Home office brzmi jak praca marzeń. Jesteś panem własnego losu, pełna wolność, brak bezpośredniego nadzoru szefa. Nagle okazuje się jednak, że potencjalne zalety stają się wadami - wszystkie pozytywne aspekty pracy z domu mogą ukrywać negatywną stronę. Brak konieczności dojazdów może zaoszczędzić czas i pieniądze, ale jednocześnie brak powodu do ubierania się, nakładania makijażu i czesania włosów prowadzi do życia w piżamie.

Dowiedz się więcej: Kurs Praca zdalna - techniki i narzędzia Zobacz szkolenie

Utrzymywanie kontaktów towarzyskich jest utrudnione, nie ma rozmów podczas przerw na kawę, dyskusji, wymiany pomysłów. Miejscem pracy często staje się stół kuchenny lub nawet łóżko, a dom to przecież stałe źródło rozproszenia uwagi. Pomiędzy wysłaniem kolejnego e-maila, a wykonaniem połączenia do klienta możesz załadować pralkę lub zrobić sos do sałatki. Nagle okazuje się, że jesteś daleki od oddzielenia życia prywatnego od zawodowego i w efekcie masz poczucie, że spędzasz w pracy całą dobę.

Dowiedz się więcej: Kurs Narzędzia Google w domu i firmie Zobacz szkolenie

Jak w takich warunkach nie zwariować? Konieczna będzie zmiana nawyków i ustalenie jasnych zasad dla samego siebie. Największa trudność polega także na tym, że w środowisku domowym ludzie są bardziej skłonni do relaksu i dbania o życie prywatne. Przedstawiamy kilka wskazówek dotyczących organizacji home office, które mogą Ci się przydać:

Podstawa: optymalne miejsce pracy

Ideałem byłby przytulny, prywatny gabinecik, w którym łatwo się skoncentrować. Niestety często wydzielenie osobnego pomieszczenia nie jest możliwe. Ważne jednak, aby kącik przeznaczony na pracę służył wyłącznie do celów służbowych. Ogranicz przestrzeń do podstawowych przedmiotów, takich jak komputer, telefon i arkusz lub notatnik oraz tylko niezbędne artykuły biurowe.

Zadbaj o dobry zasięg Internetu oraz bezpieczeństwo sieci, zwłaszcza jeśli używasz prywatnego laptopa. Zmień ustawienia domyślne domowego routera, gdyż bardzo łatwo je sprawdzić również osobom postronnym. Zaopatrz się w sprawdzony program antywirusowy. Dobrze sprawdzi się VPN, który poprzez zmianę adresu moje IP zapewni ochronę sprzętu przed wirusami i atakiem hakerów nawet podczas korzystania z niezabezpieczonych sieci. W naszej firmie część pracowników używa ExpressVPN. Pamiętaj jednak, że nie zawsze VPN zapewni Ci stuprocentową anonimowość i bezpieczeństwo, zawsze warto mieć głowę na karku!
W siedzibie Twojej firmy istnieje zapewne zespół ludzi odpowiedzialnych za bezpieczeństwo pracowników. W domu to Ty musisz zadbać o zasady BHP. Wybierz wygodne krzesło, znajdź podnóżek, ustaw odpowiednie oświetlenie. Regularnie rób przerwy, staraj się często wstawać. Wykorzystaj potencjał domowego biura – możesz wyjść na chwilę na balkon lub wykonać kilka prostych ćwiczeń.

Dowiedz się pracować efektywnie: Kurs Microsoft Teams - efektywna praca zdalna Zobacz szkolenie

Jak zorganizować dzień pracy w domu?

Najlepiej będzie jasno zdefiniować konkretne godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy oraz porę dłuższej przerwy na posiłek. Najłatwiejsze rozwiązanie to odzwierciedlenie klasycznego grafiku z biura. Jeżeli mieszkasz z rodziną, idealnie byłoby też zorganizować podobny grafik dla wszystkich domowników.

Ustal konkretne cele i monitoruj, czy wykonanie ich w założonym czasie jest osiągalne – jeśli nie, postaraj się odpowiednio dostosowywać harmonogram na bieżąco. W zależności od rodzaju wykonywanej pracy twórz plany dzienne, tygodniowe lub miesięczne. Najlepiej sprawdzają się listy zadań do zrobienia, również w formie elektronicznej. Istnieje szereg aplikacji mobilnych, które pozwalają kolorować, zaznaczać i komentować zadania do wykonania, a następnie współdzielić gotowe listy z innymi członkami zespołu.

Dowiedz się więcej: Kurs Organizacja pracy i zarządzanie zadaniami Zobacz szkolenie

Przede wszystkim jednak zadbaj o dobre samopoczucie. Kup kilka przyjemnych dodatków do swojego biura. Zainwestuj w dobry ekspres do kawy. Czasem zamów coś dobrego do jedzenia na koniec dnia pracy lub na lunch. Rób wszystko to, co poprawia Ci humor, a czego nie mogłeś robić podczas pracy w firmowym open space.