Strefa rozwoju osobistego i nowinek ze świata technologii & IT | blog strefakursów.pl
Logo
Hamburger icon Close icon
Go to top
WYNIKI WYSZUKIWANIA:
Jak wybrać odpowiednią nazwę dla firmy?

Jak wybrać odpowiednią nazwę dla firmy?

Dobry pomysł na biznes już jest, wizja firmowej strony internetowej dopracowana niemal w detalach, chcesz już ruszyć z kopyta, ale koncepcji na nazwę firmy brak. Przed obliczem takiego impasu stanął niejeden przedsiębiorca i wiele dni potrafi upłynąć, zanim ta jedna, jedyna, niepowtarzalna nazwa wyłoni się spośród morza nietrafionych pomysłów. Jak wybrać nazwę firmy, by z dumą wręczać wizytówkę? Oto kilka, sprawdzonych sposobów.


Poradnik prawny dla początkujących firm

Nie pozwól aby zawiłości prawa przeszkodziły Ci w efektywnym prowadzeniu firmy! Dowiedz się więcej


1. Prosta, znaczy najlepsza

Za koncepcją prostej nazwy firmy stoi równie prosta idea. Dopóki Twoja marka nie stanie się rozpoznawalna, klienci i potencjalni klienci muszą ją zapamiętać. Aby mogli ją z kolei zapamiętać i odnaleźć w przyszłości, muszą ją prawidłowo zapisać. Nie warto liczyć na wyjątkową determinację klienta w poszukiwaniu firmy, o której gdzieś, kiedyś słyszał. Jeśli poszukiwania zaczną się robić żmudne, skorzysta z oferty konkurencji. Z tego samego powodu unikaj w nazwie wyszukanych wyrazów obcojęzycznych lub głosek, których brzmienie nie pokrywa się z zapisem graficznym. Taka nazwa może po pewnym czasie wydać Ci się irytująca i wprowadzać wiele utrudnień w komunikacji z odbiorcami. Potrzebujesz przykładu? To pomyśl, jak wiele różnych form wymowy i zapisu Auchan lub Leroy Merlin jesteś w stanie podać. A nie są to przecież ani małe, ani młode marki na rynku.

Nazwa firmy

2. Niejednoznaczna i tajemnicza

Nazwa firmy jest czołowym elementem jej wizerunku, wpływa na postrzeganie marki, budzi określone skojarzenia i odczucia. Powinna nawiązywać do Twojej branży, sygnalizować, czym firma się zajmuje, ale nie musi być przy tym dosłowna. Skoncentruj się na wartościach, które reprezentuje Twoja marka, sięgnij po metafory i symbole. O wiele lepszą rozpoznawalność sobie zapewnisz, decydując się na nazwę błyskotliwą i chwytliwą, niż dosadną i przyziemną.

Wymyślanie nazwy firmy

3. Myśl perspektywicznie

Choć w chwili obecnej Twoja oferta ma zapewne całkiem rzetelnie określone ramy, nie masz pewności, czy w przyszłości się one nie zmienią. Zbyt dosłowna nazwa lub zbyt mocno powiązana z konkretnym filarem Twojej działalności może się okazać kłopotliwa, gdy zechcesz wprowadzić nowe produkty lub usługi. W takiej sytuacji konieczny stanie się rebranding, który jest kosztowny i pracochłonny.

4. Sprawdź tłumaczenie nazwy w innych językach

Nic tu nie zabrzmi tak przekonująco, jak garść reprezentatywnych przykładów:

  • OSRAM
  • PUPA
  • Sika Poland
  • O HUI
  • Yebane Espanola
  • CURVER
  • Duplo

To są marki, które z całą pewnością nie planowały ekspansji na rynek polski, gdy zajmowały się namingiem. Jednak, znalazły się tu i niezmiennie wywołują uśmiech na twarzach klientów. Sęk w tym, że nie o taki uśmiech należy zabiegać w biznesie.

Research w poszukiwaniu nazwy firmy

5. Upewnij się, czy nazwa firmy jest wolna

Plagiat nie jest dobrym wstępem do nowego biznesu. Szczególnie ryzykowne jest skopiowanie nazwy firmy o podobnym profilu działalności, operującej na tym samym obszarze. Bezwzględnie, niedopuszczalne jest wykorzystanie nazwy, która została opatentowana. W takim przypadku jedyną osobą, uprawnioną do posługiwania się nazwą, jest właściciel, który wystąpił o patent. Każdy kolejny użytkownik zmuszony jest do zmiany nazwy i wypłacenia odszkodowania poszkodowanej firmie.

Własna działalność - aspekty prawne

Własna działalność - aspekty prawne

Zobacz kurs Arrow
Kurs Personal Branding - budowanie marki osobistej

Kurs Personal Branding - budowanie marki osobistej

Zobacz kurs Arrow
Kurs Jak zbudować znaną markę online

Kurs Jak zbudować znaną markę online

Zobacz kurs Arrow

6. Sprawdź, czy domena jest wolna

Obecnie znalezienie wolnej, pożądanej domeny może graniczyć z cudem. Im bardziej oryginalną, unikatową nazwę wymyślisz, tym większe szanse, że uda Ci się ją zdobyć. Celuj w domeny z rozszerzeniem .pl lub .com, ewentualnie com.pl. Jeśli zauważysz, że interesująca Cię domena jest już zajęta w jakimkolwiek rozszerzeniu, koniecznie sprawdź, jaka firma pod danym adresem działa. Dla wielu klientów rozszerzenie może być nieistotnym detalem, przez co będą pomyłkowo trafiać na niewłaściwą witrynę. Po pierwsze, możesz w ten sposób tracić potencjalnych nabywców. Po drugie, jeśli pod starszym adresem mieści się firma konkurencyjna, może wystąpić z oskarżeniem plagiatu i odebrać Ci domenę.

nazwa firmy, a wybór domeny

7. Jak wybrać nazwę firmy?

Największą trudnością w wyborze nazwy firmy jest odpowiednio szeroki zasób pomysłów. Jeden czy dwa to zdecydowanie za mało. Zapisz wszystko, co przychodzi Ci do głowy, łącznie ze skojarzeniami, dotyczącymi marki lub całej branży, i po kolei przeanalizuj. Zorganizuj burzę mózgów, zapytaj rodzinę i znajomych. Przykładowym źródłem inspiracji mogą być:

  • Mapa - nazwy geograficzne świetnie sprawdzają się w budowaniu nazwy firmy. Czy wiesz, że zarówno Adobe, jak i Nokia to nazwy rzek?
  • Słownik - języki obce stały się inspiracją nazw największych marek na świecie, np. Volvo to po łacinie toczę się, SONY pochodzi od sonus, czyli dźwięku, zaś Tauron od taurus, czyli byk.
  • Imię i nazwisko - w tym przypadku również przykłady można mnożyć: Joanna, Dr Irena Eris, Bartek, Wedel, Ziaja.
  • Literatura - przykładowe nazwy firm, zaczerpnięte z literatury: Pan Tadeusz, Gandalf, Pandora, Hermes.
  • Kolory - Blaupunkt to po prostu “niebieski punkt”, a RedBull to “czerwony byk”.
  • Fauna i flora - PUMA, Golden Rose, Camel, Jaguar, Mustang, Apple, Blueberry.

Dobry pomysł (nazwa firmy)

Czy już wiesz, jak wybrać nazwę firmy? Na pewno teraz to zadanie będzie dla Ciebie o wiele prostsze. Pamiętaj, aby nawet najlepszy pomysł poddać krótkiemu testowi - powiedz nazwę na głos, zapytaj bliskich, jakie skojarzenia budzi i czy brzmi intrygująco, wróć do niej po jakimś czasie i zastanów się, czy nadal Ci się podoba. Z dobrą nazwą łatwiej jest osiągnąć sukces!


Opublikowane 16 września 2021 r. w kategorii: Biznes i marketing


Kompleksowe szkolenie dla efektywnego przedsiębiorcy
Users icon 962 uczestników
Watch icon 30.5 godzin
Video icon 260 wykładów

Myślisz o założeniu własnej działalności, ale nie wiesz czy dasz sobie radę? To szkolenie pokaże Ci jak zostać skutecznym przedsiębiorcą i prowadzić biznes nie martwiąc się o zawiłości prawa. Dowiedz się więcej

Interesują Cię nowe technologie?

Zapisz się do naszego newslettera!