Na czym polega audyt SEO?

Audyt SEO przeprowadza się w celu analizy widoczności strony internetowej w wyszukiwarce. Czynność ta obejmuje zbadanie aktualnego stanu serwisu, co następnie pozwala na opracowanie skutecznej strategii pozycjonowania. Wówczas weryfikacji poddaje się szereg czynników wpływających na widoczność domeny w organicznych wynikach wyszukiwania. Od czego zacząć, aby prawidłowo przeprowadzić kompleksową analizę?


Kurs SEO od podstaw - jak skutecznie pozycjonować stronę

Zostań ekspertem SEO i osiągaj topowe pozycje w Google! Naucz się dobierać słowa kluczowe, budować strategie linkowania i naprawiać błędy techniczne, aby zwiększyć widoczność i ruch na stronie. Dowiedz się więcej


Co powinien zawierać audyt SEO strony internetowej?

Nie ma jednego, idealnego przepisu na skuteczny i wartościowy audyt SEO. Przede wszystkim sposób analizowania witryny jest zależny od charakterystyki serwisu. Nieco inaczej proces ten wygląda w sklepach internetowych względem stron będących firmową wizytówką. Aby przeprowadzić audyt SEO, należy zweryfikować trzy podstawowe obszary domeny:

  • optymalizacja techniczna – sprawdź, czy witryna nie ma żadnych błędów, które mogą negatywnie wpłynąć na doświadczenie użytkowników. Dodatkowo kod źródłowy analizują roboty indeksujące – powinien być spójny i pozbawiony zbędnych zasobów.
  • content – zbadaj, czy na każdej podstronie znajduje się wartościowy tekst z frazami kluczowymi. Treści są czytane przez internautów oraz roboty indeksujące, które w ten sposób starają się „lepiej zrozumieć” zawartość konkretnego adresu URL.
  • linkowanie – przeanalizuj to, jakie odnośniki prowadzą do Twojej strony. Liczba i jakość linków to czynnik rankingowy w wyszukiwarce.


Przeprowadzając audyt SEO, skup się na tym, aby analizować elementy wpływające na widoczność strony internetowej w wyszukiwarce. Szczególną uwagę zwróć na:

  • frazy kluczowe (wolumen wyszukiwania, konkurencyjność),
  • plik robots. txt,
  • mapę witryny,
  • tagi noindex,
  • tagi canonical,
  • meta dane (title, description),
  • nawigację i strukturę serwisu,
  • budowę adresu URL,
  • dane strukturalne,
  • crawl budget,
  • kanibalizację słów kluczowych,
  • czas ładowania,
  • responsywność na urządzeniach mobilnych,
  • profil linków,
  • przekierowania.

Każdy z wymienionych elementów jest istotnym w kontekście widoczności w wyszukiwarce. Warto przygotować arkusz kalkulacyjny, w którym umieszczone zostaną wszystkie najważniejsze informacje. Analizę wielu z wymienionych aspektów przeprowadzisz przy pomocy specjalistycznych narzędzi. Nie musisz więc każdej kwestii badać ręcznie, co byłoby problematyczne w przypadku serwisu z dużą liczbą podstron.



Narzędzia do przeprowadzenia audytu SEO

Istnieje wiele narzędzi, z których pomocą przeprowadzenie audytu SEO będzie łatwiejsze. To rozwiązania dostosowane zarówno do potrzeb osób początkujących, jak i zaawansowanych specjalistów zajmujących się pozycjonowaniem na co dzień. Dzięki nim poddasz analizie aspekty, które zostały wymienione powyżej i mają wpływ na pozycję witryny w wyszukiwarce. Do przeprowadzenia audytu SEO wykorzystaj:

  • Google Search Console – darmowe narzędzie służące do weryfikacji widoczności, pozycji, kliknięć i współczynnika CTR. Dane wyświetlane w panelu administracyjnym dotyczą ruchu organicznego pochodzącego z wyszukiwarki Google. Dodatkowo Google Search Console wysyła powiadomienia o błędach, które mogą mieć wpływ na pozycję strony.

  • Google Analytics – darmowe narzędzie wykorzystywane do monitorowania i analizy ruchu (nie tylko organicznego) oraz konwersji. Absolutny must-have nie tylko podczas wykonywania audytu SEO, ale także na co dzień.

  • Ahrefs – zaawansowane narzędzie przydatne podczas przeprowadzania audytu SEO. Pozwala zbadać profil linkowy, frazy kluczowe, wykonać content grap, a także służy do monitorowania pozycji domeny wyszukiwarce. Choć program jest płatny, możesz skorzystać z darmowej wersji, jeżeli posiadasz stronę internetową, którą zintegrujesz z Ahrefsem.

  • Senuto – narzędzie przydatne podczas analizy fraz kluczowych oraz ich pozycji. Pozwala także zweryfikować, na jakie słowa wyświetla się domena konkurencji. Dodatkowym atutem są funkcje służące do wykrywania kanibalizacji lub sprawdzania semantycznych fraz kluczowych.

  • Screaming Frog – rozbudowany crawler przydatny przede wszystkim na większych stronach i w sklepach internetowych. Pozwala szybko zbudować listę adresów URL wybranej domeny, jednocześnie wyświetlając ważne dane, takie jak nagłówki, czy meta dane umieszczone na konkretnych podstronach. To narzędzie stosowane między innymi przy optymalizacji technicznej.

Kurs Copywriting - jak tworzyć treści, które sprzedają

Zobacz kurs

Jak przyspieszać i optymalizować strony

Zobacz kurs

Kurs Google Analytics 4 dla początkujących

Zobacz kurs

Narzędzia wykorzystaj do przeprowadzenia audytu SEO, aby w ten sposób zaoszczędzić czas. Dodatkowo wymienione programy udostępniają wartościowe dane, które pozwolą przygotować jak najlepszą strategię pozycjonowania, w myśl zbudowania większej widoczności niż konkurencja.

Wdrażanie zmian na stronie

Gdy zbierzesz wszystkie informacje o swojej stronie internetowej, zbuduj plan działania, który następnie zostanie zrealizowany. Zoptymalizuj witrynę tak, aby była jak najlepiej przystosowana do potrzeb użytkowników oraz wytycznych wyszukiwarki. Jeżeli posiadasz duży serwis (np. sklep internetowy) zmian do wdrożenia może być naprawdę sporo. Działaj systematycznie i nie pomijaj żadnego adresu URL w obrębie domeny, a z czasem pojawią się efekty.