Logo
Hamburger icon Close icon
Go to top
WYNIKI WYSZUKIWANIA:
10 absolutnie niezbędnych skrótów w Excelu

10 absolutnie niezbędnych skrótów w Excelu

Excel to wspaniałe narzędzie biurowe. Przydaje się w pracy księgowego, finansisty, ekonomisty, analityka, handlowca, osoby prowadzącą własną działalność gospodarczą, wykładowcy uniwersyteckiego i wielu innych. Dzięki niemu tworzenie wszelkich raportów, zestawień, porównań, analiz staje się dużo łatwiejsze. Co więcej, pomaga podejmować kadrze zarządzającej właściwe decyzje. Jednakże możliwości Excela są ogromne i mało kto potrafi wykorzystać to, co faktycznie ten program oferuje. Stosowanie wielu funkcji z pewnością ułatwiłoby pracę i zaoszczędziło trochę czasu. Zatem warto poznać, chociaż dziesięć absolutnie niezbędnych skrótów w Excelu, bo uwierz, że nawet niektórzy wieloletni pracownicy biurowi ich nie znają.


Kurs Excel 2019 od podstaw

Poznaj Excel od podstaw w kilka godzin. Dowiedz się jak bez wysiłku wykonać kluczowe czynności, jak zautomatyzować pracę i jak rozpocząć przygodę z tabelami przestawnymi. Dowiedz się więcej


Sprawne poruszanie się po arkuszu i innych zakładkach

Długie kolumny liczb i danych sprawiają, że bez znajomości przydatnych skrótów praca staje się żmudna, a nawet męcząca. A Excel jest tak naprawdę bardzo przyjemny. Wystarczy dobrze poznać jego tajemnice. Na początek ważne jest sprawne poruszanie się po arkuszu i sąsiadujących zakładkach. Jednym z takich połączeń klawiszy jest:

Ctrl + Page Down/Page Up.

Pierwszy skrót możesz wykorzystać wtedy, gdy potrzebujesz danych znajdujących się w arkuszu po prawej stronie (następny arkusz). Natomiast drugie ze wskazanych rozwiązań sprawi, że sprawdzisz informacje zawarte w zakładce umieszczonej po lewej stronie, a więc w poprzednim arkuszu. Dzięki temu twoja praca przebiegnie znacznie sprawniej.

Jednakże przy dużej liczbie arkuszy zaprezentowana alternatywa może stać się bardziej czasochłonna. W takiej sytuacji lepiej korzystać ze strzałek zlokalizowanych w lewym dolnym roku ekranu monitora. W rezultacie sprawnie będziesz poruszać się między arkuszami zarówno w lewo, jak i w prawo.

excel - poruszanie się po arkuszu

W Excelu możesz też łatwo przechodzić na początek lub na koniec wiersza bądź kolumny. W tym celu będziesz potrzebować również przycisku:

ctrl, ale tym razem z odpowiednią strzałką na klawiaturze.


Taki skrót pozwoli Ci w milisekundę znaleźć się w ostatnim niepustym polu. Wskazana kombinacja przyda Ci się wtedy, gdy na przykład Twoja tabela liczy setki tysięcy pozycji, ale w którejś brakuje informacji. Wówczas szybko znajdziesz się w pustym wierszu i uzupełnisz go potrzebnymi danymi.

Jak szybko zaznaczać odpowiednie wiersze i kolumny?

Kolejnym zadaniem, który często wykonuje się podczas pracy w Excelu, jest zaznaczanie wierszy i kolumn. Często trzeba coś skopiować, wyciąć lub wkleić. Bez znajomości odpowiedniej kombinacji klawiszy przewijanie długich tabel może niepotrzebnie zabrać trochę czasu. A tak w mgnieniu jednej powieki masz sprawę załatwioną. Co musisz zrobić? To bardzo łatwe!

Przytrzymujesz znany Ci już dobrze przycisk Ctrl + Shift lewą ręką, natomiast prawą dłonią naciskasz strzałkę w dół, a potem w prawo.


W ten sposób bardzo sprawnie zaznaczysz całą tabelę.

W jaki sposób skopiować formułę?

Może się wydawać, że kopiowanie formuł stosuje każda osoba, która długo pracuje przy analizach, czy raportach. Nic bardziej mylnego! Jeszcze teraz wiele osób robi to ręcznie i wykorzystuje rozwiązania, które zostały przez nie opanowane jeszcze na początku kariery. Kopiowanie formuły to przecież podstawa.

W tym celu wpisujesz odpowiedni wzór i naciskasz klawisz Enter. W późniejszych krokach najeżdżasz na róg pola, w którym się ona znajduje i energicznie klikasz dwukrotnie lewym przyciskiem myszki.


excel - kopiowanie formuł

Jest to bardzo duże ułatwienie, gdyż dzięki temu nie stracisz czasu na wypełnianie kolejnych pozycji odpowiednimi wzorami. Wystarczy, że wpiszesz formułę w jednym polu i skopiujesz ją tam, gdzie zasada liczenia jest analogiczna. Bardzo proste i jakże przydatne w codziennym stosowaniu.

Szybkie formatowanie liczb

Nieodpowiednie sformatowanie danych zawartych w kolumnach może przyczynić się do błędnych wyników. Gdy pewne informacje zamiast formy liczbowej są ustawione jako tekst, nie zostaną uwzględnione w całościowych obliczeniach. Dlatego jest to tak istotne. Mamy zatem dla Ciebie niezwykle ważny skrót. Gdy chcesz, aby wartości umieszczone w tabeli były traktowane jak liczby, naciśnij:

ctrl + shift + przycisk numeryczny 1. W przypadku, gdy zamiast 1 klikniesz 2, w wierszach pojawi się czas, 4 oznacza walutę, a 5 to formatowanie procentowe.


Excel - formatowanie liczb

Inne niezbędne skróty w Excelu

Czasami istnieje potrzeba zablokowania wiersza, kolumny bądź też zakresu danych. W tym celu należy nacisnąć przycisk F4. Niezwykle przydatnym rozwiązaniem jest kombinacja, która wyświetli okno formatowania komórki. Tym magicznym zestawem jest klawisz:

ctrl + cyfra 1.


Z kolei klawisz F2 pozwoli Ci w prosty sposób edytować formuły, liczby lub tekst. Podczas pracy z tym narzędziem pewnie niejednokrotnie też musisz filtrować dane. Chcesz wiedzieć jaka jest na to prosta recepta? Do tego celu służy przycisk:

ctrl + shift + literka L na klawiaturze.


Kopiowanie, wklejanie i cofanie

Na koniec zostawiliśmy skróty, które umożliwią Ci szybkie kopiowanie, wklejanie i cofanie wprowadzonych danych. Pierwsze zadanie wykonasz przez naciśnięcie klawiszy ctrl + c, drugie, gdy klikniesz popularny ctrl + v, a ostatnie za pośrednictwem przycisków ctrl + z.


Title course

Kurs Excel dla księgowych

Zobacz kurs Arrow
Title course

Kurs Excel dla sprzedawców

Zobacz kurs Arrow
Kurs Makra i VBA w Excelu dla początkujących

Kurs Makra i VBA w Excelu dla początkujących

Zobacz kurs Arrow

A teraz jeszcze raz dziesięć niezbędnych skrótów w Excelu w krótszej wersji:

1. Poruszanie się po arkuszach:
CTRL + PAGE Down – przejdź do następnego arkusza
CTRL + PAGE Up – przejdź do poprzedniego arkuszach

2. Poruszanie się po zakresie:
CTRL + strzałki na klawiaturze

3. Zaznaczanie tabeli
CTRL + SHIFT + strzałka w zależności od kierunku

4. Szybkie kopiowanie formuły
Dwukrotne kliknięcie myszką w dolnym rogu pola, w którym znajduje się formuła

5. Sprawne formatowanie liczb
CTRL + SHIFT + 1 – formatowanie liczbowe
CTRL + SHIFT + 2 – formatowanie czasu
CTRL + SHIFT + 4 – formatowanie walutowe
CTRL + SHIFT + 5 – formatowanie procentowe

6. Zablokowanie wiersza
Klawisz F4 – zablokowanie wiersza

7. Formatowanie danych zawartych w komórce
CTRL + 1 – otwarcie okna formatowania komórki

8. Edytowanie formuł, liczb i tekstu
Klawisz F2 – edytowanie formuł, liczb i tekstu

9. Filtrowanie danych
CTRL + SHIFT + L

10. Szybkie kopiowanie, wklejanie i cofanie
CTRL + c – kopiowanie
CTRL + v – wklejanie
CTRL + z – cofanie


Opublikowane 9 sierpnia 2021 r. w kategorii: IT i oprogramowanie


ŚCIEŻKA KARIERY
Users icon 13130 uczestników
Watch icon 79 godzin
Video icon 708 wykładów

Twórz atrakcyjne i funkcjonalne strony internetowe z użyciem nowoczesnych technik. Opanuj kluczowe podstawy, niezbędne narzędzia i zacznij tworzyć wspaniałe strony! Dowiedz się więcej

Interesują Cię nowe technologie?

Zapisz się do naszego newslettera!