Strefa rozwoju osobistego i nowinek ze świata technologii & IT | blog strefakursów.pl
Logo
Hamburger icon Close icon
Go to top
WYNIKI WYSZUKIWANIA:
Jak poprawić ścieżkę zakupową w sklepie internetowym?

Jak poprawić ścieżkę zakupową w sklepie internetowym?

Jeśli prowadzisz sklep e-commerce, z pewnością bardzo Ci zależy na jak najwyższych wskaźnikach ruchu w witrynie. Z pewnością też zauważasz, że nigdy się nie zdarza, aby każdy użytkownik, odwiedzający Twój sklep, dokonał zakupu lub chociaż wrzucił jakiś produkt do koszyka. Wielu z nich też opuszcza witrynę, porzucając koszyk i nie finalizując zakupu. Dlaczego tak się dzieje? Jak poprawić ścieżkę zakupową w sklepie internetowym?


Kurs E-commerce od podstaw - jak sprzedawać w internecie

Dowiedz się jak wejść ze swoim biznesem do internetu. Wykorzystaj potencjał e-commerce, by sprzedawać dowolne produkty i usługi już teraz! Dowiedz się więcej


Rynek e-commerce w Polsce

Zanim przejdziemy do najbardziej palących zagadnień, przyjrzyjmy się statystykom. Jak podaje raport Gemius E-commerce w Polsce 2020, obecnie już 72% internautów dokonuje zakupów w sklepach internetowych. Motywacją do korzystania z zakupów online są: całodobowa dostępność (82% respondentów), brak konieczności jechania do sklepu, wygoda, nieograniczony czas na dokonanie wyboru produktu, atrakcyjne ceny. Z raportu dowiadujemy się również, że najczęściej wybieraną formą dostawy są firmy kurierskie i maszyny paczkowe, zaś płatności najchętniej są realizowane szybkim przelewem - za wyjątkiem najmłodszych konsumentów, którzy preferują Blik i kody QR.

Źródło: Gemius, E-commerce w Polsce 2020

Co zaś zniechęca konsumentów do robienia zakupów w sklepach online? Na pierwszym miejscu podawany był długi czas oczekiwania na przesyłkę (37%), następnie wysokie koszty dostawy (30%) i natrętny remarketing (27%). Czynniki, które mogłyby zachęcić do częstszych zakupów, to niższe koszty dostawy (57%), niższe ceny niż w sklepach stacjonarnych (56%) i zniżki, dedykowane kupującym przez internet (47%).

Źródło: Gemius, E-commerce w Polsce 2020

Czym jest ścieżka zakupowa w sklepie internetowym?

Mając już całkiem dużą garść cennych informacji, łatwiej Ci będzie zrozumieć czym jest ścieżka zakupowa i jaki jest Twój realny wpływ na jej optymalizację. Każdy krok od wejścia na stronę po końcowy komunikat Dziękujemy za dokonanie zakupów w naszym sklepie internetowym - to jest właśnie ścieżka zakupowa. Im prostsza, bardziej intuicyjna i zbliżona do preferencji konsumentów, tym większe prawdopodobieństwo, że transakcja zostanie sfinalizowana.

Jak poprawić ścieżkę zakupową w sklepie internetowym?

Wygoda jest jednym z głównych czynników, motywujących internautów do zakupów w sklepie internetowym. Jak można tę wygodę zapewnić?

1. Dostosuj sklep do urządzeń mobilnych

Komfortowa obsługa sklepu na urządzeniach mobilnych to absolutna konieczność. Dlaczego? Ponieważ zdecydowana większość klientów korzysta z laptopów (80%), smartfonów (69%) i tabletów (24%). Komputery stacjonarne są dopiero na trzecim miejscu najczęściej wykorzystywanych urządzeń (50%). Jakie problemy napotykają klienci:

  • niewygodne uzupełnianie formularzy,
  • zbyt wolne łącze internetowe,
  • za małe litery,
  • problemy z dokonaniem płatności i niewygodna forma płatności,
  • brak aplikacji mobilnej,
  • za duża liczba czynności, które trzeba wykonać podczas zakupu.

E-commerce

2. Zakupy bez rejestracji

Rejestracja w sklepie to dosyć czasochłonny proces - trzeba wypełnić formularz, przejść do skrzynki e-mail, otworzyć wiadomość, kliknąć w podany link… Są tu co najmniej 3 kroki, które mogą Cię oddalać od zamknięcia sprzedaży. Daj klientom wybór - jeśli zechcą się zarejestrować, na pewno to zrobią.

3. Walidacja i autouzupełnianie formularzy

Jak widać powyżej, formularze są ważnym elementem ścieżki zakupowej, lecz mogą rodzić duże problemy nie tylko na urządzeniach mobilnych. Walidacja odpowiada za sprawdzenie, czy formularz został wypełniony prawidłowo - czy uzupełniono wszystkie wymagane pola, czy wpisane dane mają odpowiednią wartość i formę (np. czy zgadza się liczba cyfr w numerze NIP lub telefonu). Autouzupełnianie natomiast wykluczy konieczność wpisywania po raz kolejny powtarzających się danych.

4. Pasek postępu

Poinformuj klientów, ile kroków należy wykonać, aby dokończyć zakupy. Jakie z tego korzyści mogą płynąć? Po pierwsze, użytkownik może określić, jak skomplikowany i długi proces przed nim. Po drugie, wie na jakim jest etapie zakupów i może jeszcze dokonać zmian w zapisanych danych lub dodać kolejne produkty do koszyka.

Kurs Narzędzia marketingowe i automatyzacja w e-commerce

Kurs Narzędzia marketingowe i automatyzacja w e-commerce

Zobacz kurs Arrow
Prawo w e-commerce

Prawo w e-commerce

Zobacz kurs Arrow
Kurs Marketing i sprzedaż na Instagramie

Kurs Marketing i sprzedaż na Instagramie

Zobacz kurs Arrow

5. Zapewnij różne sposoby dostawy

Wybór dogodnego sposobu dostawy, a nawet różnych dostawców, poprawi ścieżkę zakupową w Twoim sklepie internetowym. Jeśli sprzedajesz meble, sprzęt RTV lub AGD rozważ możliwość zapewnienia wniesienia przesyłki do domu i wykonania montażu - tego oczekuje aż 89% klientów!

6. Zapewnij dogodne formy płatności

Szybki przelew za pośrednictwem serwisów takich, jak PayU, przelewy24, czy Dotpay to konieczność. Klienci chętnie korzystają również z możliwości płatności przy odbiorze, kartą płatniczą lub Blikiem. Im większy wybór zapewnisz, tym większe szanse, że klient na ostatnim etapie zakupów nie porzuci koszyka.

szybkie formy płatności

7. Zamieść obszerne, czytelne informacje o produktach

Aż 44% internautów deklaruje, że chętniej robi zakupy w sklepach internetowych niż stacjonarnych z uwagi na większą ilość informacji. Lubimy wiedzieć, co kupujemy i bardziej ufamy sklepom, w których znajdziemy szczegółowy opis produktów.

Teraz już wiesz, jak poprawić ścieżkę zakupową w sklepie internetowym. Wiesz też, że sama cena to zaledwie wierzchołek góry lodowej w zaspokajaniu potrzeb klientów. Analizuj, obserwuj i wdrażaj nowe rozwiązania. Powodzenia!


Opublikowane 6 października 2021 r. w kategorii: Biznes i marketing


Kompleksowe szkolenie dla specjalisty e-commerce
Users icon 12944 uczestników
Watch icon 57 godzin
Video icon 423 wykładów

Zostań cenionym specjalistą w branży e-commerce. Poznaj i zastosuj w praktyce techniki, które zagwarantują wysoką sprzedaż. Dowiedz się więcej

Interesują Cię nowe technologie?

Zapisz się do naszego newslettera!