Logo
Hamburger icon Close icon
Go to top
WYNIKI WYSZUKIWANIA:
Jak robić dobre zdjęcia na Instagram?

Jak robić dobre zdjęcia na Instagram?

Nie tak popularny jak Facebook, a jednak dla niektórych branż to najważniejszy kanał komunikacji marki z fanami. Mieć Instagram, czy go nie mieć - odpowiedź na to pytanie nie jest oczywista. Pewne jest natomiast, że jeśli postanowisz prowadzić konto na Instagramie, musisz to robić umiejętnie i świadomie. Jak robić dobre zdjęcia na Instagram? Już za chwilę wszystkiego się dowiesz.


Kurs fotografii dla każdego

Poznaj od podstaw tajniki świadomej i twórczej fotografii Dowiedz się więcej


Aparat czy smartfon?

W początkowych założeniach twórców Instagrama, aplikacja miała służyć dzieleniu się doświadczeniami życia codziennego - tu i teraz. Zdjęcia miały być wykonywane aparatami, wbudowanymi w telefon, a ich niedoskonałości miały tuszować filtry. Tak wygląda teoria, jednak w praktyce, jak wiadomo, aplikacja zaczęła być stosowana w wielu, różnych celach, a mnóstwo zdjęć to profesjonalne realizacje z zastosowaniem najdroższych aparatów na rynku. Jakim więc sprzętem robić zdjęcia na Instagram?

instagramerka

Obecnie, gdy smartfony osiągają nieporównywalnie lepsze parametry techniczne niż ponad 10 lat temu, wykorzystywany sprzęt nie ma już istotnego znaczenia. Bardzo dobre efekty możesz uzyskać z pomocą smartfona, więc inwestycja w profesjonalną lustrzankę nie jest konieczna. Wybierz to, co będzie wygodniejsze w realizacji Twoich celów. Telefon masz zawsze przy sobie i nie wymaga specjalnych przygotowań, by wykonać zdjęcie, dzięki czemu pozwala na większą spontaniczność i dynamikę. Z kolei aparat umożliwia większą kontrolę nad finalnym efektem fotografii i zapewnia lepszą jakość. Wybór zależy od tego, po co i w jaki sposób chcesz prowadzić swoje konto.

robienie selfie telefonem

Wybierz dobry temat

Łatwiej jest skupić wokół siebie społeczność na Instagramie, gdy konto jest spójne i dotyka jasno określonej tematyki. Nie musisz uparcie oscylować wokół jednego zagadnienia, chociaż takie konta również istnieją i cieszą się dużą popularnością, ale musisz obrać główny wątek. Użytkownicy będą Cię śledzić i lubić z określonych powodów - może to być ciekawa treść fotografii, styl, kompozycja lub interesujące posty. Odstępstwa są tu oczywiście dopuszczalne, jednak nie warto sobie na nie pozwalać zbyt często. Możesz też je umieszczać w stories, zamiast w głównym feedzie.

zdjęcie jedzenia

Oświetlenie

Jeśli chcesz robić dobre zdjęcia na Instagram (i nie tylko) pamiętaj o odpowiednim oświetleniu. Najbardziej sprzyjającą fotografii porą jest letni poranek tuż po wschodzie słońca i wieczór tuż przed zachodem - naturalne światło jest wtedy miękkie, niezbyt ostre i ładnie się komponuje. A jak sobie radzić z oświetleniem w pozostałych porach roku? Staraj się korzystać ze światła dziennego, jeśli tylko jest taka możliwość. W pochmurne dni wykorzystaj dodatkową lampę, jednak stłum jej zbyt ostry błysk, by fotografie nie wypadły karykaturalnie. Eksperymentuj z kierunkiem oświetlenia i wybieraj najlepsze kompozycje - światło może padać z boku obiektu, zza niego lub zza aparatu. Za każdym razem efekt będzie inny - sprawdź, który Tobie najbardziej się podoba.

zdjęcie kwiatków

Kompozycja

W każdej fotografii, niezależnie od jej przeznaczenia, wyznaje się zasadę, że lepiej jest dopracować zdjęcie już na etapie jego wykonania niż nadmiernie je udoskonalać z pomocą programów graficznych. Dotyczy to zwłaszcza odpowiedniego kadrowania. Niewłaściwe ulokowanie obiektu w kadrze wiąże się z koniecznością przycinania i przybliżania, co niekorzystnie wpływa na rozdzielczość zdjęcia. Z tego samego powodu unikaj stosowania wbudowanego zoomu - zdjęcie z zoomem zawsze traci na jakości.

Fundamenty i teoria fotografii

Fundamenty i teoria fotografii

Zobacz kurs Arrow
Kurs Marketing i sprzedaż na Instagramie

Kurs Marketing i sprzedaż na Instagramie

Zobacz kurs Arrow
Kurs Fotografia produktowa

Kurs Fotografia produktowa

Zobacz kurs Arrow

Dużym ułatwieniem w budowaniu najbardziej atrakcyjnej wizualnie kompozycji jest zasada trójpodziału. W jej myśl najkorzystniej jest podzielić kadr trzema liniami pionowymi i trzema liniami poziomymi, a obiekt umieścić wzdłuż jednej z linii lub w miejscu ich przecięcia. Oznacza to, że, wbrew pozorom, środek kadru nie jest najważniejszym punktem i nie zawsze w tym miejscu warto ulokować fotografowany obiekt. Za przykład niech posłuży horyzont - ciekawiej się zaprezentuje, jeśli go umieścisz nieco nad lub nieco pod środkową osią.

zdjęcie krajobrazu - łąka

Symetria

Zdjęcia pozbawione symetrii sprawiają wrażenie wybrakowanych, ze zmąconą harmonią. Automatycznie, są trudniejsze w odbiorze i mniej lubiane. Przykładem może tu być pochylony horyzont lub ściany budynku o nienaturalnych kątach. Unikaj takich kadrów lub korzystaj z nich jedynie wówczas, gdy mają swoje wartości artystyczne.

Spójny styl

Przemyśl go i opracuj zanim jeszcze zaczniesz aktywnie działać na Instagramie. Wprowadzanie zmian stylistycznych na aktywnym koncie jest niezwykle trudne, gdyż zawsze zachodzi ryzyko, że fani nie polubią nowych kreacji i odejdą. Jeśli nie wiesz, w jakiej stylistyce utrzymywać swoje zdjęcia, podglądaj topowe profile zachodnich twórców. To tam swoje źródło mają trendy, które z czasem opanowują cały świat Instagrama.

Aby zapewnić swojemu profilowi spójność i harmonię:

  • wybierz temat przewodni dla swojego konta,
  • wytypuj swoje ulubione kompozycje i korzystaj z nich naprzemiennie,
  • utrzymuj zdjęcia w podobnej tonacji kolorystycznej,
  • stosuj maksymalnie 2-3 filtry,
  • gromadź gadżety, które urozmaicą fotografie - czasami ujęcie wydaje się puste, bez wyrazu, a brakuje odpowiednich dodatków, które mogłyby tę pustkę zapełnić. Dobrym pomysłem jest przygotowanie sobie pudełka, w którym znajdą się wszelkie artykuły o zbliżonej stylice, po które sięgniesz w razie potrzeby.

Opublikowane 17 listopada 2021 r. w kategorii: Fotografia i wideo


Kompleksowe szkolenie dla personal brandingu
Users icon 903 uczestników
Watch icon 31 godzin
Video icon 192 wykładów

Dowiedz się jak skutecznie budować markę osobistą kreując profesjonalny wizerunek swojej osoby i biznesu. Wykorzystaj skuteczne techniki perswazji i przydatne narzędzia do zdobywania nowych klientów i zwiększania swojej widoczności w internecie. Dowiedz się więcej

Interesują Cię nowe technologie?

Zapisz się do naszego newslettera!