Logo
Hamburger icon Close icon
Go to top
WYNIKI WYSZUKIWANIA:
Networking – co to jest i jak go wykorzystać?

Networking – co to jest i jak go wykorzystać?

We współczesnym biznesie coraz większe znaczenie mają nowe technologie, również w obszarze nawiązywania oraz utrzymywania kontaktów (np. media społecznościowe). Jednak w cenie w dalszym ciągu jest również kontakt osobisty. Niestety, budowanie sieci kontaktów to trudna i długotrwała inwestycja. Dlatego tym bardziej warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czym jest tzw. networking i jak można wykorzystać go w swojej karierze do budowania sieci przyszłych partnerów biznesowych, klientów czy pracowników.


Kurs LinkedIn - budowanie marki osobistej

Zbuduj profesjonalny profil na LinkedIn i wykorzystaj jego możliwości do budowania marki osobistej, zdobywania nowych klientów, zwiększania sprzedaży i rozwijania kariery zawodowej. Dowiedz się więcej


networking - budowanie sieci kontaktów

Networking – co to takiego?

Mimo iż dla wielu ludzi, a zwłaszcza dla osób cichych i bardziej powściągliwych w nawiązywaniu kontaktów networking brzmi strasznie, tak naprawdę jest on dobrze znany dla każdego bez wyjątku. Według definicji networking polega na nawiązywaniu znajomości i kontaktów z innymi ludźmi dla realizacji celów, głównie biznesowych. Co jest tutaj istotne, budowanie sieci relacji nie może dotyczyć tylko branży zainteresowanego. Jeżeli np. sprzedaje on motocykle, musi mieć wiedzę, gdzie można dokupić do nich buty i inne akcesoria motocyklowe. Wymaga to więc nawiązywania i utrzymywania kontaktów z firmami i specjalistami również z innych branż. W tym przypadku jest to networking biznesowy i właśnie w tym obszarze termin ten jest wykorzystywany najczęściej. Skuteczny, dobry networking jest niezwykle skutecznym narzędziem biznesowym, które pomaga na wielu obszarach, tj.:

  • pozyskiwanie nowych klientów,
  • promocja firmy,
  • wymiana wiedzy i doświadczeń,
  • realizacja wspólnych projektów z partnerami.

networking

Networking jest narzędziem, które pomaga nie tylko w budowaniu kariery zawodowej czy prowadzeniu biznesu, ale też na etapie poszukiwania pracy. Networkingiem jest tutaj dzielenie się tą informacją z rodziną, przyjaciółmi lub znajomymi. Nie oznacza to załatwienia zatrudnienia, ale daje wiele innych korzyści, tj. pozwala:

  • dotrzeć do nowych ofert pracy na rynku,
  • poznać opinie o danej firmie,
  • zostać zarekomendowanym pracodawcy.

Networking biznesowy. Jak nawiązywać kontakty w biznesie?

Networking z powodzeniem można wykorzystać w budowaniu własnej działalności gospodarczej. Prowadząc firmę, zawsze jest się zależnym od innych podmiotów (np. dostawcy, firmy usługowe, eksperci). Stąd budowanie sieci kontaktów i relacji pomaga wypromować działalność (np. przez pocztę pantoflową). Wystarczy stworzyć korzystną sieć wzajemnych powiązań i kontaktów biznesowych, ponieważ rekomendacja to najlepsza forma sprzedaży. Można to robić na wiele różnych sposobów, tj.:

  • Spotkania networkingowe – są to tzw. śniadania biznesowe, w których udział biorą osoby z różnych, niekonkurujących ze sobą branż. To okazja do poznania przedsiębiorców, którzy mogą promować działalność innych uczestników spotkania przez rekomendacje i polecenia. Nie wymaga to wielkiego zaangażowania, a daje mnóstwo korzyści.

  • Konferencje branżowe – mimo iż tego rodzaju eventy nie zawsze zaspokajają uczestników pod kątem merytorycznym, najważniejsze są ich kuluary. To doskonała okazja do wymiany wizytówek i zdobycia kontaktów, które mogą zaowocować w przyszłości. To również szansa na pozyskanie nowych klientów, zwłaszcza jeżeli branże dwóch stron wzajemnie się uzupełniają. (np. polecanie działalności przez partnerów swoim klientom). Konferencje branżowe są więc doskonałą okazją do stworzenia nowych relacji.

  • Targi branżowe – oprócz nowych klientów pozwalają pozyskać kontakty powiązane z branżą. Dodatkowo dają możliwość promocji firmy na rynku lokalnym, ogólnokrajowym lub międzynarodowym.

  • Budowanie marki przez Internet – jest wiele sposobów na to, aby budować swoją markę w sieci (np. dodawanie wartościowych postów na Facebooku, dzielenie się wiedzą podczas relacji live i umieszczanie ich na YouTube, pisanie bloga, nagrywanie podcastów, relacje na Instagramie, konto biznesowe na Linkedin). Wymaga to wytrwałości i zaangażowania, ale w dłużej perspektywie na pewno przełoży się na nowych klientów, ale też kontakty biznesowe.

networking w biznesie
Kurs Jak znaleźć pracę - efektywne poszukiwanie zatrudnienia

Kurs Jak znaleźć pracę - efektywne poszukiwanie zatrudnienia

Zobacz kurs Arrow
Kurs Personal Branding - budowanie marki osobistej

Kurs Personal Branding - budowanie marki osobistej

Zobacz kurs Arrow
Kurs Jak dobrze wypaść na rekrutacji i zdobyć pracę

Kurs Jak dobrze wypaść na rekrutacji i zdobyć pracę

Zobacz kurs Arrow

Skuteczny networking. Jak robić to dobrze?

Decydując się na networking, warto robić to dobrze. Sama wiedza o tym, gdzie można szukać kontaktów biznesowych, nie wystarczy. Żeby móc czerpać korzyści z networkingu, należy pamiętać o kilku ważnych kwestiach dotyczących swojej osoby i nowych kontaktów biznesowych. Można je sprowadzić do kilku punktów, np.:

  • Przygotowanie – przed każdym spotkaniem należy przygotować autoprezentację swojej osoby. Ważne, aby była ona interesująca dla nowo poznanych osób, a także dostosowana do charakteru spotkania, jego tematyki, branży i środowiska uczestniczących w nim osób.

  • Inicjowanie rozmowy – dobre rozpoczęcie rozmowy bardzo pomaga w nawiązaniu kontaktu. Najlepiej podchodzić do pojedynczych, samotnych osób, które łatwiej nawiązują znajomość. Należy być szczerym, co jest oznaką wiarygodności. Oczywiście wcześniej warto zastanowić się nad interesującymi tematami, co ułatwi zainicjowanie rozmowy. Można też podejść do większej grupy stojącej w półotwartym kółku, aby wsłuchać się w ich rozmowę i po chwili do niej dołączyć. Unikać trzeba natomiast podchodzenia do dwóch rozmawiających ze sobą osób, zwłaszcza kiedy stoją naprzeciwko siebie.

  • Zjednanie rozmówców – żeby móc zjednać sobie ludzi, należy być dobrym rozmówcą. Według badań pomaga prawienie komplementów, oczywiście zachowując w nich umiar. Pewność siebie wzrasta też przy rozmowach z osobami o podobnych poglądach. Jeżeli rozmowa ma więc zaowocować powstaniem dobrej relacji, warto skupić się na tym, co łączy rozmówców. Oprócz tego dobrze jest odwoływać się do norm grupowych zgodnie z zasadą "większość ma rację". W skutecznej perswazji pomaga też dopasowanie emocjonalne do danej sytuacji.

  • Wymiana wizytówek – swoje wizytówki należy zabierać na każde spotkanie, na którym można pozyskać cenne kontakty. Wizytówki należy wręczać tylko tym osobom, które byłyby mile widziane w gronie znajomych. Należy przy tym pamiętać o zasadach savoir­-vivre – muszą one być czyste i wręczane bezpośrednio do dłoni. W odwrotnej sytuacji – otrzymanych wizytówek nie należy chować do kieszeni spodni, ale wizytownika, marynarki lub torebki w przypadku kobiet. Wcześniej należy przez chwilę skupić na nich wzrok i podziękować drugiej osobie, co jest wyrazem szacunku.

  • Oferowanie pomocy – w networkingu obowiązuje zasada wzajemności. Pozyskanych kontaktów biznesowych nie można wykorzystywać tylko do realizacji własnych celów. Jednocześnie trzeba uczciwie wspierać innych. Dobrze jest kierować się tutaj zasadą "givers gain". Mówi ona, że najpierw trzeba okazać pomoc komuś innemu, aby móc oczekiwać czegoś w zamian. To dobra zasada – zawsze warto zaczynać budowanie relacji od dawania wartości.

  • Notowanie postępów – przy kilku kontaktach biznesowych nie ma takiej potrzeby. Jeżeli jest to kilkadziesiąt osób, warto wspomóc się odpowiednimi narzędziami (np. Excel, Google Docs) do stworzenia bazy kontaktów i notowania postępów w relacjach. Dobrze jest nadać kontaktom priorytety (np. od najważniejszego literami A, B i C). W ten sposób łatwiej ustalić częstotliwość spotkań z mniej ważnymi i ważniejszymi osobami. Dodatkowo warto przy kontaktach wpisywać datę ostatniego spotkania i sporządzić krótką notkę z rozmowy. W ten sposób można zarządzać kontaktami w sposób znacznie efektywniejszy.

networking biznesowy

Podsumowując, networking jest niezwykle korzystnym i atrakcyjnym procesem wymiany informacji, doświadczeń i pomysłów. To narzędzie wymagające zaangażowania i cierpliwości, które pozwala pozyskać kontakty biznesowe, które można wykorzystać zwłaszcza w sferze zawodowej – prowadzenia biznesu lub karierze. Jednak obok budowania relacji biznesowych może okazać się, że nawiązane kontakty zaowocują także w życiu prywatnym, np. na płaszczyźnie wspólnych pasji i zainteresowań.


Opublikowane 1 lutego 2022 r. w kategorii: Biznes i marketing


ŚCIEŻKA KARIERY
Users icon 13130 uczestników
Watch icon 79 godzin
Video icon 708 wykładów

Twórz atrakcyjne i funkcjonalne strony internetowe z użyciem nowoczesnych technik. Opanuj kluczowe podstawy, niezbędne narzędzia i zacznij tworzyć wspaniałe strony! Dowiedz się więcej

Interesują Cię nowe technologie?

Zapisz się do naszego newslettera!