Darmowe narzędzia Google dla marketerów
Marketing bez narzędzi byłby mniej efektywny, jeśli nie bezradny. Aby działać skutecznie, trzeba obserwować, badać i analizować, co bez wsparcia technologicznego byłoby bardzo trudne. Naprzeciw tym potrzebom wychodzi Google, dostarczając marketerom świetne narzędzia, z których wiele nie kosztuje ani złotówki. Jeśli aktywnie działasz w marketingu i szukasz sposobów na usprawnienie i ułatwienie sobie pracy - tutaj na pewno znajdziesz coś dla siebie.
![darmowe narzędzia dla marketingu](https://blog.strefakursow.pl/content/images/2021/12/marketing1.jpg)
Kurs E-marketingu - podstawy reklamy internetowej
Naucz się prowadzić skuteczne działania marketingowe w internecie. Poznaj przydatne narzędzia, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes, zdobywać klientów i zwiększać zyski. Dowiedz się więcej
1. Google Analytics
Absolutne must have, zwłaszcza tam, gdzie głównym filarem biznesu jest witryna internetowa. GA jest narzędziem, z którego wiele ciekawych informacji może czerpać zarówno laik, jak i profesjonalista. Zbiera i przetwarza dane z witryny takie, jak:
- ruch - wskazując jego poziom i źródło,
- zachowanie w witrynie - współczynnik odrzuceń, czas spędzony na stronie, najczęściej otwierane podstrony,
- dane demograficzne i geograficzne,
- technologie - urządzenia, przeglądarki, systemy operacyjne wykorzystywane przez użytkowników.
To zaledwie ułamek możliwości GA! Z pomocą Analytics ocenisz skuteczność prowadzonych działań promocyjnych, dzięki czemu efektywniej będziesz zarządzać budżetem reklamowym. Narzędzie jest całkowicie bezpłatne, a do nauki obsługi wystarczy Ci dobry kurs.
![Google analytics](https://blog.strefakursow.pl/content/images/2021/12/marketing2.jpg)
2. Google Search Console
Narzędzie doskonale znane webmasterom, które znacząco pomaga w optymalizacji witryny, wspierając SEO. Jakie informacje i funkcjonalności możesz tutaj znaleźć?
- Sitemap - dodając do Search Console mapę witryny przyspieszasz proces indeksacji, po czym możesz obserwować jak przebiega. Dowiesz się, które adresy URL zostały zaindeksowane w wyszukiwarce, a które widnieją z oznaczeniem noindex.
- Stan witryny w wyszukiwarce - Google wskazuje informacje, na jakie słowa kluczowe Twoja witryna została wyświetlona w wyszukiwarce, a także ile razy użytkownik na nią przeszedł.
- Pozycje w wyszukiwarce - sprawdzisz, na jakiej pozycji witryna się plasuje na wskazane słowo kluczowe.
- Backlinki - lista domen, linkujących do Twojej witryny.
To oczywiście nie wszystko, jednak prawdopodobnie nie potrzeba więcej, żeby pokazać, jak przydatnym narzędziem jest Google Search Console.
![Panel Search Console](https://blog.strefakursow.pl/content/images/2021/12/marketing3.jpg)
3. PageSpeed Insights
Każdy, kto poważnie traktuje prędkość ładowania witryny, zna PageSpeed Insights. Narzędzie analizuje stronę w wersji desktopowej oraz mobilnej pod kątem czasu wyświetlania treści i wskazuje możliwości optymalizacji. Dostaniesz tu gotowy zestaw wskazówek wraz z oznaczeniem, na jakie efekty potencjalnie możesz liczyć i które działania należy traktować priorytetowo.
4. Google Optimize
Celne wdrażanie modyfikacji na stronie internetowej wymaga posiłkowania się testami A/B. Jeśli nie wiesz, jak zacząć z nich korzystać w pracy, odpowiedzią jest Google Optimize. Z pomocą tego narzędzia możesz manipulować wyglądem witryny bez konieczności ingerencji w pliki źródłowe. Uzyskasz również statystyki z prowadzonych eksperymentów, z których dowiesz się, która wersja witryny wypada najkorzystniej.
5. Google Trends
W tym miejscu Google dzieli się ogromną wiedzą, jaką gromadzi z pomocą wyszukiwarki. W Google Trends znajdziesz informacje o popularności wybranych haseł, a także podsumowanie danych z wyszukiwarki w kolejnych latach. Dowiesz się więc, czego i z jaką intensywnością wyszukują użytkownicy - wraz ze wskazaniem kraju i regionu. Poznasz tu również trendy, czyli tematy, które zyskują na popularności w ostatnim czasie.
W jaki sposób możesz wykorzystać to narzędzie w marketingu? Jednym z przykładów jest poszukiwanie inspiracji do wartościowego artykułu - na blog lub do serwisu informacyjnego. Po wpisaniu hasła w okienko wyszukiwarki uzyskasz wiele cennych danych - w którym regionie i w jakim okresie dane słowo kluczowo było wyszukiwane najczęściej, a także sugestie słów o podobnej tematyce.
![google trends - popularność haseł i trendy](https://blog.strefakursow.pl/content/images/2021/12/marketing4.jpg)
6. Google Keyword Planner
Planer słów kluczowych jest jednym z modułów Google Ads, zatem aby z niego skorzystać, musisz w pierwszej kolejności zarejestrować konto Ads. Narzędzie podaje też nieco okrojone dane, jeśli na Twoim koncie nie jest aktywna kampania reklamowa. Pomimo tego, jest nieocenioną pomocą w poszukiwaniu wartościowych słów kluczowych - w celu zaplanowania kampanii reklamowej lub budowania contentu z myślą o SEO. Planer wyświetla liczbę wyszukiwań danego słowa kluczowego w minionym roku, więc dowiesz się również, w jakim okresie rośnie zainteresowanie Twoją branżą lub określonym produktem.
![Planer słów kluczowych Google](https://blog.strefakursow.pl/content/images/2021/12/marketing5.jpg)
7. Google Moja Firma
Wizytówka w Google jest doskonałym sposobem na poprawienie widoczności biznesu w wyszukiwarce - podnosi Twoje szanse na wyświetlenie witryny w wynikach wyszukiwania, a także na mapce. Profil firmowy tworzysz poprzez rejestrację konta w Google i uzupełnienie danych - podstawowych i dodatkowych, ułatwiających dotarcie do Twojej firmy. Ważnym etapem jest weryfikacja adresu, która zapewni Ci dodatkowe możliwości, np. publikację aktualności, informacje o ofercie, a przede wszystkim oznaczenie pinezką na mapie Google.
Podsumowanie
Efektywne działania marketingowe nie muszą się wiązać z zakupem drogiego oprogramowania. Ogólnodostępne i darmowe narzędzia również mogą być nieocenionym wsparciem w codziennych obowiązkach marketera, jeśli tylko wiesz jak z nich korzystać.
Opublikowane 22 grudnia 2021 r. w kategorii: Biznes i marketing
ŚCIEŻKA KARIERY
Twórz atrakcyjne i funkcjonalne strony internetowe z użyciem nowoczesnych technik. Opanuj kluczowe podstawy, niezbędne narzędzia i zacznij tworzyć wspaniałe strony! Dowiedz się więcej