Home staging - co to jest i jak może pomóc w sprzedaży nieruchomości
W najprostszych słowach, home staging jest sztuką aranżacji wnętrz nieruchomości, przeznaczonych na sprzedaż lub wynajem. Jego celem jest szybkie zawarcie transakcji z maksymalnym zyskiem, lecz przy niewielkich nakładach finansowych. Na czym dokładnie ta metoda polega i czy rzeczywiście jest skuteczna? Poniżej znajdziesz odpowiedź.
Kurs Fotografia nieruchomości
Naucz się robić profesjonalne i atrakcyjne zdjęcia nieruchomości - mieszkania lub domu. Zwiększ szansę na ich sprzedaż lub wynajem nawet kilkukrotnie. Dowiedz się więcej
Home staging - dla kogo?
Na znajomości choćby podstawowych reguł home stagingu korzystają właściciele nieruchomości, poszukujący osób chętnych na wynajem lub zakup. Z pomocą kilku przemyślanych zabiegów sprawiają, że mieszkanie lub dom zyskuje na atrakcyjności, dzięki czemu zainteresowanie ofertą rośnie. Umiejętne przygotowanie i prezentacja nieruchomości to także podstawa działania pośredników. Z tego powodu, każda profesjonalna agencja posiada w swoim zespole co najmniej jednego specjalistę w tej dziedzinie. Coraz chętniej w tym zakresie szkolą się również fotografowie, poszerzając w ten sposób swój wachlarz usług o fotografię nieruchomości.
Czy home staging może pomóc w sprzedaży nieruchomości?
Powtarzający się schemat potrzeb i oczekiwań kupujących jako pierwsza dostrzegła Barbara Schwarz, amerykańska agentka nieruchomości. Już w latach 70. ubiegłego wieku zaczęła eksperymentować z różnymi sposobami na prezentację domów, szukając przepisu na skuteczną sprzedaż. Zauważyła wówczas, że po odpowiednim przygotowaniu lokalu, zainteresowanie klientów znacznie wzrasta, dzięki czemu szybciej dochodzi do zawarcia umowy, a ostateczna kwota sprzedaży jest wyższa niż średnia rynkowa dla danego typu obiektu.
Z czasem home staging stał się standardową usługą amerykańskich pośredników, aż wykroczył poza kontynent i dotarł również do Polski. Nasze rodzime agencje oceniają, że dzięki praktycznemu zastosowaniu tej metody uzyskują od dziesięciu do kilkunastu procent wyższe ceny zakupu.
Jak home staging przyspiesza sprzedaż?
Rzadko się zdarza, aby nieruchomość wystawiona na sprzedaż znalazła swojego kupca błyskawicznie. Najczęściej, zanim dojdzie do zawarcia wstępnej umowy, mija co najmniej kilka miesięcy, a obiekt lub lokal odwiedza wielu potencjalnych nabywców. Zdarza się również, że oferta wzbudza nikłe zainteresowanie, więc zrezygnowany właściciel z biegiem czasu stopniowo obniża cenę. Tymczasem, można przyspieszyć sprzedaż, nie tracąc na tym.
Sukces zależy w głównej mierze od trzech etapów: pierwszym jest przygotowanie obiektu, drugim sporządzenie zachęcającej oferty, a trzecim pomyślna prezentacja nieruchomości podczas wizyty kupującego. Home staging wskazuje, jak wykonać te wszystkie kroki, aby znaleźć jak największą liczbę zainteresowanych i przekonać ich do zakupu w korzystnej cenie. Kilka przykładów znajdziesz poniżej.
Czy home staging jest trudny?
Technika uzyskiwania tak wielu korzyści niskim kosztem jest zaskakująco prosta. Opiera się na maksymalnie kilkunastu zasadach, z którymi trzeba się zapoznać i nauczyć wcielać w życie. Przykładowe z nich przedstawiamy poniżej:
Przestrzeń
Dopóki kupujący jest na etapie przeglądania ofert w serwisach sprzedażowych, metraż mieszkania lub domu mówi mu wiele i stanowi jedno z kluczowych kryteriów wyboru. Kiedy jednak zacznie oglądać zdjęcia lub znajdzie się na miejscu, nie będzie miało dla niego znaczenia, czy pokój liczy sobie 5 czy 15 m². Jeśli pomieszczenie będzie sprawiało wrażenie ciemnej, klaustrofobicznej mysiej norki, wzbudzi jego niechęć.
W tym miejscu z pomocą przychodzi home staging, który w kilku krokach (nie obejmujących wyburzania ścian) skutecznie doda wnętrzom przestrzeni. Usunięcie zbędnych mebli i bibelotów, zmiana koloru ścian, wymiana oświetlenia - to jest oręż home stagera.
Drobne naprawy
Kupujący zwracają uwagę na detale, których właściciele często nie dostrzegają. Brakujące uchwyty meblowe, niewyregulowane zawiasy, zwisające na kablach lampy lub gniazdka elektryczne. Podobne defekty można usunąć w godzinę i bez pomocy fachowca, a wywierają bardzo złe wrażenie na potencjalnych nabywcach. Sugerują bowiem, że właściciel nie dba o nieruchomość, a w takim wypadku można się spodziewać wielu niemiłych niespodzianek i kłopotów.
Higieniczna czystość
Gruntowne wysprzątanie mieszkania lub domu - tak niewiele może brakować, aby znacznie przyspieszyć sprzedaż i zarobić dodatkowe kilka tysięcy złotych. Na szczególną uwagę zasługuje kuchnia i łazienka, jako pomieszczenia najbardziej wymagające zachowania higieny. Jak w przypadku drobnych napraw tak i tu, porządek świadczy o właścicielu i jego stosunku do posiadanych dóbr.
Oświetlenie
Jasne, doświetlone wnętrza dają poczucie czystości, przestrzeni i energii. Nie zawsze jednak lokalizacja obiektu i usytuowanie okien pozwalają na cieszenie się światłem dziennym od rana do wieczora. Wówczas nieodzowne się staje zastosowanie sprytnych trików: wymiana zasłon okiennych, przestawienie mebli, pomalowanie ścian na inny kolor, a nawet zadbanie o to, by sesja zdjęciowa i późniejsze wizyty kupujących odbyły się w korzystnej porze dnia.
To zaledwie kilka z wielu taktyk, które zdążyły już sobie zapracować na miano skutecznych i wartych zastosowania w praktyce. Łatwe do przyswojenia, bezkosztowe i efektywne zarazem - nic dziwnego, że z każdym dniem zyskują na popularności coraz bardziej.
Opublikowane 15 kwietnia 2022 r. w kategorii: Biznes i marketing
ŚCIEŻKA KARIERY
Twórz atrakcyjne i funkcjonalne strony internetowe z użyciem nowoczesnych technik. Opanuj kluczowe podstawy, niezbędne narzędzia i zacznij tworzyć wspaniałe strony! Dowiedz się więcej