Jak sprawdzić pozycję strony w Google?
Pytanie często zadawane przez właścicieli stron internetowych, którym zależy na dobrych wynikach w wyszukiwarce: Jak sprawdzić pozycję strony w Google? Czy nie obędzie się bez inwestycji w drogie narzędzia marketingowe? Sprawdźmy!
Kurs SEO - jak skutecznie pozycjonować stronę
Zobacz jak zadbać o SEO i zapewnij swoje stronie wysoką pozycję w wyszukiwarce Dowiedz się więcej
Zanim przejdziemy do konkretnych wskazówek i narzędzi, zacznijmy od kilku podstawowych informacji. Każdy, kto prowadzi biznes i jest obecny w Internecie wie, że bardzo duży udział w generowaniu ruchu ma wyszukiwarka Google. Wyniki są tu podawane w określonej kolejności i formacie:
- Reklamy Google Ads - w postaci reklam tekstowych i produktowych mogą zajmować aż 4 pierwsze pozycje w wyszukiwarce.
- Wideo - maksymalnie 4 filmy opublikowane w kanałach YouTube.
- Mapa - mapa Google oraz wybrane 3 firmy wyświetlane pod nią.
Dopiero poniżej zaczynają się wyniki organiczne, które potocznie nazywane są top 10. W rzeczywistości, na pierwszej stronie Google często nie ma już miejsca na 10 pozycji, więc zamiast top 10 można zobaczyć top 8. Gdy zaczniesz sprawdzać pozycję swojej strony internetowej w Google, będzie ona wskazywała miejsca poniżej tych wszystkich elementów, które przed chwilą wypunktowaliśmy.
Jak sprawdzić pozycję strony w Google?
Skorzystanie z płatnych narzędzi jest najprostszą i najbardziej komfortową metodą na analizę rankingu w wyszukiwarce, ale często wiąże się ze stosunkowo wysokimi kosztami. Są też inne sposoby, z których możesz skorzystać, jeśli śledzisz wyniki jednej witryny. Oto one.
Wyszukiwanie ręczne
Metoda niezbyt wygodna i precyzyjna, ale całkowicie bezpłatna i nie wymaga niczego poza dostępem do wyszukiwarki. Na czym polega? Po ustaleniu interesujących Cię słów kluczowych, wpisujesz każde z nich kolejno w Google i liczysz, na której pozycji ulokowała się Twoja witryna. Sposób ten może być czasochłonny i nużący, gdy chcesz sprawdzić wiele słów kluczowych lub dopiero zaczynasz działania SEO, a strona zajmuje odległe pozycje w wyszukiwarce. Pamiętaj również, że wyniki są zmienne w zależności od lokalizacji oraz historii przeglądania, dlatego wyloguj się z wszystkich narzędzi Google zanim przystąpisz do pracy i korzystaj z trybu incognito.
Podsumowując:
- sposób całkowicie bezpłatny,
- bez konieczności instalacji lub rejestracji,
- brak ograniczeń w liczbie analizowanych słów kluczowych.
Google Search Console
Podstawowe narzędzie każdego webmastera i specjalisty SEO. W Search Console możesz znaleźć wiele, ciekawych informacji o swojej witrynie, a wśród nich również pozycje w Google na wybrane słowa kluczowe. Korzystanie z tego narzędzia wymaga weryfikacji własności domeny, które może być kłopotliwe, ale nie jest karkołomne. Jeśli masz dostęp do plików witryny na serwerze, poradzisz sobie.
W Search Console możesz sprawdzić uśrednione wyniki dla całej domeny, czyli średnią pozycję wszystkich podstron na wybrane hasła, lub pozycję konkretnej podstrony. Dowolnie ustalasz przedział czasowy, masz również informację o wynikach na urządzeniach mobilnych i desktopach.
Podsumowując:
- metoda bezpłatna,
- wymaga weryfikacji własności domeny,
- brak ograniczeń w liczbie śledzonych fraz kluczowych.
SEO Search Simulator by Nightwatch
Wtyczka do Chrome, dzięki której automatycznie sprawdzisz pozycję swojej witryny w Google na dowolne słowo kluczowe. Wtyczka jest dostępna bezpłatnie z możliwością subskrypcji, która rozszerza ją o dodatkowe funkcjonalności. Jak działa?
Po uruchomieniu pluginu otworzy się ekran, umożliwiający wpisanie kilku podstawowych danych: słowo kluczowe, kraj i język oraz analizowana domena. Aby się przekonać, jak w rankingu uplasowała się Twoja domena, musisz jedynie kliknąć w przycisk “Szukaj”.
Podsumowując:
- narzędzie bezpłatne,
- brak ograniczeń w liczbie wyszukiwanych słów kluczowych,
- szybka instalacja, prosta obsługa.
Narzędzia płatne
Darmowe metody sprawdzania pozycji w Google są bardzo dobrym rozwiązaniem, jeśli analizujesz jedną domenę na niewielką liczbę słów kluczowych. Przy kilku domenach lub w przypadku bardzo rozbudowanych serwisów, możesz potrzebować czegoś więcej - systemów automatycznych, które codziennie będą skanować wyszukiwarkę na ustalone frazy kluczowe. Korzystając z takich narzędzi, masz dostęp do ogromnych zasobów informacji, wykresów i raportów. Co więcej, zbadasz tu nie tylko swoją domenę, lecz również domeny Twoich konkurentów na rynku. Z jakich platform możesz skorzystać?
- WebPozycja
- Semrush
- SeoStation
- Stat4Seo
- SemStorm
- Senuto
Wiele z nich umożliwia korzystanie z monitoringu w wersji darmowej - okrojonej o większość funkcjonalności, jednak nadal wystarczającej dla potrzeb niewielkich witryn i serwisów. Możesz też skorzystać z bezpłatnego okresu próbnego i wybrać tę platformę, która spełnia wszystkie Twoje oczekiwania.
Podsumowanie
Czy monitoring pozycji w Google jest ważny? Analiza rankingu wyszukiwarki dostarcza wielu danych, istotnych nie tylko z punktu widzenia marketingowego. Dzięki nietypowemu zachowaniu witryny w wyszukiwarce można na przykład wykryć niebezpieczne zdarzenia, jak włamanie na stronę i zainfekowanie plików wirusem - zawsze bowiem zaskutkują nagłym i znacznym spadkiem pozycji.
Opublikowane 15 listopada 2021 r. w kategorii: Biznes i marketing
ŚCIEŻKA KARIERY
Twórz atrakcyjne i funkcjonalne strony internetowe z użyciem nowoczesnych technik. Opanuj kluczowe podstawy, niezbędne narzędzia i zacznij tworzyć wspaniałe strony! Dowiedz się więcej