Logo
Hamburger icon Close icon
Go to top
WYNIKI WYSZUKIWANIA:
Najczęstsze błędy przy organizacji konkursów na Facebooku (i nie tylko)

Najczęstsze błędy przy organizacji konkursów na Facebooku (i nie tylko)

Zorganizowanie konkursu w mediach społecznościowych to świetny sposób na promocję firmy, aktywizację odbiorców i dotarcie do nowych klientów. Ciekawy konkurs z atrakcyjnymi nagrodami będzie niósł się w świat, dając doskonałą okazję do zwiększania zasięgów oraz budowania świadomości marki. Nic więc dziwnego, że social media pełne są tego rodzaju zabaw.


Jak prowadzić fanpage na Facebooku

Dowiedz się jak założyć i efektywnie prowadzić firmowy fanpage na Facebooku. Bądź tam gdzie Twoi klienci, buduj wizerunek marki i zwiększ sprzedaż darmowymi sposobami. Dowiedz się więcej


Niestety wiele osób nadal nie zdaje sobie sprawy, że organizacja konkursu na Facebooku obwarowana jest kilkoma przepisami. Wciąż bowiem można spotkać posty, które łamią regulamin serwisu lub – co gorsza – polskie prawo. Co ważne, nieumiejętnie przeprowadzony konkurs może zaszkodzić nie tylko firmie organizującej, ale również osobom biorącym w nim udział. Dowiedz się na co zwrócić uwagę, aby uniknąć łamania zasad i wynikających z tego przykrych konsekwencji.

Organizowanie konkursu z nagrodami

Najczęściej popełniane błędy przy organizacji konkursów na Facebooku:

1. Brak regulaminu

To najczęściej pomijany i bagatelizowany element konkursów. Organizatorom często wydaje się, że przygotowanie regulaminu to zwykła strata czasu, bo przecież „nikt nie czyta takich rzeczy”. Tymczasem regulacje serwisu określają jednoznacznie: stworzenie regulaminu konkursowego jest obowiązkowe! Musisz jasno przedstawić zasady organizowanej przez siebie zabawy. To także zabezpieczenie dla Ciebie na wypadek błędnej interpretacji ze strony użytkowników, czy jakichkolwiek wątpliwości na dowolnym etapie. Ponadto regulamin powinien zawierać następujące informacje: kto jest organizatorem, data rozpoczęcia i zakończenia konkursu, informację kto może wziąć w nim udział (ze wskazaniem wieku). Należy także sprecyzować na czym polega zadanie konkursowe, jakie i ile nagród jest do zdobycia, w jaki sposób oraz kiedy i gdzie zostaną wyłonieni zwycięzcy.

2. Losowanie zwycięzcy

W świetle polskiego prawa loteria to gra hazardowa, której zasady reguluje ustawa, w związku z czym istnieje obowiązek zgłoszenia jej organizacji do Krajowej Izby Skarbowej. Przeprowadzenie losowania bez uzyskania zgody może wiązać się z nałożeniem gigantycznej kary finansowej, zarówno na organizatora jak i uczestników konkursu. W takiej sytuacji blokada czy nawet całkowite usunięcie profilu z Facebooka wydaje się niewielka karą. Nie ma wątpliwości, że przy tak dotkliwych konsekwencjach, podejmowanie ryzyka w tym zakresie byłoby niedorzeczne. Rozwiązanie? Przygotowanie kreatywnego zadania, a następnie ocenienie zgłoszeń i przyznanie nagród zgodnie z ustalonymi kryteriami.

losowanie zwycięzców konkursu

3. „Udostępnij, polub, zaproś znajomych…”

Te hasła jak mantra pojawiają się w rozmaitych konkursach. Oczywiście z punktu widzenia organizatora ma to sens. Zwiększają się wówczas zasięgi posta, więcej osób bierze udział w zabawie, pojawiają się nowi obserwatorzy na profilu. Wydawać by się mogło – same plusy. Problem polega jednak na tym, że Facebook kategorycznie zabrania wymogu udostępnienia posta, jako warunku wzięcia udziału w konkursie. Niedozwolony jest także nakaz oznaczenia siebie lub innych użytkowników na zdjęciach i grafikach. Jeżeli zależy Ci na zasięgu możesz poprosić swoich odbiorców o polubienia i inne aktywności, jednak nigdy nie może zostać to wyrażone w formie warunku.

Kurs Marketing i sprzedaż na Facebooku

Kurs Marketing i sprzedaż na Facebooku

Zobacz kurs Arrow
Kurs Jak prowadzić komunikację w social media i zwiększać sprzedaż

Kurs Jak prowadzić komunikację w social media i zwiększać sprzedaż

Zobacz kurs Arrow
Kurs Marketing i sprzedaż na Instagramie

Kurs Marketing i sprzedaż na Instagramie

Zobacz kurs Arrow
4. Brak informacji, że właściciel serwisu nie wspiera konkursu

Sama informacja na temat organizatora wydarzenia w regulaminie to za mało. Niezbędna jest klauzula zwalniająca Facebooka z odpowiedzialności za przeprowadzenie konkursu. Jego organizatorem może być osoba fizyczna, bądź firma. Nie może jednak być wątpliwości, że Facebook nie ma z daną zabawą nic wspólnego (poza oczywistym wykorzystaniem platformy do komunikacji). Zapis ten jest niezbędny, gdyż Facebook nie ponosi odpowiedzialności za żadne organizowane na nim konkursy i akcje promocyjne.

reagowanie na ogłoszony konkurs na facebooku

5. Brak informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych

Jak prawie każda czynność obecnie, konkurs jest nierozerwalnie powiązany z przetwarzaniem danych osobowych. Zachodzi w związku z tym konieczność spełnienia obowiązku informacyjnego na ten temat wobec uczestników konkursu. Zgodnie z RODO dla każdego celu przetwarzania danych powinna być przewidziana odrębna zgoda. Musi to być świadome i dobrowolne oświadczenie woli. Niedozwolone jest zatem „automatyczne” zaznaczenie pól wyboru przez organizatora.

dane osobiste a konkursy w internecie

Podsumowanie

Legalny konkurs w mediach społecznościowych to bez wątpienia wartościowy element strategii marketingowej. Mimo że, na pierwszy rzut oka sprawa wydaje się bardzo prosta, jak widać istnieje wiele sytuacji, w których łatwo można złamać regulamin, a nawet prawo, w skutek czego niewinna zabawa może się okazać bardzo kosztowna i przykra w skutkach. Warto więc w tym wypadku zrezygnować ze spontaniczności i zadbać o właściwe przygotowanie do tematu, żeby móc cieszyć się zaletami tej formy promocji marki.


Opublikowane 10 maja 2022 r. w kategorii: Biznes i marketing


ŚCIEŻKA KARIERY
Users icon 13130 uczestników
Watch icon 79 godzin
Video icon 708 wykładów

Twórz atrakcyjne i funkcjonalne strony internetowe z użyciem nowoczesnych technik. Opanuj kluczowe podstawy, niezbędne narzędzia i zacznij tworzyć wspaniałe strony! Dowiedz się więcej

Interesują Cię nowe technologie?

Zapisz się do naszego newslettera!