Sukces freelancera mierzony jest ilością klientów i zrealizowanych projektów. Jednak żeby zdobywać coraz więcej zleceń, potrzebna jest odpowiednia autopromocja marki wolnego strzelca. Trzeba przekonać potencjalnych klientów, że warto współpracować z danym freelancerem. Jak to zrobić skutecznie?
Freelancing staje się coraz popularniejszą formą wykonywania pracy w Polsce, szczególnie w zawodach kreatywnych, w których trzeba również wykazać się nierzadko specjalistyczną wiedzą. Według ekspertów z Fundacji Kaleckiego, w naszym kraju może działać nawet kilka milionów freelancerów. To oznacza dużą konkurencję w wielu branżach i konieczność promowania własnej marki, żeby przyciągnąć klientów.

Portfolio to podstawa

Bez względu na to, w jakiej branży freelancer działa, podstawą jest posiadanie własnego portfolio dostępnego online. Trzeba mieć coś, czym można się pochwalić przed nowym klientem, a czasami warto go również zaskoczyć. Oczywiście forma portfolio zależy również od tego, jakie usługi proponuje wolny strzelec. Jeśli na przykład freelancer zajmuje się grafiką, fotografią lub projektuje strony internetowe, warto zaprezentować wykonane projekty w atrakcyjny wizualnie sposób – może to być własny serwis www, galeria prac (do stworzenia portfolio można również wykorzystać takie portale, jak Tumblr, Dribble itp.). Programiści mogą zaprezentować własne dokonania, używając do tego takich serwisów, jak GitHub czy Stock Overflow. Portfolio, chociaż bardzo istotne, nie załatwi jednak całej promocji marki freelancera. Konieczne jest podjęcie kolejnych kroków.

Dowiedz się więcej: Jak zarabiać przez internet jako freelancer Zobacz kurs

Budowanie społeczności wokół marki

Wykorzystanie social media w budowaniu pozycji i rozpoznawalności własnej marki to również obecnie kluczowe działanie. Agencja We Are Social w raporcie „Digital in 2016” podaje, że na świecie jest 2,3 mld użytkowników portali społecznościowych, a w Polsce jest ich ponad 14 mln. Ilu wśród nich może być potencjalnych klientów freelancera? Zapewne wielu. Dlatego warto zaprezentować własne dokonania i projekty w mediach społecznościowych, warto udostępniać ciekawe prace. Gdy zostaną dostrzeżone i docenione, wpisy szybko zaczną być udostępniane kolejnym użytkownikom i następnym, rozszerzając krąg zainteresowanych osiągnięciami danego freelancera. Należy pamiętać także, żeby prowadzić dialog z innymi użytkownikami social media, pomagać rozwiązywać problemy, aktywnie uczestniczyć w dyskusjach. W ten sposób będzie budowała się społeczność wokół marki freelancera i jego osoby.

Dowiedz się więcej: Kurs Social Media dla biznesu Zobacz kurs

Jaki wybrać portal? Wszystko zależy od tego, w jakiej branży działa freelancer i czym się zajmuje. Najlepiej jednak być obecnym w kilku portalach społecznościowych. Ważne jednak, żeby wtedy nie powielać treści pomiędzy nimi, ale przygotowywać dla każdego kanału oryginalny content. Dlatego każdy freelancer powinien zbudować własną strategię obecności w media social.

Konferencje i wydarzenia jako okazja do promocji

Obecność w internecie jest kluczowa dla freelancera, ale nie oznacza to, że nie powinien on również prowadzić autopromocji w „realu”. Doskonałą okazją, żeby zaprezentować własną osobę, dokonania i umiejętności jest udział w różnego rodzaju konferencjach i wydarzeniach branżowych. Jeśli nadarzy się okazja, warto zostać prelegentem lub poprowadzić warsztaty. To będzie szansa, żeby wiele osób zwróciło uwagę na freelancera i zainteresowało się jego dokonaniami. Konferencje i branżowe wydarzenia to także doskonała okazja, żeby nawiązać cenne kontakty, które w przyszłości mogą zaowocować nowymi zleceniami i pozyskaniem kolejnych klientów. Warto również nawiązywać znajomości z innymi freelancerami, a nie tylko widzieć w nich potencjalnych konkurentów. Jeśli sami nie będą mogli zająć się jakimś zleceniem, jest szansa, że polecą klientowi znajomego freelancera.

Wizerunek profesjonalisty a dzielenie się wiedzą

Freelancer musi być postrzegany przede wszystkim jako profesjonalista i wysokiej klasy specjalista w swojej dziedzinie. Powinien również sam budować taki wizerunek własnej osoby. Może to robić przede wszystkim dzieląc się wiedzą. Najpopularniejszy sposób to prowadzenie własnego bloga, ewentualnie tematycznego serwisu z wartościowym contentem. Dobrym rozwiązaniem jest także udział w dyskusjach na forach internetowych. Zanim jednak freelancer zacznie przygotowywać artykuły i wpisy eksperckie, powinien sprawdzić, jakich informacji poszukuje jego grupa docelowa. To musi być punktem odniesienia. Tylko wtedy przekazywana wiedza będzie rzeczywiście użyteczna.

Freelancer musi nieustannie dbać o swoją markę. Nie mogą to być działania jednorazowe, należy stawiać na długofalową promocję osoby wolnego strzelca i jego umiejętności. Potencjalni klienci powinni mieć szansę nie tylko łatwego znalezienia informacji o usługach freelancera, ale również muszą od razu wiedzieć, że mają do czynienia z profesjonalistą.