Jak wdrożyć Google Analytics 4 na stronę internetową? Kompletny przewodnik
Efektywne wykorzystanie danych jest kluczowe dla sukcesu każdej strony internetowej, niezależnie czy jest to prosty blog, witryna małego biznesu, czy ogromny e-commerce. Do niedawna większość marketerów i analityków wykorzystywało w tym celu narzędzie Google Universal Analytics (GA3), które zostało zastąpione przez Google Analytics 4.
Kurs Google Analytics 4 dla początkujących
Opanuj GA4 od podstaw i zacznij wykorzystywać potęgę danych w biznesie. Naucz się analizować zachowania użytkowników na stronie i optymalizuj swoje działania w oparciu realne dane, a nie domysły. Dowiedz się więcej
GA4 mocno różni się od swojego poprzednika nie tylko interfejsem i wyglądem raportów, ale przede wszystkim modelem zbierania danych, który w GA4 opiera się o zdarzenia i ich parametry. W tym artykule nie omówimy wszystkich różnic, ale przedstawimy podstawowe kroki do wdrożenia GA4, abyś mógł z jego pomocą zbierać dane, analizować je i wykorzystywać do optymalizacji swoich działań.
1. Załóż konto Google Analytics
Przejdź na stronę https://marketingplatform.google.com/about/analytics/ i zaloguj się swoim kontem Google, a następnie kliknij w przycisk Rozpocznij pomiary.
![Zakładanie konta Google Analytics 4](https://blog.strefakursow.pl/content/images/2023/12/1.png)
Wpisz nazwę swojego konta, wybierz odpowiednie dla siebie opcje udostępniania danych i kliknij w przycisk Następny.
![Zakładanie konta Google Analytics 4 - formularz](https://blog.strefakursow.pl/content/images/2023/12/2.png)
Teraz przyszła pora na utworzenie usługi. Nadaj jej nazwę - może to być np. nazwa twojej strony internetowej. Wybierz strefę czasową i walutę, z których będziesz korzystać w raportach, i kliknij przycisk Następny.
![Tworzenie usługi GA4](https://blog.strefakursow.pl/content/images/2023/12/3.png)
W kolejnych krokach wybierz kategorię i wielkość swojego biznesu oraz cele biznesowe i kliknij w przycisk Utwórz.
![Tworzenie usługi GA4](https://blog.strefakursow.pl/content/images/2023/12/5.png)
Wybierz odpowiednią platformę - jeżeli chcesz mierzyć dane na stronie internetowej wybierz “Web”.
![](https://blog.strefakursow.pl/content/images/2023/12/6.png)
2. Stworzenie i konfiguracja strumienia danych
Od razu po utworzeniu konta i usługi zostaniesz poproszony o stworzenie strumienia danych - wystarczy, że podasz adres strony internetowej i nazwę strumienia danych. W tym miejscu możesz wybrać też zdarzenia śledzone automatycznie.
![tworzenie i konfiguracja strumienia danych GA4](https://blog.strefakursow.pl/content/images/2023/12/7.png)
Zostaną wyświetlone szczegóły twojego strumienia danych. W tym miejscu możesz skonfigurować wiele ustawień od wykluczenia bramek płatności, przez konfigurację opcji, która zapobiega wysyłaniu wrażliwych danych użytkowników do GA4, po kontrolowanie, które zdarzenia będą zbierane automatycznie.
![Strumień danych Google Analytics 4](https://blog.strefakursow.pl/content/images/2023/12/8.png)
Do wdrożenia Google Analytics 4 na stronę internetową, będzie potrzebować właśnie ID strumienia danych (Identyfikator pomiaru) - zaznaczony na screenie kolorem czerwonym.
W tym miejscu warto wspomnieć o bardzo ważnym ustawieniu, które znajdziesz wchodząc do: Administracja -> Ustawienia danych -> Przechowywanie danych. Możesz tu zmienić okres przez jaki twoje dane będą przechowywane w Google Analytics. Domyślnie jest to jedynie 2 miesiące, dlatego warto zmienić ten okres na 14 miesięcy.
![Ustawienie przechowywania danych na 14 miesięcy w GA4](https://blog.strefakursow.pl/content/images/2023/12/9.png)
3. Wdrożenie kodu śledzącego za pomocą Google Tag Managera
Istnieje kilka sposobów na wdrożenie Google Analytics 4 do strony internetowej. Możesz np. wkleić go ręcznie do kodu strony, a jeżeli wykorzystujesz CMS typu WordPress, możesz też wykorzystać gotowe wtyczki.
Największe możliwości daje jednak wdrożenie GA4 z wykorzystaniem Google Tag Managera. Dzięki temu będziesz w stanie dodawać i mierzyć praktycznie dowolne działania podejmowane przez użytkowników na twojej stronie internetowej.
Żeby dodać Google Analytics, przejdź do swojego konta w GTM, kliknij w zakładkę Tagi -> Nowy
![Dodawanie nowego Tagu za pomocą GTM](https://blog.strefakursow.pl/content/images/2023/12/10-1.png)
Teraz wpisz nazwę swojego tagu i wybierz jego typ klikając Google Analytics -> Tag Google
![Dodawanie tagu konfiguracyjnego - nowy tag google](https://blog.strefakursow.pl/content/images/2023/12/11.png)
W Tag ID wklej swój identyfikator pomiaru, który znajdziesz przechodząc do sekcji ze strumieniem danych w GA4 (krok 2). Jeżeli chcesz wysyłać zdarzenie wyświetlenia strony wraz z wczytaniem GA4 na stronie, kliknij Add parameter i ustaw parametr “send_page_view” na “true”.
![konfiguracja tagu google w Google Tag Manager](https://blog.strefakursow.pl/content/images/2023/12/12.png)
Przejdź do ustawień reguły uruchamiające (wyzwalacza), który będzie odpowiedzialny za uruchomienie tagu GA4 i wybierz All Pages. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że pomiarem zostaną objęte wszystkie podstrony w obrębie twojej witryny.
![Wybieranie regułu uruchamiającej All Pages](https://blog.strefakursow.pl/content/images/2023/12/13.png)
Po wybraniu wyzwalacza, zapisz swój tag i gotowe. Ostatnim krokiem będzie przetestowanie wdrożenia i opublikowanie zmian na stronie.
4. Testowanie wdrożenia.
Google Tag Manager umożliwia testowanie wprowadzonych zmian - dzięki temu możemy upewnić się, że wszystko działa poprawnie zanim zdecydujemy się opublikować kontener na stronie internetowe. Żeby rozpocząć testowanie swojego wdrożenia wybierz przycisk Preview znajdujący się w prawym górnym rogu, a następnie wpisz adres swojej strony i kliknij Połącz.
![Testowanie wdrożenia za pomocą Tag Assistant](https://blog.strefakursow.pl/content/images/2023/12/14.png)
W tym samym czasie przejdź do Google Analytics 4 -> Administracja i odszukaj narzędzie Debug View.
![Narzędzie DebugView w ustawieniach GA4](https://blog.strefakursow.pl/content/images/2023/12/15.png)
Jeżeli twój tag wyświetli się w sekcji Tags Fired, a w DebugView zobaczysz zdarzenie page_view, to znaczy, że udało Ci się poprawnie wdrożyć Google Analytics 4 i możesz opublikować zmiany na swojej stronie.
![Sekcja Tags Fired w GTM](https://blog.strefakursow.pl/content/images/2023/12/17.png)
![Zdarzenie page_view w DebugView - Google Analytics 4](https://blog.strefakursow.pl/content/images/2023/12/18.png)
5. Publikacja kontenera na stronie
Jeżeli przetestowałeś swoje wdrożenie i wszystko działa poprawnie, możesz opublikować zmiany. W tym celu, w Google Tag Managerze, kliknij przycisk Prześlij, znajdujący się w prawym górnym rogu, a następnie opublikuj.
![Publikowanie kontenera GTM na stronie internetowej](https://blog.strefakursow.pl/content/images/2023/12/20.png)
Gotowe, właśnie wdrożyłeś kod Google Analytics 4 na swoją stronę.
Ważne: Pamiętaj, że zgodnie z prawem, przed załadowaniem skryptów śledzących, takich jak np. Google Analytics 4 i wykorzystaniem ciasteczek musisz uzyskać zgodę użytkownika. Najczęściej stosuje się w tym celu tzw. consent banner.
Opublikowane 8 grudnia 2023 r. w kategorii: Biznes i marketing
ŚCIEŻKA KARIERY
Twórz atrakcyjne i funkcjonalne strony internetowe z użyciem nowoczesnych technik. Opanuj kluczowe podstawy, niezbędne narzędzia i zacznij tworzyć wspaniałe strony! Dowiedz się więcej