Strefa rozwoju osobistego i nowinek ze świata technologii & IT | blog strefakursów.pl
Logo
Hamburger icon Close icon
Go to top
WYNIKI WYSZUKIWANIA:
Jak zabrać się za pisanie tekstów?

Jak zabrać się za pisanie tekstów?

Jest to niełatwa sztuka, ponieważ każdy tekst jest swego rodzaju mikro projektem, który nierzadko jest składnikiem czegoś większego. W tym wpisie przedstawimy Ci trzy metody pomocne w rozpoczęciu pracy nad tekstem. Odkryjesz także kilka tajników i lifehacków przydatnych w pracy z tekstem na co dzień.


Kurs Copywriting - jak tworzyć treści, które sprzedają

Poznaj warsztat copywritera, naucz się pisać skuteczne i angażujące teksty, na których będziesz zarabiał! Dowiedz się więcej


Teoria trzech kapeluszy

Teorię trzech kapeluszy stworzył Dariusz Puzyrkiewicz, autor świetnej książki pt. “Biblia Copywritingu”. Metafora trzech kapeluszy ma nam dać różne spojrzenia na to, jak tekst ma ostatecznie wyglądać.

kapelusz

Pierwszy kapelusz to kapelusz słuchacza, czyli osoby, która robi research i rozeznanie. Taka osoba szuka dosłownie wszystkiego na dany temat i zbiera informacje w jedno miejsce, w jeden plik, czy dokument tekstowy.

Copywriter zakłada następnie kapelusz numer dwa - kapelusz analityka, czyli osoby, która analizuje to co zebrał słuchacz. Dzięki analizie biznesowej i analizie przydatności wybiera te informacje, które realnie przełożą się na konwersję, lub inny efekt jaki tekst ma uzyskać.

Dopiero trzeci kapelusz to kapelusz redaktora - pozwala nam redagować tekst, czyli zadbać o jego treść, odpowiedni układ tekstu i wszelkie możliwe gramatyczne, interpunkcyjne i ortograficzne zasady. W skrócie, te trzy kapelusze pozwalają nam spojrzeć na tekst z różnych perspektyw.

Z jednej strony musimy spojrzeć kreatywnie jako słuchacz i otwieramy głowę na różne pomysły. Z drugiej strony patrzymy okiem analityka na tekst, jako konkretne narzędzie wykorzystywane do content marketingu. Ostatecznie patrzymy jako redaktor, co pozwala nam szlifować i dopracować tekst, aby się za niego nie wstydzić. Możemy wtedy zadbać o to, aby nie było w nim żadnych błędów i innych skandalicznych elementów, braków przecinków, błędów ortograficznych itp. Metoda 3 kapeluszy bardzo fajnie sprawdza się szczególnie na początku przygody z copywritingiem.

Mapa myśli

Z tej metody warto korzystać szczególnie przy większych formach takich jak e-book, czy bardzo długie teksty poradnikowe na kilkanaście tysięcy znaków. Jest to swego rodzaju diagram myśli, w którym możesz rozpisać wszystko co tylko przyjdzie Ci do głowy. Zacznij od samego środka, czyli od tematu tekstu. Będą od niego odchodzić kolejne gałęzie, które powinny być coraz bardziej szczegółowe i opisywać poszczególne zagadnienia i punkty artykułu.

mapa myśli

Rozpisanie nagłówków

Rozpisywanie nagłówków jest szczególnie przydatne, kiedy deadliny gonią, a tekstów do napisania jest mnóstwo. Brakuje wtedy czasu na tak piękne rozpisanie koncepcji, jak w wypadku mapy myśli, czy „zmienianie kapeluszy”. Jest po prostu deadline i czas na stworzenie konkretnej porcji tekstów. Jeżeli masz coś wspólnego z SEO to być może słyszałeś o strukturze nagłówków (H1, H2, H3 itd.). Polega ona na podziale głównych zagadnień na podrozdziały z podtytułami. Dzięki podziałowi na nagłówki otrzymujemy pewien koncept i plan tekstu, według którego będzie można łatwo rozwinąć wybrane zagadnienia.

statystyki

Te trzy metody są bardzo przydatne w codziennej pracy copywritera. Zaczynamy pracę nad tekstem od tego, aby poznać osobowość marki, osobowość klienta, który będzie czytał tekst, a następnie opakowujemy to solidnym researchem na temat konkurentów, alternatywnych produktów i wszystkiego co jest związane z danym trendem i branżą.

Tekst, jako narzędzie

Research oraz te trzy metody bez problemu można łączyć przy praktycznie każdym tekście. To połączenie sprawia, że oddajemy klientowi czy szefowi pełnowartościowy produkt, pod którym w stu procentach możemy się podpisać.

Jako freelancer, albo początkująca osoba na etacie w roli copywritera, możesz mieć przeświadczenie, że każdy tekst jest swego rodzaju dziełem sztuki z pięknym wstępem, rozwinięciem i zakończeniem. Musisz zrozumieć, że Twój tekst to przede wszystkim narzędzie. Warto więc, zabierając się do pracy nad nim, wiedzieć jak tekst będzie wykorzystywany i jakie są oczekiwania wobec niego. Miej świadomość, że wszelkie krytyczne uwagi i sugestie będą się pojawiać - nie należy odbierać tego osobiście.

Kurs Skuteczny e-mail marketing od podstaw

Kurs Skuteczny e-mail marketing od podstaw

Zobacz kurs Arrow
Kurs Content Marketing - skuteczne treści w praktyce

Kurs Content Marketing - skuteczne treści w praktyce

Zobacz kurs Arrow
Kurs E-marketingu - podstawy reklamy internetowej

Kurs E-marketingu - podstawy reklamy internetowej

Zobacz kurs Arrow

Postaw kluczowe pytanie

Bardzo ważne jest to, aby w temacie lub w nagłówkach tekstu pojawiła się pewna teza lub pytanie, na który finał tekstu realnie odpowiada. Przygotowując cały research, powinniśmy mieć z tyłu głowy cztery podstawowe elementy, czyli to co czytelnik ma zrozumieć, zapamiętać, zrobić i poczuć. Te emocje bardzo często działają, więc jeżeli wywołamy takie poczucie w czytelniku możemy zdecydowanie sprawić, że tekst będzie lepiej zapamiętany. Duża część tekstów prowadzi do call to action - wezwania do działania. Warto więc myśleć o tym, co chcemy uzyskać od czytelnika po przeczytaniu artykułu.

Traktuj to jako naukę

Mamy dla Ciebie jeszcze dwie wskazówki, które bardzo pomagają w codziennej pracy nad tekstem i w znaczący sposób otwierają głowę na wiele kwestii. Pierwsza z nich to traktowania pisania jako nawyk, czyli coś co robisz regularnie. Jeżeli piszesz i pracujesz nad tekstami codziennie lub co drugi dzień to jesteś w rytmie, czujesz to i potrafisz bardzo szybko wczuć się w nowy temat, nowe zagadnienie.

Wskazówka numer dwa to traktowanie pisania jako nauki. Przy każdym tekście, opisie produktu i dowolnym innym copywriterskim zleceniu staraj się tak przygotowywać i napisać artykuł, żebyś sam wyniósł z niego naukę. Te dwie metody znacznie poprawią Twoją efektywność i sprawią, że będziesz odczuwał większą satysfakcję z pisania.


Opublikowane 24 września 2021 r. w kategorii: Biznes i marketing


Kompleksowe szkolenie dla E-marketing Managera
Users icon 8352 uczestników
Watch icon 42.5 godzin
Video icon 289 wykładów

Marketing internetowy to w dzisiejszych czasach klucz do sukcesu. Zostań cenionym specjalistą w tej niezwykle ważnej i ciągle się rozwijającej dziedzinie. Dowiedz się więcej

Interesują Cię nowe technologie?

Zapisz się do naszego newslettera!