowników. Spraw, by Twój zespół był bardziej efektywny i pracował na sukces firmy! Dowiedz się więcej
Korzyści z dobrze udzielanego feedbacku
Podsumujmy więc, jakie korzyści niesienie za sobą feedback:
- pozwala uniknąć popełnionych już błędów w przyszłości
- pozwala uniknąć niedomówień i wynikających z nich konfliktów
- znacząco usprawnia komunikację, poprawia relacje
- ułatwia rozwój
- motywuje
- pomaga wyjaśnić nieporozumienia
- pomaga lepiej zrozumieć wzajemne oczekiwania i intencje
Jak dobrze udzielać informacji zwrotnej?
Zdarza się, że mimo świadomości o ważnej roli feedbacku w relacjach, niektórzy wciąż unikają jego udzielania. Z czego to wynika? Przede wszystkim z niewiedzy jak zrobić to prawidłowo. Wiele osób czuje dyskomfort, kiedy ma zwrócić komuś uwagę, omówić jego błąd, przekazać krytyczne uwagi. Tak jak wszystkiego, dobrego feedbacku również można się nauczyć. Jak udzielać go właściwie? Poniżej kilka zasad:
Nigdy nie oceniaj człowieka, tylko jego zachowanie
Unikaj jak ognia personalnych określeń typu „jesteś nieodpowiedzialny”, „nie jesteś wystarczająco kompetentny”. W swojej wypowiedzi nawiązuj jedynie do konkretnej sytuacji, a nie do ogólnej oceny rozmówcy. Jeżeli chcesz wskazać np. właśnie na jego nieodpowiedzialne zachowanie możesz powiedzieć „Wczoraj w sytuacji X, kiedy rozmawiałeś z klientem Y postąpiłeś nieodpowiedzialnie, bo...”. Wydźwięk tego zdania jest zupełnie inny niż epitet oceniający pracownika bezpośrednio.
Nie krytykuj i nie osądzaj
Łatwo przekroczyć cienką granicę, podciąć rozmówcy skrzydła i sprawić, że poczuje się urażony. Dlatego wystrzegaj się krytyki, nigdy nie atakuj. Mów o faktach, konsekwencjach oraz swoich spostrzeżeniach w związku z nimi. Zadbaj również o to, żeby rozmowy nie prowadzić w nerwach, bo wtedy łatwo o nieodpowiedni przekaz i powiedzenie kilku słów za dużo. Jeżeli jesteś pod wpływem emocji, najpierw ochłoń, a dopiero potem zaproś pracownika na rozmowę.
Negatywne informacje przekazuj na osobności
O ile pochwała wśród otoczenia jest czymś miłym i budującym, tak usłyszenie negatywów na swój temat już niekoniecznie. Jeżeli chcesz przeprowadzić rozmowę dyscyplinującą i udzielić również negatywnego feedbacku zadbaj o to, żeby nie robić tego przy świadkach, ponieważ w ten sposób na samym starcie spalisz grunt do konstruktywnej rozmowy.
Mów najprościej jak to możliwe
W spokojny i zrównoważony sposób przejdź od razu do rzeczy. Nie owijaj w bawełnę, nie każ rozmówcy domyślać się i czytać między wierszami. To najprostsza droga do nieporozumień, które z kolei na dalszym etapie mogą prowadzić do konfliktów, a już z całą pewnością udzielony w sposób chaotyczny feedback nie przyniesie żadnych pozytywnych rezultatów.
Przedstaw swoje oczekiwania
Jeżeli już jasno wyjaśniłeś na czym polega problem, następnie precyzyjnie przedstaw jakie są Twoje oczekiwania na jego zażegnanie lub wyeliminowanie. Możesz również zapytać pracownika o jego pomysł, wspólnie omówić go i podsumować dodając swoje uwagi.
Zapytaj rozmówcę o jego zdanie
To bardzo ważny element, który pozwoli pracownikowi odebrać feedback pozytywnie, nawet jeśli rozmowa nie dotyczyła wyłącznie pochwał, a również błędów. Pytając o zdanie, o ocenę sytuacji, towarzyszące jej czynniki, czy po prostu powody danego zachowania, dajesz jasny sygnał, że darzysz szacunkiem osobę, z którą rozmawiasz, a jej punkt widzenia jest dla Ciebie ważny. Otwierasz przestrzeń do rozmowy, lepszego poznania się, co z kolei ułatwia współpracę i dalszą komunikację.
Dbaj o pozytywny feedback
Jeżeli masz do przekazania uwagi dotyczące negatywów, nie zapomnij w tej samej rozmowie wymienić również to, co dobre. Pracownikowi będzie wówczas dużo łatwiej przyjąć Twoje niezadowolenie z pewnych kwestii. Nikt nie czuje się zmotywowany słysząc litanię krytyki pod swoim adresem, dlatego zawsze pamiętaj również o docenieniu. Równowaga to podstawa dobrego feedbacku.
Udzielanie feedbacku w taki sposobów, żeby przyniósł pozytywne rezultaty, nie jest łatwe. Warto jednak wypracować tę umiejętność. Wbrew pozorom przyda się ona nie tylko w relacjach zawodowych, ale również w prywatnych, chociażby na linii rodzic - dziecko. Często zapominamy o tym, że druga osoba robi coś inaczej niż byśmy chcieli, bo po prostu nie wie jakie są nasze oczekiwania. Dając feedback według powyższych zasad ułatwisz komunikację i wzajemnie zrozumienie, jednocześnie unikając napięcia, konfliktu i podcinania skrzydeł.
Opublikowane 11 stycznia 2022 r. w kategorii: Rozwój osobisty
ŚCIEŻKA KARIERY
Twórz atrakcyjne i funkcjonalne strony internetowe z użyciem nowoczesnych technik. Opanuj kluczowe podstawy, niezbędne narzędzia i zacznij tworzyć wspaniałe strony! Dowiedz się więcej