Jak wybrać odpowiednią nazwę dla firmy?
Dobry pomysł na biznes już jest, wizja firmowej strony internetowej dopracowana niemal w detalach, chcesz już ruszyć z kopyta, ale koncepcji na nazwę firmy brak. Przed obliczem takiego impasu stanął niejeden przedsiębiorca i wiele dni potrafi upłynąć, zanim ta jedna, jedyna, niepowtarzalna nazwa wyłoni się spośród morza nietrafionych pomysłów. Jak wybrać nazwę firmy, by z dumą wręczać wizytówkę? Oto kilka, sprawdzonych sposobów.
Poradnik prawny dla początkujących firm
Nie pozwól aby zawiłości prawa przeszkodziły Ci w efektywnym prowadzeniu firmy! Dowiedz się więcej
1. Prosta, znaczy najlepsza
Za koncepcją prostej nazwy firmy stoi równie prosta idea. Dopóki Twoja marka nie stanie się rozpoznawalna, klienci i potencjalni klienci muszą ją zapamiętać. Aby mogli ją z kolei zapamiętać i odnaleźć w przyszłości, muszą ją prawidłowo zapisać. Nie warto liczyć na wyjątkową determinację klienta w poszukiwaniu firmy, o której gdzieś, kiedyś słyszał. Jeśli poszukiwania zaczną się robić żmudne, skorzysta z oferty konkurencji. Z tego samego powodu unikaj w nazwie wyszukanych wyrazów obcojęzycznych lub głosek, których brzmienie nie pokrywa się z zapisem graficznym. Taka nazwa może po pewnym czasie wydać Ci się irytująca i wprowadzać wiele utrudnień w komunikacji z odbiorcami. Potrzebujesz przykładu? To pomyśl, jak wiele różnych form wymowy i zapisu Auchan lub Leroy Merlin jesteś w stanie podać. A nie są to przecież ani małe, ani młode marki na rynku.
2. Niejednoznaczna i tajemnicza
Nazwa firmy jest czołowym elementem jej wizerunku, wpływa na postrzeganie marki, budzi określone skojarzenia i odczucia. Powinna nawiązywać do Twojej branży, sygnalizować, czym firma się zajmuje, ale nie musi być przy tym dosłowna. Skoncentruj się na wartościach, które reprezentuje Twoja marka, sięgnij po metafory i symbole. O wiele lepszą rozpoznawalność sobie zapewnisz, decydując się na nazwę błyskotliwą i chwytliwą, niż dosadną i przyziemną.
3. Myśl perspektywicznie
Choć w chwili obecnej Twoja oferta ma zapewne całkiem rzetelnie określone ramy, nie masz pewności, czy w przyszłości się one nie zmienią. Zbyt dosłowna nazwa lub zbyt mocno powiązana z konkretnym filarem Twojej działalności może się okazać kłopotliwa, gdy zechcesz wprowadzić nowe produkty lub usługi. W takiej sytuacji konieczny stanie się rebranding, który jest kosztowny i pracochłonny.
4. Sprawdź tłumaczenie nazwy w innych językach
Nic tu nie zabrzmi tak przekonująco, jak garść reprezentatywnych przykładów:
- OSRAM
- PUPA
- Sika Poland
- O HUI
- Yebane Espanola
- CURVER
- Duplo
To są marki, które z całą pewnością nie planowały ekspansji na rynek polski, gdy zajmowały się namingiem. Jednak, znalazły się tu i niezmiennie wywołują uśmiech na twarzach klientów. Sęk w tym, że nie o taki uśmiech należy zabiegać w biznesie.
5. Upewnij się, czy nazwa firmy jest wolna
Plagiat nie jest dobrym wstępem do nowego biznesu. Szczególnie ryzykowne jest skopiowanie nazwy firmy o podobnym profilu działalności, operującej na tym samym obszarze. Bezwzględnie, niedopuszczalne jest wykorzystanie nazwy, która została opatentowana. W takim przypadku jedyną osobą, uprawnioną do posługiwania się nazwą, jest właściciel, który wystąpił o patent. Każdy kolejny użytkownik zmuszony jest do zmiany nazwy i wypłacenia odszkodowania poszkodowanej firmie.
6. Sprawdź, czy domena jest wolna
Obecnie znalezienie wolnej, pożądanej domeny może graniczyć z cudem. Im bardziej oryginalną, unikatową nazwę wymyślisz, tym większe szanse, że uda Ci się ją zdobyć. Celuj w domeny z rozszerzeniem .pl lub .com, ewentualnie com.pl. Jeśli zauważysz, że interesująca Cię domena jest już zajęta w jakimkolwiek rozszerzeniu, koniecznie sprawdź, jaka firma pod danym adresem działa. Dla wielu klientów rozszerzenie może być nieistotnym detalem, przez co będą pomyłkowo trafiać na niewłaściwą witrynę. Po pierwsze, możesz w ten sposób tracić potencjalnych nabywców. Po drugie, jeśli pod starszym adresem mieści się firma konkurencyjna, może wystąpić z oskarżeniem plagiatu i odebrać Ci domenę.
7. Jak wybrać nazwę firmy?
Największą trudnością w wyborze nazwy firmy jest odpowiednio szeroki zasób pomysłów. Jeden czy dwa to zdecydowanie za mało. Zapisz wszystko, co przychodzi Ci do głowy, łącznie ze skojarzeniami, dotyczącymi marki lub całej branży, i po kolei przeanalizuj. Zorganizuj burzę mózgów, zapytaj rodzinę i znajomych. Przykładowym źródłem inspiracji mogą być:
- Mapa - nazwy geograficzne świetnie sprawdzają się w budowaniu nazwy firmy. Czy wiesz, że zarówno Adobe, jak i Nokia to nazwy rzek?
- Słownik - języki obce stały się inspiracją nazw największych marek na świecie, np. Volvo to po łacinie toczę się, SONY pochodzi od sonus, czyli dźwięku, zaś Tauron od taurus, czyli byk.
- Imię i nazwisko - w tym przypadku również przykłady można mnożyć: Joanna, Dr Irena Eris, Bartek, Wedel, Ziaja.
- Literatura - przykładowe nazwy firm, zaczerpnięte z literatury: Pan Tadeusz, Gandalf, Pandora, Hermes.
- Kolory - Blaupunkt to po prostu “niebieski punkt”, a RedBull to “czerwony byk”.
- Fauna i flora - PUMA, Golden Rose, Camel, Jaguar, Mustang, Apple, Blueberry.
Czy już wiesz, jak wybrać nazwę firmy? Na pewno teraz to zadanie będzie dla Ciebie o wiele prostsze. Pamiętaj, aby nawet najlepszy pomysł poddać krótkiemu testowi - powiedz nazwę na głos, zapytaj bliskich, jakie skojarzenia budzi i czy brzmi intrygująco, wróć do niej po jakimś czasie i zastanów się, czy nadal Ci się podoba. Z dobrą nazwą łatwiej jest osiągnąć sukces!
Opublikowane 16 września 2021 r. w kategorii: Biznes i marketing
ŚCIEŻKA KARIERY
Twórz atrakcyjne i funkcjonalne strony internetowe z użyciem nowoczesnych technik. Opanuj kluczowe podstawy, niezbędne narzędzia i zacznij tworzyć wspaniałe strony! Dowiedz się więcej