Możliwe ścieżki kariery w marketingu internetowym
Chcesz pracować w marketingu internetowym - co to właściwie oznacza? W jakim kierunku możesz rozwijać kompetencje, aby zacząć pracę w tej branży i stać się specjalistą? Poniżej znajdziesz informacje nie tylko o możliwych ścieżkach kariery w marketingu internetowym, ale też o wymaganiach na poszczególnych stanowiskach i średnich zarobkach. Zapraszamy!
Social Media Manager - czym się zajmuje?
Zadaniem specjalisty do spraw social media jest między innymi dobór właściwych platform do odbiorców docelowych, zaplanowanie stylu wypowiedzi, grafiki, tematyki postów. Ponadto, musi on śledzić komentarze pod postami, udzielać odpowiedzi i reagować na krytykę. Praca ta wymaga ciągłej obserwacji rynku, ponieważ dynamicznie zmieniają się trendy, dostępne narzędzia są rozbudowywane lub wdraża się nowe. Przy kontach z duża liczbą fanów często korzysta się z automatyzacji, ale też nad rozwojem mediów społecznościowych pracuje tu zazwyczaj zespół specjalistów.
Wymagania i zarobki na stanowisku Social Media Managera
Od osoby na takim stanowisku oczekuje się kreatywności, lekkiego pióra i doskonałej znajomości poprawnego języka. Poza tym, w zależności od miejsca pracy korzysta się z różnych narzędzi do planowania i automatyzacji. Trzeba również wiedzieć, w jaki sposób badać zaangażowanie fanów oraz jak śledzić reputację marki w Internecie. Zarobki w pracy na pełnym etacie kształtują się na poziomie 3200 - 6400 zł netto, jednak nie jest to górna granica, której nie da się przekroczyć. Aż 25% specjalistów od Social Mediów zarabia więcej!
Ścieżka kariery - Social Media Manager
Dowiedz się jak wykorzystywać potencjał i możliwości social mediów w działaniach marketingowych. Naucz się prowadzić profile firmowe, budować społeczność i wizerunek na Facebooku, Instagramie, Twitterze i innych popularnych serwisach. Dowiedz się więcej
Specjalista SEO - czym się zajmuje?
Pozycjonowanie stron to prawdopodobnie bardziej rozbudowana branża, niż możesz się spodziewać. Poza agencjami, oferującymi usługi w tym zakresie, specjalistów SEO można spotkać w działach marketingu firm, a duże marki tworzą całe zespoły podzielone na wąsko wyspecjalizowanych pozycjonerów. Czym tu się można zajmować?
Jedni pracują nad optymalizacją treści na stronie - dobierają nagłówki pod słowa kluczowe, wyznaczają zapotrzebowanie na tekst, sprawdzają linkowanie wewnętrzne. SEO to również link building, a więc i w tym zakresie potrzeba specjalisty. Jest on odpowiedzialny za wyznaczenie profilu linków, czyli dobranie takich odnośników do witryny, które w jego ocenie przyniosą najlepszy efekt. Jest też i techniczna strona SEO, której rolą jest optymalizacja kodu strony i budowa elementów witryny zgodnie z aktualnymi wytycznymi.
Wymagania i zarobki na stanowisku Specjalisty SEO
Bardzo pomocnymi cechami są tu skrupulatność, drobiazgowość i analityczny umysł. Konieczna jest znajomość podstaw programowania w języku HTML, jeśli jednak jesteś programistą, to świetnie się możesz czuć w technicznym zespole SEO. W pracy seowiec wykorzystuje wiele narzędzi, bez których obyć się nie możesz:
- Google Analytics
- Google Search Console
- Google Tag Manager
- MS Excel (lub Google Sheets)
- szereg narzędzi płatnych: Semstorm, Ahrefs, Majestic, Semrush i inne.
Ile można zarobić? Z każdym rokiem doświadczenia coraz więcej! Obecnie junior może się spodziewać propozycji średnio 2,9 tys. - 3,5 tys. zł netto miesięcznie. Specjalista to pułap od około 4 tys do 4,7 tys. zł netto, zaś seniora wynagradza się kwotą od 5,5 tys. do 7 tys. zł netto miesięcznie. Raport Senuto za 2021 rok podaje jednak, że wielu specjalistów (ok 20%) znacznie te stawki przekracza. W pracy jako Head of SEO, czyli osoby na stanowisku zarządzającym, miesięczne wpływy na konto mogą sięgać sum ponad 20 tys. zł.
Ścieżka kariery - Specjalista e-commerce
Zostań cenionym specjalistą w branży e-commerce. Poznaj i zastosuj w praktyce techniki, które zagwarantują wysoką sprzedaż. Dowiedz się więcej
Specjalista PPC - czym się zajmuje?
Reklamą PPC nazywa się ogólnie taką formą promocji, która jest płatna i rozliczana za kliknięcia. Stąd właśnie PPC, czyli pay per click. Najpopularniejsze są tu kampanie reklamowe w wyszukiwarce Google i serwisach partnerskich oraz w social mediach - Facebook, Instagram, YouTube.
Zadaniem specjalisty jest zaplanowanie, przygotowanie i wdrożenie takiej kampanii z myślą o jak najwyższym zysku przy jak najniższym koszcie. Po uruchomieniu reklamy bardzo ważna jest analiza wyników i szybka reakcja na nieprawidłowości lub kiepskie efekty.
Wymagania i zarobki na stanowisku Specjalisty PPC
Podstawą jest znajomość narzędzi takich, jak panel zarządzania kampaniami Google Ads, Menedżer Reklam Facebooka i Google Analytics. Czasami pracodawcy oczekują również znajomości Data Studio, który służy do wizualizacji danych. Specjalista PPC powinien ponadto cechować się umiejętnością analitycznego myślenia, sumiennością i skrupulatnością.
Zarobki młodszego specjalisty od reklamy PPC wynoszą średnio 2,9 - 3,4 tys zł netto miesięcznie. Na specjalistę czekają oferty opiewające na kwoty 4 - 4,7 tys zł, a na starszego specjalistę nawet 6,8 tys zł netto. Są to jednak dane uśrednione, a przeglądając ogłoszenia bardzo często będziesz mógł znaleźć oferty z wynagrodzeniami rzędu kilkunastu tysięcy złotych.
Ścieżka kariery - E-marketing Manager
Marketing internetowy to w dzisiejszych czasach klucz do sukcesu. Zostań cenionym specjalistą w tej niezwykle ważnej i ciągle się rozwijającej dziedzinie. Dowiedz się więcej
Copywriter - czym się zajmuje?
Najprostszymi słowami można by powiedzieć, że… pisze. To prawda, jednak, aby zrozumieć czym się zajmuje copywriter, potrzeba kilku słów wyjaśnienia. Teksty i inne treści pisane na potrzeby marketingu mają bardzo różny charakter, styl, cel, odbiorcę, itd. Copywriter wyspecjalizowany w pisaniu sloganów reklamowych musi mieć inne kompetencje i mocne strony niż ten, który przygotowuje teksty SEO. Tak więc, myśląc o tej ścieżce kariery najlepiej jest od samego początku doskonalić się w wybranym kierunku. Przykładowe specjalizacje, które masz do wyboru:
- SEO copywriting
- E-mail copywriting
- Content copywriting
- Copywriting techniczny
Wymagania i zarobki na stanowisku copywritera
Lekkie pióro i posługiwanie się poprawną polszczyzną na pewno nikogo tu nie zaskoczy. Ponadto, dużym ułatwieniem w pracy jest rozległa wiedza ogólna, otwartość do nauki i czytania tekstów różnego rodzaju. W niektórych specjalizacjach ważne jest też tempo pisania i wysoka kreatywność.
Copywriter zatrudniony na etacie zarabia średnio około 3,1 - 4 tys zł netto w ciągu miesiąca. Wiele zależy jednak od rodzaju copywritingu, doświadczenia, tempa pracy i innych czynników, ściśle związanych z typem przygotowywanych tekstów.
Marketing internetowy - wady i zalety branży
Mocną stroną tej dziedziny jest ogromna ilość materiałów edukacyjnych, w których mogą przebierać zarówno nowicjusze, jak i bardziej zaawansowani marketerzy. Zaletą pracy w marketingu online jest również to, że obecnie bardzo rzadko w procesie rekrutacji brane jest pod uwagę wyższe wykształcenie kierunkowe. Możesz być filologiem, programistą, socjologiem lub psychologiem i nadal mieć szansę na wielki sukces w branży. Branża ta słynie też z szybkich awansów, szansy na duże zarobki oraz możliwości pracy z domu. Na ambitnych lub naprawdę dobrych w swoim fachu czeka również możliwość zarabiania “na swoim” jako freelancer lub właściciel agencji.
Jest też i minus. Konkurencja w branży nie jest mała, przez co dobry marketer musi regularnie uzupełniać swoją wiedzę. Nie jest to na szczęście trudne, nie jest też kosztowne - ceny dobrych kursów online sięgają 100 - 200 zł. Do tego możesz korzystać z wiedzy specjalistów, którą dzielą się na YouTobe, w webinarach i blogach.
Opublikowane 4 sierpnia 2022 r. w kategorii: Biznes i marketing
ŚCIEŻKA KARIERY
Twórz atrakcyjne i funkcjonalne strony internetowe z użyciem nowoczesnych technik. Opanuj kluczowe podstawy, niezbędne narzędzia i zacznij tworzyć wspaniałe strony! Dowiedz się więcej