Do czego służy Google Analytics?
Zachowanie użytkowników w witrynie jest źródłem cennych informacji. Na jego podstawie można ocenić skuteczność zawartych treści i budowy strony - czy jest przyjazna, czy dostarcza użytecznych informacji, czy zachęca do skorzystania z oferty. Analityka danych, pochodzących z witryny, jest niezbędna również, by oszacować rentowność prowadzonych działań marketingowych. Wszystkie te możliwości rodzą się wraz z pozyskaniem odpowiednich informacji, a tych dostarcza właśnie Google Analytics. Do czego służy Google Analytics? Jak zacząć z niego korzystać?
Kurs Google Analytics 4 dla początkujących
Opanuj GA4 od podstaw i zacznij wykorzystywać potęgę danych w biznesie. Naucz się analizować zachowania użytkowników na stronie i optymalizuj swoje działania w oparciu realne dane, a nie domysły. Dowiedz się więcej
Do czego służy Google Analytics?
Google Analytics jest bezpłatnym narzędziem, które zbiera i przetwarza dane z witryny internetowej. Zakres gromadzonych informacji jest tu bardzo szeroki:
- Dane demograficzne - wiek, płeć, lokalizacja.
- Źródło pozyskania użytkownika - CPC (kampanie płatne), organic (organiczny ruch z wyszukiwarki), refferal (bezpośrednie odnośniki), none (inne źródła, np. bezpośrednio wpisany adres w okienko przeglądarki).
- Zaangażowanie - odwiedzane podstrony w serwisie i spędzony na nich czas.
- Konwersje - osiągnięcie określonego celu, np. zakup, wypełnienie formularza kontaktowego, wejście na określoną podstronę.
- Generowany przychód - suma zysków ze sprzedaży w witrynie.
- Technologie - podział ruchu ze względu na urządzenia, systemy operacyjne, przeglądarki internetowe, a nawet rozdzielczość ekranu.
- Nowi a powracający użytkownicy - informacje o użytkownikach, korzystających z serwisu pierwszy raz i tych, którzy wcześniej już odwiedzili witrynę.
Jak zacząć pracę z Google Analytics?
Jak inne narzędzia od Google, Analytics wymaga jedynie utworzenia konta w serwisie. Kolejnym krokiem jest konfiguracja danych i umieszczenie tagu śledzącego w kodzie witryny. Implementacja tagu jest konieczna, ponieważ to on zbiera cenne informacje. Obecnie proces ten można przeprowadzić w kilka chwil z pomocą dedykowanych wtyczek. Jeśli Twoja witryna jest zbudowana w systemie, który nie dostarcza odpowiednich pluginów, znajdziesz wiele tutoriali, które krok po kroku przeprowadzą Cię przez instalację ręczną. Inną możliwością jest skorzystanie z kolejnego narzędzia Google - Tag Managera.
Najważniejsze pojęcia w Google Analytics
Kiedy zaczniesz korzystać z Google Analytics, zauważysz, że interfejs i wyświetlane wykresy operują terminami, których możesz nie rozumieć. Oto najważniejsze wśród nich:
- Użytkownik - ten termin jest najbardziej mylący, ponieważ w przeciwieństwie do powszechnego znaczenia, w Analytics nie oznacza osoby. Tutaj należy użytkownika rozumieć, jako unikatowe wejście w witrynę. Mając więc raport, wskazujący na przykład 100 nowych użytkowników, nie dostajemy informacji, że 100 osób wyświetliło naszą witrynę. Mogło to być 80 osób, które korzystały z różnych urządzeń i przeglądarek.
- Odsłona - wyświetlenie podstrony w witrynie. Każda kolejna podstrona to dodatkowa odsłona.
- Sesja - tym określeniem nazywa się wyświetlenie witryny, które dobiega końca wraz z określonym czasem braku aktywności.
- Współczynnik odrzuceń - wskazuje liczbę użytkowników, którzy wygenerowali jedynie jedną odsłonę - czyli wyświetlili jedną podstronę i opuścili witrynę.
Raporty w Google Analytics
Google Analytics udostępnia szeroki wybór raportów, które można dowolnie modyfikować i dopasowywać do własnych potrzeb. Wyświetlane są dane z wybranego przedziału czasowego lub zbierane w czasie rzeczywistym - możesz więc sprawdzić, ilu użytkowników korzysta z Twojej witryny w chwili obecnej, w jakiej przebywają lokalizacji, z jakich podstron korzystają. Możesz również porównywać dane z różnych przedziałów czasowych, a każdy raport otrzymujesz opatrzony wykresami.
Zestaw domyślnych raportów to już duża dawka wiedzy, ale prawdziwą bombą informacyjną są raporty niestandardowe, które każdy użytkownik tworzy samodzielnie. Odpowiedzą na każde, palące pytanie, np. w jakich dniach i jakich godzinach notujesz najwyższy ruch, które media społecznościowe dostarczają najwięcej użytkowników, a które źródła najlepiej konwertują. Z pomocą Google Analytics dowiesz się też, ile podstron średnio odwiedzają użytkownicy lub jaką ścieżką poruszają się w witrynie.
Po co korzystać z Google Analytics?
Surowe, niewykorzystane dane, pozostają jedynie danymi. Jednak, właściwie przetworzone i zinterpretowane, mogą się stać potężnym motorem, napędzającym rozwój. Z punktu widzenia biznesowego, Google Analytics jest jednym z najlepszych narzędzi, wspomagających skuteczne działania marketingowe. Umożliwia zlokalizowanie słabych punktów witryny, precyzyjne określenie efektywności działań reklamowych, opracowanie modelu idealnego odbiorcy i wiele więcej. Uzyskane informacje mogą Ci posłużyć do wprowadzenia niezbędnych modyfikacji w witrynie, optymalizacji ścieżki zakupowej w sklepie e-commerce, wykluczenia nierentownych kampanii lub podniesienia budżetu na te, które przynoszą najlepszą konwersję.
Do czego więc służy Google Analytics? Najkrócej mówiąc, do pomocy w realizacji zamierzonych celów biznesowych. Warto przy tym podkreślić, że jest to narzędzie niezwykle popularne, dzięki czemu Internet obfituje w poradniki, kursy i tutoriale. Bezpłatnie nauczysz się obsługi korzystając również z obszernej dokumentacji, przygotowanej przez Google.
Opublikowane 28 września 2021 r. w kategorii: Biznes i marketing
ŚCIEŻKA KARIERY
Twórz atrakcyjne i funkcjonalne strony internetowe z użyciem nowoczesnych technik. Opanuj kluczowe podstawy, niezbędne narzędzia i zacznij tworzyć wspaniałe strony! Dowiedz się więcej