Strefa rozwoju osobistego i nowinek ze świata technologii & IT | blog strefakursów.pl
Logo
Hamburger icon Close icon
Go to top
WYNIKI WYSZUKIWANIA:
Jak wybrać nazwę domeny dla strony internetowej?

Jak wybrać nazwę domeny dla strony internetowej?

Wybór właściwej domeny dla strony internetowej jest konieczny z co najmniej kilku powodów. Skoro chcesz zbudować witrynę, najwyraźniej chcesz zaistnieć w Internecie - jako firma lub marka. Na pewno chcesz również, aby Twoją stronę odwiedzało jak najwięcej nowych użytkowników, a starzy powracali z przyjemnością. Sama domena Ci tego wszystkiego nie zagwarantuje, ale jeśli będzie nietrafiona, może Ci te plany skutecznie zaprzepaścić. Jak wybrać nazwę domeny dla strony internetowej? Odpowiedź znajdziesz poniżej.


Kurs Tworzenie stron internetowych bez kodowania

Zbuduj dowolną stronę bez znajomości HTML, CSS, JavaScript i jakiekolwiek umiejętności kodowania. Wykorzystaj narzędzia no-code już dziś! Dowiedz się więcej


Wybór domeny a SEO

Pojęcie SEO zapewne nie jest Ci obce, ale czy wiesz, że Twoja domena może tu odegrać bardzo ważną rolę? Co więcej, może całkowicie zaważyć na wszelkich krokach w optymalizacji witryny pod kątem wyszukiwarki. Mowa tu o domenach wolnych, ale z historią. Do porzuceń domen dochodzi z różnych powodów - firma przestała istnieć, pomysł na biznes okazał się fiaskiem lub wygasł zapał do prowadzenia bloga. To są okoliczności, które zachodzą często i mogą się okazać dla Ciebie sprzyjające. Zdarza się jednak również tak, że domena została porzucona z uwagi na nieuczciwe praktyki pozycjonerskie lub została zaspamowana przez konkurencję. Zakup takiej domeny z całkowitą pewnością zakończyłby się ponownym poszukiwaniem i gorączkowym przenoszeniem serwisu pod inny adres.

Domena a SEO

Historia domeny

Historię domeny możesz sprawdzić w internetowym archiwum Wayback Machine. Znajdziesz tu snapshoty, wykonywane w pewnych odstępach czasu, zapisujące treść lub cały obraz witryny pod wskazaną domeną. Dowiesz się więc, jaka treść widniała na stronie internetowej i kiedy ostatnio była aktywna.

Nieco więcej zachodu wymaga sprawdzenie profilu linków prowadzących do interesującej Cię domeny. Istnieje wiele narzędzi, które to umożliwiają, jednak są płatne. W zdobyciu ogólnych informacji pomoże Ci na przykład Majestic.com - w wersji bezpłatnej sprawdzisz tu łączną liczbę linków przychodzących i linkujących domen, a także Trust Flow i Citation Flow, czyli wskaźniki, mówiące o jakości zaplecza linków. Dobrą zasadą jest zachowanie dystansu do domeny, która jest podlinkowana wyjątkowo dużą liczbą linków (powyżej tysiąca), zwłaszcza, gdy Trust Flow jest na bardzo niskim poziomie. Wyniki google.com prezentują się następująco:

Majestic.com

Rozszerzenie domeny

Rozszerzenie domeny, to często ignorowana “końcówka”: .pl, .com, .edu, .de. Niestety, ignorują ją również internauci i klienci, nierzadko trafiając na poszukiwaną witrynę metodą prób i błędów. Z tego względu, wybierając nazwę domeny, nie warto dać się ponieść kreatywności. Najpopularniejsze strony internetowe korzystają z rozszerzeń .com, .eu oraz krajowych, na przykład .pl, .de, .sk i nie dzieje się tak przypadkiem. Są pewne wyjątki od tej reguły, lecz mają swoje uzasadnienie - na przykład “wylecz.to”. Jeśli Twój klient lub potencjalny klient zechce odszukać Twoją witrynę, lecz nie zapamięta rozszerzenia, będzie sprawdzał właśnie te najpopularniejsze. W tym miejscu warto podkreślić również ryzyko kupowania domeny, która jest już zajęta z innym rozszerzeniem. Przykładowo, jeśli spodobał Ci adres “fotograf.pl”, który jest zajęty, zastanów się, czy warto kupować podobny - “fotograf.com.pl”. Pomyłki mogą Cię kosztować utratę klientów, a tego z pewnością chcesz uniknąć.

Domena

Jak wybrać nazwę domeny?

Znasz już kilka wskazówek technicznych, ale zanim z nich skorzystasz, musisz zdecydować się na jakąś nazwę domeny. Czy zawsze musi to być nazwa firmy lub marki? Takie rozwiązanie nasuwa się automatycznie, jednak nie zawsze będzie najlepsze. Musisz zdawać sobie sprawę, że użytkownicy będą mieć kontakt z Twoją domeną w różnych sytuacjach. Zdarzy się, że klikną w link, prowadzący bezpośrednio do Twojej witryny, lecz mogą Cię również zapytać o adres strony przez telefon lub na spotkaniu. Ułatw zadanie sobie i swoim klientom, wybierając domeną prostą, łatwą do zrozumienia i zapamiętania. Jakim kluczem warto tu się kierować?

Kurs WordPress - tworzenie stron od podstaw

Kurs WordPress - tworzenie stron od podstaw

Zobacz kurs Arrow
Kurs WooCommerce - sklep internetowy krok po kroku

Kurs WooCommerce - sklep internetowy krok po kroku

Zobacz kurs Arrow
Kurs SEO - jak skutecznie pozycjonować stronę

Kurs SEO - jak skutecznie pozycjonować stronę

Zobacz kurs Arrow
Unikaj domen, zawierających liczby i cyfry

Cyfry i liczby w adresie strony internetowej zawsze budzą wątpliwości - “3kolory.pl” czy “trzykolory.pl”?

Unikaj domen, zawierających myślnik

Myślnik może się wydawać kompromisem, gdy nazwa firmy jest wieloczłonowa lub wybrana domena jest już zajęta. Sprawia jednak trudności w zapamiętaniu adresu strony i, mimo wszystko, rodzi ryzyko utracenia klienta.

Unikaj domen obcojęzycznych

Szczególnie takich, których wymowa nie pokrywa się z zapisem.

Unikaj polskich znaków w domenie

Z technicznego punktu widzenia, nic nie stoi na przeszkodzie, aby zakupić domenę zawierającą polski znak: ą, ę, ó, itd. Nie jest to jednak dobry pomysł, ponieważ wszyscy internauci przyzwyczaili się już, że należy ich unikać. Najprawdopodobniej uznają, że podany przez Ciebie adres zawiera błąd i wpiszą go bez polskiego znaku.

Unikaj domen z błędem ortograficznym

Podobnie, jak w poprzednim przykładzie. Nawet zamierzone odstępstwo od poprawnej pisowni zostanie uznane za pomyłkę i skorygowane.

Wybierz krótką domenę

Krótka nazwa domeny będzie mniej kłopotliwa, łatwiej zapadnie w pamięć i pozwoli na zapisanie jej w prawidłowej formie.

domena dla strony www

Wybór nazwy domeny dla strony internetowej nie jest prostym zadaniem, lecz warto do niego podejść starannie. Domena będzie Twoim adresem w Internecie, pod którym będą Cię odwiedzać klienci lub fani. Postaraj się, żeby nie błądzili i zawsze trafili we właściwe miejsce.


Opublikowane 16 września 2021 r. w kategorii: Biznes i marketing


Kompleksowe szkolenie dla specjalisty e-commerce
Users icon 12944 uczestników
Watch icon 57 godzin
Video icon 423 wykładów

Zostań cenionym specjalistą w branży e-commerce. Poznaj i zastosuj w praktyce techniki, które zagwarantują wysoką sprzedaż. Dowiedz się więcej

Interesują Cię nowe technologie?

Zapisz się do naszego newslettera!