Dane strukturalne w SEO
Strony internetowe są odwiedzane przez roboty indeksujące wyszukiwarek, które analizują serwis w poszukiwaniu wartościowych informacji dla użytkowników. Do lepszego opisywania zawartości witryny wykorzystuje się między innymi dane strukturalne. To właśnie dzięki nim roboty dokładnie rozumieją, jaką wartość zawiera konkretny adres URL.
Kurs SEO od podstaw - jak skutecznie pozycjonować stronę
Zostań ekspertem SEO i osiągaj topowe pozycje w Google! Naucz się dobierać słowa kluczowe, budować strategie linkowania i naprawiać błędy techniczne, aby zwiększyć widoczność i ruch na stronie. Dowiedz się więcej
Czym są dane strukturalne?
Dane strukturalne na stronach internetowych to specjalne znaczniki używane do opisania treści w sposób bardziej zrozumiały dla robotów wyszukiwarek. Oparte są na standardach i formatach, takich udostępnionych pod adresem schema.org.
Dane strukturalne dzielą się na różne rodzaje wykorzystywane w konkretnych sytuacjach, aby dostarczyć robotom wartościowych informacji. Na przykład, jeśli masz stronę, która przedstawia informacje o filmach, można użyć danych strukturalnych, aby zidentyfikować tytuł, reżysera, obsadę, ocenę, datę premiery i inne istotne informacje. Te dane strukturalne mogą pomóc wyszukiwarkom lepiej zrozumieć zawartość strony i wyświetlać bardziej szczegółowe informacje w wynikach wyszukiwania, takie jak fragmenty rozszerzone (rich snippets), oceny czy daty premiery.
Przykład danych strukturalnych
Poniżej znajduje się przykład danych strukturalnych opisujących produkt w sklepie internetowym (Asus ZenBook 14).
Dane zostały opisane w formacie JSON-LD, gdzie poszczególne elementy oznaczają:
- @type – typ danych strukturalnych, w tym przypadku Product;
- name – nazwa produktu;
- image – adres URL obrazu przedstawiającego produkt;
- description – opis produktu;
- brand – marka produktu;
- aggregateRating – określa agregowaną ocenę produktu, w tym właściwości ratingValue (wartość oceny) i ratingCount (liczba ocen).
- offers – wskazuje ofertę produktu, z właściwościami priceCurrency (waluta ceny), price (cena produktu) i availability (dostępność produktu).
Dane strukturalne a SEO
Wprowadzanie danych strukturalnych na stronie internetowej może pomóc w polepszeniu widoczności strony w wynikach wyszukiwania, ponieważ roboty indeksujące zaczynają dokładnie rozumieć zawartość adresu URL.
Dane strukturalne mogą również pomóc wyszukiwarkom w wyłapywaniu istotnych fragmentów z treści i wyświetlaniu ich jako wyróżnione fragmenty na szczycie wyników wyszukiwania. W ten sposób strona internetowa może nie tylko generować ruch, ale także zwiększać rozpoznawalność, budując przy tym autorytet eksperta.
Dane strukturalne mogą również pomóc wyszukiwarkom w wyłapywaniu istotnych fragmentów z treści i wyświetlaniu ich jako wyróżnione fragmenty na szczycie wyników wyszukiwania. W ten sposób strona internetowa może nie tylko generować ruch, ale także zwiększać rozpoznawalność, budując przy tym autorytet eksperta.
Należy pamiętać, że dane strukturalne nie są bezpośrednim czynnikiem rankingowym. To element, który wpływa na rozumienie zawartości strony internetowej przez wyszukiwarkę. Prawidłowe wykorzystanie tych informacji może więc pośrednio wpłynąć na widoczność serwisu, ponieważ witryna zostanie precyzyjniej zinterpretowana przez wyszukiwarkę.
Rodzaje danych strukturalnych
Istnieje wiele różnych danych strukturalnych, a wszystkie z nich zostały opisane na stronie schema.org. Warto jednak wyróżnić najważniejsze z nich, na które wyszukiwarka Google zwraca szczególną uwagę. To przede wszystkim:
- Article
- Book
- Course
- Event
- FAQ
- LocalBusiness
- Movie
- Organization
- Person
- Product
- Recipe
- Review
Pamiętaj, aby dane strukturalne wykorzystywać zgodnie z ich przeznaczeniem. Jeżeli konkretny typ informacji nie pasuje do Twojej strony internetowej, nie implementuj go, ponieważ wyszukiwarka Google może błędnie zinterpretować zawartość adresu URL.
Wdrożenie danych strukturalnych na stronie internetowej
Dane strukturalne mogą być zaimplementowane za pomocą różnych formatów, takich jak Microdata, RDFa oraz JSON-LD. Ten ostatni z nich jest preferowany przez wyszukiwarki ze względu na prostotę.
Generowanie danych strukturalnych możesz przeprowadzić ręcznie, odpowiednio modyfikując wzory dostępne na schema.org. Alternatywą jest skorzystanie z bezpłatnych narzędzi dostępnych w sieci.
Do testowania danych strukturalnych służy oprogramowanie udostępnione przez Google pod adresem: search.google.com/test/rich-results. Możesz w ten sposób zweryfikować konkretną stronę internetową lub przygotowany wcześniej kod. W obu przypadkach po przeprowadzonej analizie otrzymasz informację, czy dane zostały wprowadzone prawidłowo.
Opublikowane 11 sierpnia 2023 r. w kategorii: Biznes i marketing
ŚCIEŻKA KARIERY
Twórz atrakcyjne i funkcjonalne strony internetowe z użyciem nowoczesnych technik. Opanuj kluczowe podstawy, niezbędne narzędzia i zacznij tworzyć wspaniałe strony! Dowiedz się więcej