Internet to kanał kontaktu z klientem, który w ostatnich latach wykazuje coraz większy potencjał. Systematycznie rośnie polski rynek e-commerce. Z jednej strony to duża szansa dla e-sprzedawców, ale z drugiej – trzeba liczyć się z coraz większą konkurencją.

Jak wynika z raportu „E-commerce w Polsce 2016”, przygotowanego przez firmę Gemius, już 48% polskich internautów dokonuje zakupy w e-sklepach (przeważnie w wieku 15-24 lat i 35-49 lat), z czego 52% to kobiety. Z punktu widzenia sprzedawców ważne jest również, co najczęściej sprzedaje się w kanale online. Okazuje się, że przeważnie to odzież, książki i płyty, a także smartfony, tablety i akcesoria GSM. Coraz większe zainteresowanie Polaków e-zakupami sprawia, że jednocześnie powstaje coraz więcej sklepów internetowych. Rosnąca konkurencja sprawia, że trzeba systematycznie budować przewagę na rynku i wdrażać skuteczne, dokładnie przygotowane strategie sprzedażowe. Oto kilka propozycji takich działań.

Grupa docelowa – dowiedz się, komu sprzedajesz

Aby w ogóle myśleć o skutecznej sprzedaży i o dobrych wynikach biznesowych, musisz wiedzieć, kto jest twoim klientem i w jaki sposób twój produkt lub usługa może rozwiązać problem konsumenta. Dzięki statystykom można określić, kto i kiedy wchodzi na naszą stronę internetową, kto zagląda na nasz profil na Facebooku. Dobrym źródłem informacji jest także analiza konkurencji, przeglądanie wpisów na forach internetowych, a nawet tradycyjna ankieta. Ważne, żeby określić potencjalną grupę zainteresowaną naszym produktem, a potem dokonać jej segmentacji (np. ze względu na wiek, płeć, miejsce zamieszkania itp.). Do reprezentanta każdej z tych person będziemy docierali nieco w inny sposób, wykorzystując odmienne formy przekazu, język, itd.

Daj się poznać

Konsumenci dokonują zdecydowanie chętniej zakupów u sprzedawcy, którego już znają. Należy jednak zaznaczyć, że nie dotyczy to tylko klientów powracających do sklepu, ale również tych, którzy po raz pierwszy zdecydują się na skorzystanie z naszej oferty. Aby zwiększyć swoją szansę sprzedażową, trzeba dać się poznać potencjalnym klientom. To dlatego coraz większą karierę robią takie strategie, jak content marketing, który pomaga budować świadomość marki wśród konsumentów i tworzy jej wizerunek jako eksperta w danej dziedzinie. Warto sprawdzić, jakie problemy mają przedstawiciele twojej grupy docelowej i co ich interesuje, a następnie dostarczyć im odpowiedniej wiedzy w kontekście twojego produktu/usługi. Często realizuje się to za pomocą blogów, eksperckich artykułów sponsorowanych, publikowania opinii klientów, itp.

Dowiedz się więcej: Kurs Facebook dla biznesu Zobacz kurs

Cross-selling i up-selling

Kolejny sposób na zwiększenie skuteczności sprzedaży to stosowanie odpowiednich technik. Najpopularniejsze to cross-selling i up-selling. Ta pierwsza opcja to inaczej sprzedaż komplementarna. W tym przypadku proponuje się klientowi produkt uzupełniający do tego, który już został przez niego wybrany. Natomiast up-selling to rekomendowanie klientowi produktu droższego i lepszego jakościowo w stosunku do tego, jaki został wybrany. Przy okazji warto dodać, że up-selling nie wyklucza stosowania cross-sellingu.

Daj się znaleźć

Trudno sprzedawać przez internet, jeśli nie ma komu. Klienci muszą do nas trafić, żeby poznać naszą ofertę. Nie jest to wcale łatwe, ponieważ, jak wspominaliśmy, w sieci panuje ogromna konkurencja. W poszukiwaniu produktów lub usług, internauci najczęściej korzystają z wyszukiwarek internetowych (przeważnie z Google). Niestety, przeglądają najczęściej tylko kilka pierwszych wyników. Dlatego należy zadbać, żeby pojawiać się jak najwyżej na liście Google, wykorzystując do tego odpowiednio dobraną strategię SEO.

Wykorzystaj magię promocji

Jak wynika z raportu „Skuteczność promocji 2016”, 80% Polaków uwielbia kupować produkty w różnego rodzaju promocjach. Warto wykorzystać tę miłość konsumentów do specjalnych ofert i regularnie polecać produkty lub usługi w cenach promocyjnych. Oczywiście należy wtedy poinformować klientów o ograniczonej ilości produktów promocyjnych i o dacie zakończenia specjalnej oferty. To dodatkowo mobilizuje konsumentów.

Dowiedz się więcej: AdWords - Jak skutecznie reklamować się w sieci Zobacz kurs

Tak naprawdę każda strategia sprzedaży jest dobra, jeśli jest skuteczna. Warto wdrażać różne rozwiązania i na bieżąco analizować ich rezultaty, a w razie konieczności, dokonywać niezbędnych korekt.