Najważniejsze meta tagi w SEO – jak je wdrożyć?
Pozycjonowanie strony internetowej (SEO) to przede wszystkim odpowiednia konfiguracja serwisu, aby witryna była dostosowana do intencji użytkowników oraz wytycznych wyszukiwarki. Istotnymi elementami, które mają wpływ na widoczność strony w Google, są meta tagi. Jak je wdrożyć i co warto o nich wiedzieć?
Kurs SEO od podstaw - jak skutecznie pozycjonować stronę
Zostań ekspertem SEO i osiągaj topowe pozycje w Google! Naucz się dobierać słowa kluczowe, budować strategie linkowania i naprawiać błędy techniczne, aby zwiększyć widoczność i ruch na stronie. Dowiedz się więcej
Czym są meta tagi i jakie mają znaczenie w SEO?
Meta tagi to fragmenty kodu źródłowego strony internetowej, które są odczytywane i interpretowane przez roboty indeksujące wyszukiwarek. Niektóre z nich znajdują się w sekcji head strony, a inne umieszcza się bezpośrednio w body zależnie od ich funkcji oraz przeznaczenia. Poszczególne meta tagi wywierają wpływ nie tylko na roboty indeksujące, ale również doświadczenia użytkowników – doskonałym tego przykładem jest opis (description) oraz tytuł (title) strony internetowej. To treść, która może wyświetlać się bezpośrednio w wynikach wyszukiwania. Wywiera więc wpływ na to, jak zachowa się użytkownik i czy otworzy konkretny adres. Poprawnie zaimplementowane description i title dodatkowo mają wpływ na SEO, ponieważ mogą zawierać frazy kluczowe, istotne z punktu widzenia algorytmu.
Najważniejsze meta tagi w SEO
Z punktu widzenia SEO każdy meta tag jest istotny. Nie wszystkie jednak są kluczowe w kontekście kompleksowego pozycjonowania serwisu. Jeżeli dysponujesz rozbudowaną witryną (z wieloma podstronami), warto skupić się wyłącznie na tych meta tagach, które mają naprawdę duży priorytet, aby nie marnować czasu na mniej ważne elementy serwisu, niemające wpływu na widoczność w wyszukiwarce.
Title
Title to tytuł strony. Jest wyświetlany w wynikach wyszukiwania. Od 2021 roku algorytm Google odczytuje ten meta tag, ale może zmienić jego zawartość w SERP, jeżeli w ten sposób wynik będzie bardziej dopasowany do intencji użytkownika. Mimo to zaleca się ustawiać każdej podstronie w obrębie serwisu unikalny tytuł. Maksymalna rekomendowana długość tego znacznika to 580 px (ok. 60 zzs).
Pozycjonowane słowa muszą być zgodne z tym, co zawiera konkretny adres URL na stronie internetowej. W przeciwnym wypadku istnieje niewielka szansa na to, że algorytm wyszukiwarki wyświetli witrynę na wysokiej pozycji. Dla przykładu fraza takie jak „ile gotować jajka” nie powinna być zamieszczona w opisie garnka, ale w artykule na blogu, który jest bezpośrednią odpowiedzią na to zapytanie.
- Przykład zastosowania:
- Miejsce zastosowania: sekcja head
- Priorytet z punktu widzenia SEO: wysoki
Description
Description to opis strony internetowej. Nie zawsze jest wyświetlany w wynikach wyszukiwania, ponieważ element ten w SERP może być zastąpiony przez fragment treści strony internetowej, aby w ten sposób odpowiadać na intencje użytkownika. Mimo to algorytm Google analizuje description podczas skanowania i indeksowania, dlatego zaleca się umieścić w opisie frazę kluczową. Maksymalna rekomendowana długość tego znacznika to 920 px (ok. 155 zzs).
- Przykład zastosowania:
- Miejsce zastosowania: sekcja head
- Priorytet z punktu widzenia SEO: wysoki
Keywords
Meta keywords to tag, z którego korzysta coraz mniej stron internetowych. Google oficjalnie potwierdziło już kilka lat temu, że element ten nie jest brany pod uwagę podczas ustalania pozycji w rankingu. Ciągle jednak korzystają z niego inne wyszukiwarki. Mimo to, jeżeli dysponujesz dużym serwisem, uzupełnianie tego tagu na każdej podstronie może okazać się marnowaniem czasu i nie przynieść żadnych efektów.
- Przykład zastosowania:
- Miejsce zastosowania: sekcja head
- Priorytet z punktu widzenia SEO: niski
Meta robots
Tag meta robots to wartość widoczna i istotna tylko dla robotów indeksujących. W ten sposób właściciel serwisu może wskazać, które adresy URL nie powinny znajdować się w wynikach wyszukiwania Google (np. koszyk w sklepie internetowym oraz strony paginacji). Oznaczenie meta robots poprzez atrybut “noindex” sprawi, że podstrona nie będzie indeksowana, czyli nie znajdzie się w wyszukiwarce Google.
- Przykład zastosowania:
- Miejsce zastosowania: sekcja head
- Priorytet z punktu widzenia SEO: wysoki
Alt tag
Alt tag to alternatywny opis obrazków na stronie internetowej. W ten sposób opisana grafika może wyświetlać się w Google Grafika na wskazaną frazę kluczową.
- Przykład zastosowania:
- Miejsce zastosowania: sekcja body
- Priorytet z punktu widzenia SEO: średni
Jak sprawdzić obecność meta tagów na stronie internetowej?
Meta tagi są widoczne w kodzie źródłowym strony internetowej, który możesz otworzyć i przeglądać bezpośrednio z poziomu swojej przeglądarki. W przypadku systemu Windows i przeglądarek takich jak Google Chrome, Opera, czy Mozilla Firefox wystarczy wykonać komendę CTRL+U. Wówczas w nowej karcie wyświetli się kod źródłowy wybranego adresu URL. Na urządzeniach z systemem macOS (w przeglądarce Safari) należy wykonać komendę Command+Option+U. Efekt będzie dokładnie ten sam – na ekranie przedstawiony zostanie kod źródłowy przeglądanej strony internetowej.
Opublikowane 2 stycznia 2023 r. w kategorii: Biznes i marketing
ŚCIEŻKA KARIERY
Twórz atrakcyjne i funkcjonalne strony internetowe z użyciem nowoczesnych technik. Opanuj kluczowe podstawy, niezbędne narzędzia i zacznij tworzyć wspaniałe strony! Dowiedz się więcej