Jak poprawić ścieżkę zakupową w sklepie internetowym?

Jeśli prowadzisz sklep e-commerce, z pewnością bardzo Ci zależy na jak najwyższych wskaźnikach ruchu w witrynie. Z pewnością też zauważasz, że nigdy się nie zdarza, aby każdy użytkownik, odwiedzający Twój sklep, dokonał zakupu lub chociaż wrzucił jakiś produkt do koszyka. Wielu z nich też opuszcza witrynę, porzucając koszyk i nie finalizując zakupu. Dlaczego tak się dzieje? Jak poprawić ścieżkę zakupową w sklepie internetowym?


Kurs E-commerce od podstaw - jak sprzedawać w internecie

Dowiedz się jak wejść ze swoim biznesem do internetu. Wykorzystaj potencjał e-commerce, by sprzedawać dowolne produkty i usługi już teraz! Dowiedz się więcej


Rynek e-commerce w Polsce

Zanim przejdziemy do najbardziej palących zagadnień, przyjrzyjmy się statystykom. Jak podaje raport Gemius E-commerce w Polsce 2020, obecnie już 72% internautów dokonuje zakupów w sklepach internetowych. Motywacją do korzystania z zakupów online są: całodobowa dostępność (82% respondentów), brak konieczności jechania do sklepu, wygoda, nieograniczony czas na dokonanie wyboru produktu, atrakcyjne ceny. Z raportu dowiadujemy się również, że najczęściej wybieraną formą dostawy są firmy kurierskie i maszyny paczkowe, zaś płatności najchętniej są realizowane szybkim przelewem - za wyjątkiem najmłodszych konsumentów, którzy preferują Blik i kody QR.

Źródło: Gemius, E-commerce w Polsce 2020

Co zaś zniechęca konsumentów do robienia zakupów w sklepach online? Na pierwszym miejscu podawany był długi czas oczekiwania na przesyłkę (37%), następnie wysokie koszty dostawy (30%) i natrętny remarketing (27%). Czynniki, które mogłyby zachęcić do częstszych zakupów, to niższe koszty dostawy (57%), niższe ceny niż w sklepach stacjonarnych (56%) i zniżki, dedykowane kupującym przez internet (47%).

Źródło: Gemius, E-commerce w Polsce 2020

Czym jest ścieżka zakupowa w sklepie internetowym?

Mając już całkiem dużą garść cennych informacji, łatwiej Ci będzie zrozumieć czym jest ścieżka zakupowa i jaki jest Twój realny wpływ na jej optymalizację. Każdy krok od wejścia na stronę po końcowy komunikat Dziękujemy za dokonanie zakupów w naszym sklepie internetowym - to jest właśnie ścieżka zakupowa. Im prostsza, bardziej intuicyjna i zbliżona do preferencji konsumentów, tym większe prawdopodobieństwo, że transakcja zostanie sfinalizowana.

Jak poprawić ścieżkę zakupową w sklepie internetowym?

Wygoda jest jednym z głównych czynników, motywujących internautów do zakupów w sklepie internetowym. Jak można tę wygodę zapewnić?

1. Dostosuj sklep do urządzeń mobilnych

Komfortowa obsługa sklepu na urządzeniach mobilnych to absolutna konieczność. Dlaczego? Ponieważ zdecydowana większość klientów korzysta z laptopów (80%), smartfonów (69%) i tabletów (24%). Komputery stacjonarne są dopiero na trzecim miejscu najczęściej wykorzystywanych urządzeń (50%). Jakie problemy napotykają klienci:

  • niewygodne uzupełnianie formularzy,
  • zbyt wolne łącze internetowe,
  • za małe litery,
  • problemy z dokonaniem płatności i niewygodna forma płatności,
  • brak aplikacji mobilnej,
  • za duża liczba czynności, które trzeba wykonać podczas zakupu.


2. Zakupy bez rejestracji

Rejestracja w sklepie to dosyć czasochłonny proces - trzeba wypełnić formularz, przejść do skrzynki e-mail, otworzyć wiadomość, kliknąć w podany link… Są tu co najmniej 3 kroki, które mogą Cię oddalać od zamknięcia sprzedaży. Daj klientom wybór - jeśli zechcą się zarejestrować, na pewno to zrobią.

3. Walidacja i autouzupełnianie formularzy

Jak widać powyżej, formularze są ważnym elementem ścieżki zakupowej, lecz mogą rodzić duże problemy nie tylko na urządzeniach mobilnych. Walidacja odpowiada za sprawdzenie, czy formularz został wypełniony prawidłowo - czy uzupełniono wszystkie wymagane pola, czy wpisane dane mają odpowiednią wartość i formę (np. czy zgadza się liczba cyfr w numerze NIP lub telefonu). Autouzupełnianie natomiast wykluczy konieczność wpisywania po raz kolejny powtarzających się danych.

4. Pasek postępu

Poinformuj klientów, ile kroków należy wykonać, aby dokończyć zakupy. Jakie z tego korzyści mogą płynąć? Po pierwsze, użytkownik może określić, jak skomplikowany i długi proces przed nim. Po drugie, wie na jakim jest etapie zakupów i może jeszcze dokonać zmian w zapisanych danych lub dodać kolejne produkty do koszyka.

Kurs Narzędzia marketingowe i automatyzacja w e-commerce

Zobacz kurs

Prawo w e-commerce

Zobacz kurs

Kurs Marketing i sprzedaż na Instagramie

Zobacz kurs

5. Zapewnij różne sposoby dostawy

Wybór dogodnego sposobu dostawy, a nawet różnych dostawców, poprawi ścieżkę zakupową w Twoim sklepie internetowym. Jeśli sprzedajesz meble, sprzęt RTV lub AGD rozważ możliwość zapewnienia wniesienia przesyłki do domu i wykonania montażu - tego oczekuje aż 89% klientów!

6. Zapewnij dogodne formy płatności

Szybki przelew za pośrednictwem serwisów takich, jak PayU, przelewy24, czy Dotpay to konieczność. Klienci chętnie korzystają również z możliwości płatności przy odbiorze, kartą płatniczą lub Blikiem. Im większy wybór zapewnisz, tym większe szanse, że klient na ostatnim etapie zakupów nie porzuci koszyka.


7. Zamieść obszerne, czytelne informacje o produktach

Aż 44% internautów deklaruje, że chętniej robi zakupy w sklepach internetowych niż stacjonarnych z uwagi na większą ilość informacji. Lubimy wiedzieć, co kupujemy i bardziej ufamy sklepom, w których znajdziemy szczegółowy opis produktów.

Teraz już wiesz, jak poprawić ścieżkę zakupową w sklepie internetowym. Wiesz też, że sama cena to zaledwie wierzchołek góry lodowej w zaspokajaniu potrzeb klientów. Analizuj, obserwuj i wdrażaj nowe rozwiązania. Powodzenia!