Jak stworzyć skuteczny newsletter? 5 porad
Newsletter to internetowy biuletyn wysyłany regularnie do subskrybentów, czyli odbiorców, którzy wyrazili chęć otrzymywania takich wiadomości. Taka forma komunikacji jest wykorzystywana między innymi do zwiększania konwersji – zarówno w sklepach, jak i na stronach internetowych. Stworzenie skutecznego newslettera może więc okazać się efektywnym narzędziem sprzedażowym.
Kurs Skuteczny e-mail marketing od podstaw
Dowiedz się jak prowadzić efektywne kampanie e-mail marketingowe. Zacznij wykorzystywać potencjał newsletterów do zwiększania sprzedaży, zdobywania nowych klientów i budowania wizerunku. Dowiedz się więcej
#1 Dostarczaj wartość
Absolutnie podstawowym aspektem tworzenia i wysyłania newslettera jest dostarczanie odbiorcom wartości. Uruchomienie internetowego biuletynu bez pomysłu, przyniesie efekt odwrotny do zamierzonego – odbiorcy nie będą otwierać wiadomości, a marka zacznie być negatywnie kojarzona, głównie z wiadomościami przypominającymi spam.
Zależnie od tego, jaką działalność w sieci prowadzisz, zastanów się, co możesz przekazać swoim subskrybentom. W przypadku sklepów internetowych dobrze sprawdzają się informacje o nowościach, a także rabaty i promocje. Równie skuteczne są newslettery edukacyjne, szczególnie gdy prowadzą je doświadczeni specjaliści. Możliwości jest naprawdę wiele – kluczowe pozostaje to, aby w każdej wiadomości przekazać odbiorcom wartość, która zostanie pozytywnie odebrana.
#2 Zachowaj odpowiednią strukturę wiadomości
Newsletter to forma komunikacji, w której obowiązują pewne standardy. Ich nieprzestrzeganie znacznie obniży skuteczność biuletynu i negatywnie wpłynie na konwersję. Wiadomość powinna mieć odpowiednio sformułowany (może nawet chwytliwy) tytuł. Warto także zadbać o to, aby nadawcą mailingu była osoba, a nie skrzynka firmowa. Taka wiadomość w skrzynce odbiorcy wzbudza znacznie większe zaufanie – a to większa szansa na jej otworzenie i wzrost wskaźnika Open Rate.
Zachowaj odpowiednią strukturę mailingu. Górna część wiadomości (nagłówek) to idealne miejsce na grafikę tytułową, umieszczenie logo, a także innych istotnych informacji o nadawcy newslettera. Zazwyczaj stosuje się dokładnie ten sam layout nagłówka w wysyłanych wiadomościach, zmieniając wyłącznie jego zawartość.
Niżej należy umieścić część właściwą newslettera. Kluczowe jest pierwsze zdanie tekstu, które może mieć ogromny wpływ na zachowanie odbiorcy. To słowa widoczne z poziomu skrzynki e-mail – użytkownik przeczyta je bez otwierania wiadomości. Jeżeli pierwsze zdanie będzie tajemnicze, ciekawe lub w inny sposób zachęcające, szansa na otwarcie maila wzrośnie.
Newsletter powinien kończyć się CTA (Call to Action: wezwanie do działania). Warto również umieścić przycisk, który przeniesie odbiorcę, np. na stronę internetową lub do formularza kontaktowego. Element ten z punktu widzenia nadawcy jest najważniejszy w całej wiadomości i determinuje skuteczność mailingu.
#3 Zachęcaj i motywuj
Wysyłka newslettera niosącego wartość i korzyść dla odbiorców to nie wszystko, co możesz zrobić, aby zwiększyć szansę na konwersję. Twoją listę mailingową możesz powiększać przy pomocy systemu rekomendacji. Wystarczy wdrożyć rozwiązanie, które pozwala przydzielać subskrybentom konkretne korzyści za namawianie innych użytkowników do zapisania się na newsletter. To szczególnie łatwe w sklepach internetowych, gdzie odbiorcy mogą otrzymywać spersonalizowane kody rabatowe.
Dobrym pomysłem jest także przydzielanie indywidualnych nagród za zaangażowanie (na podstawie monitorowanego wskaźnika Open Rate). Dla takich subskrybentów przewidziane mogą być dodatkowe promocje, czy dostęp do przedpremierowych materiałów.
#4 Stosuj remarketing
Remarketing to działania marketingowe skierowane do użytkowników, którzy wykonali określone działanie, ale ciągle nie zrealizowali konwersji. W przypadku newslettera taką interakcją może być:
- brak otworzenia wiadomości;
- otworzenie wiadomości i brak kliknięcia w przycisk;
- otworzenie wiadomości, kliknięcie w przycisk, ale brak konwersji.
W takiej sytuacji warto wykorzystać remarketing, aby wysyłać do odbiorców dodatkowe, spersonalizowane wiadomości e-mail lub wyświetlać odpowiednio dopasowane reklamy. Wówczas istnieje większa szansa, że odbiorca zrealizuje konwersję, ponieważ być może z jakiegoś powodu po prostu odłożył swoją decyzję w czasie.
#5 Wykorzystuj specjalistyczne narzędzia
Istnieje szereg narzędzi, które pozwalają projektować newsletter, scenariusze wysyłkowe, a także zarządzać bazą mailingową. Do najpopularniejszych i najbardziej rozbudowanych należy HubSpot. Ciekawym rozwiązaniem są też oprogramowania takie jak FreshMail, czy GetResponse. Wybór konkretnego narzędzia powinien być uwarunkowany Twoimi potrzebami oraz rodzajem prowadzonej działalności internetowej. Oprogramowanie pozwala analizować dane, tworzyć spersonalizowane wiadomości oraz wdrażać rozwiązania z zakresu marketing automation.
Opublikowane 20 grudnia 2022 r. w kategorii: Biznes i marketing
ŚCIEŻKA KARIERY
Twórz atrakcyjne i funkcjonalne strony internetowe z użyciem nowoczesnych technik. Opanuj kluczowe podstawy, niezbędne narzędzia i zacznij tworzyć wspaniałe strony! Dowiedz się więcej