Jak pisać chwytliwe i skuteczne nagłówki? 4 sprawdzone sposoby
Jeżeli piszesz oferty handlowe, teksty na stronę internetową, czy artykuły blogowe lub prasowe musisz wiedzieć, że masz zaledwie kilka sekund, aby przekonać odbiorcę, że warto zapoznać się z całą treścią. To właśnie nagłówek decyduje o tym, czy dany tekst zostanie przeczytany w całości.
Kurs Copywriting - jak tworzyć treści, które sprzedają
Poznaj warsztat copywritera, naucz się pisać skuteczne i angażujące teksty, na których będziesz zarabiał! Dowiedz się więcej
Internauci czytają tylko nagłówki?
Dane są jednoznaczne – 80% ludzi czyta jedynie nagłówki, a 20% resztę tekstu. Te kilka słów ma za zadanie nie tylko poinformować o czym jest artykuł, ale przede wszystkim sprawić, że czytelnik poczuje się zaintrygowany i postanowi poświęcić chwilę na przeczytanie go do końca. Statystyki, mimo że niezbyt optymistyczne, są jednak całkowicie zrozumiałe. Żyjemy w świecie, w którym rozmaite treści i informacje otaczają nas z każdej strony w ogromnym natężeniu. Jesteśmy w stanie przyswoić jedynie maleńki ułamek z nich. Rozsądek podpowiada, żeby filtrować podsuwane nam treści i wybierać tylko te wartościowe i interesujące. Nic dziwnego, że zamiast czytać wszystko od deski do deski, najpierw skanujemy wzrokiem tekst, chcąc błyskawicznie ocenić czy warto poświęcić mu cenny czas. Odpowiedź na to pytanie czerpiemy właśnie z nagłówków.
Jak pisać chwytliwe i skuteczne nagłówki?
Na początku, zanim w ogóle zabierzesz się do pisania, należy odpowiedzieć sobie na dwa zasadnicze pytania:
- Kto jest odbiorcą tekstu?
- Co chcesz mu przekazać?
Może to brzmieć banalnie, ale wcale nie jest oczywiste i często generuje problemy już na starcie. Jeżeli nie określisz do kogo i o czym będziesz pisać, efekt najprawdopodobniej będzie mdły, nijaki i pozbawiony charakteru, czyli dokładnie odwrotny od oczekiwanego. Sprecyzowanie odbiorcy i zawartości tekstu to niezbędny punkt wyjścia. Po jego zrealizowaniu możemy przejść dalej i zacząć już tworzyć nagłówek. Poniżej prezentujemy kilka trików i schematów, które ułatwią osiągnięcie satysfakcjonujących rezultatów.
Przedstaw korzyść
W ten sposób znacząco zwiększysz szansę trafienia do odpowiednich odbiorców i wywołanie reakcji z ich strony. Czytelnik postanowi przeczytać artykuł, bo zależy mu na znalezieniu odpowiedzi na konkretne pytania, albo na rozwiązaniu problemu. Przykłady: „Naucz się skutecznie pozyskiwać nowych klientów”, „Jak napisać dobre CV?”, „Zamów kurs do końca tygodnia, a otrzymasz wyjątkowy bonus”. Warto pamiętać, że chwytliwy tytuł ma jednie obiecywać rozwiązanie danego zagadnienia, nie należy w jego treści zamieszczać odpowiedzi.
Użyj liczby
Nagłówki zawierające w sobie liczbę są jednymi z najskuteczniejszych. Kondensują treść i nadają jej odpowiednią - przyjemną w odbiorze - strukturę. Ponadto liczby ułatwiają jeszcze jedną sprawę – każdy z punktów na liście sam w sobie może stanowić nagłówek porządkując artykuł i zwiększając zainteresowanie czytelników. Przykłady: „5 sposobów na kreatywną zabawę z dzieckiem”, „10 powodów, dla których warto ograniczyć spożycie cukru”. Nie trudno również połączyć nagłówek zawierający liczby z zaoferowaniem korzyści, jeszcze bardziej zwiększając jego perswazyjne działanie.
Zacznij od „Jak…”
Każdego dnia Google nieustannie przetwarza miliony pytań od internautów. Hasła zaczynające się od „jak” są jednymi z najpopularniejszych w sieci. Ludzie lubią różnego typu poradniki oraz teksty, które udzielą odpowiedzi na nurtujące pytania. Wykorzystaj to, a z pewnością zwiększysz zasięgi swoich treści. Tworząc nagłówek o takiej strukturze pamiętaj, aby podkreślić efekt jaki uzyska dana osoba, klikając w link. Przykłady: „Jak nauczyć się języka w 3 miesiące?”, „Jak dbać o rośliny doniczkowe?”.
Wzbudzenie ciekawości i tajemniczości
Ciekawość leży w naturze ludzkiej. Lubimy poznawać sekrety, tajniki i metody dotyczące nowej wiedzy. Zasugerowanie czytelnikowi, że tekst zawiera informacje, które nie są powszechnie znane, podnosi jego atrakcyjność. Mamy wtedy wrażenie, że otrzymujemy możliwość zgłębienia wiedzy dostępnej tylko dla nielicznych. To sprawia, że nagłówek przyciąga uwagę. Przykłady: „Sekrety najbogatszych ludzi na świecie”, „Poznaj tajemnice idealnej, domowej pizzy”, „Wyjątkowe sposoby na poprawę kondycji”. Należy jednak pamiętać, że tego rodzaju nagłówki, chociaż intrygujące i często działające jak magnes, nie zawsze będą odpowiednie. Łatwo w tym wypadku o przesadę i nachalny, wymuszony wręcz efekt. Zanim pokusisz się o tytuł w takiej formie, upewnij się, czy odbiorca nie poczuje się po jego przeczytaniu rozczarowany treścią artykułu i czy rzeczywiście masz do przekazania coś ciekawego, nieznanego powszechnie.
Podsumowanie
Istnieje wiele sposobów na napisanie dobrego nagłówka. Nie ma jednak drogi na skróty i idealnych tytułów, które działają na każdego. Najlepszym sposobem będzie testowanie różnych rozwiązań, analizowanie wyników i wyciąganie z nich wniosków. Wiele zależy od branży i tego kim są adresaci Twoich tekstów. Na koniec jeszcze jedna uniwersalna zasada – nagłówek powinien być zwięzły, treściwy i jednozdaniowy. Google w tytułach wyświetla około 70 znaków. Jeśli chcesz współpracować z algorytmem, nie przekraczaj tej długości.
Opublikowane 3 czerwca 2022 r. w kategorii: Biznes i marketing
ŚCIEŻKA KARIERY
Twórz atrakcyjne i funkcjonalne strony internetowe z użyciem nowoczesnych technik. Opanuj kluczowe podstawy, niezbędne narzędzia i zacznij tworzyć wspaniałe strony! Dowiedz się więcej