Newsletter - czym jest i dlaczego warto go mieć?
Newsletter w dalszym ciągu jest bardzo popularną formą reklamy. Czym on właściwie jest? Tłumacząc dosłownie z angielskiego to „list z wiadomościami” – czyli wszelkie wiadomości wysłane drogą mailową przez firmę do klientów, którzy wyrazili chęć ich otrzymywania. Newsletter ma za zadanie budować i podtrzymywać dobre relacje z klientem. Jest elastycznym narzędziem pełniącym funkcje odpowiednie do aktualnych potrzeb. Nie ma ograniczeń zarówno w kwestii częstotliwości, jak i charakteru, czy rodzaju przekazywanych treści. To efektywne narzędzie, które można uszyć na swoją miarę.
Kurs Skuteczny e-mail marketing od podstaw
Dowiedz się jak prowadzić efektywne kampanie e-mail marketingowe. Zacznij wykorzystywać potencjał newsletterów do zwiększania sprzedaży, zdobywania nowych klientów i budowania wizerunku. Dowiedz się więcej
Jakie cechy powinien mieć dobrze przygotowany newsletter?
- Pierwsza rzecz, od której należy zacząć chcąc prowadzić jakościowy newsletter to określenie jego celu, informacji jakie ma przekazywać, z jaką częstotliwością będzie się to odbywać i jaką grupę uznajemy za docelową. Dokładna odpowiedź na pytania kim są odbiorcy, czego oczekują od naszej komunikacji, jakie mogą mieć problemy i jak możemy pomóc je rozwiązać jest kluczowa.
- Spójny i stały wygląd szablonu, w których będzie się zmieniać jedynie treść w kolejnych edycjach. Wynika to z faktu, że klienci przyzwyczajają się do określonego układu i wyglądu newslettera i zaczynają go kojarzyć właśnie z wiadomościami od konkretnej firmy.
- Regularna wysyłka o stałych porach. Na samym początku powinno się ustalić częstotliwość wysyłania newslettera oraz dnia i pory w jakiej będzie on nadawany. Odbiorcy szybko przyzwyczajają się, że wiadomości od interesującej ich firmy przychodzą np. co drugi wtorek około 10. Zaburzenie tej cykliczności może powodować chaos i utrudnić efektywne zarządzanie newsletterem.
- Treści premium, do których dostęp mają wyłącznie osoby zapisane do newslettera. Mogą to być dodatkowe rabaty, zapowiedzi nowości, darmowe mini e-booki, poradniki, czy informacje o wyprzedażach. Chodzi po prostu o to, żeby klient miał powód, dla którego warto otrzymywać (i czytać) wiadomości od Twojej firmy.
Dlaczego warto mieć Newsletter?
Wyjaśniliśmy już sobie czym dokładnie jest newsletter i jakie cechy powinien posiadać, żeby był wartościowy, a jego prowadzenie miało sens. Jednak wiele osób pewnie myśli „Brzmi fajnie, ale czy to na pewno przydatne narzędzie marketingowe? Co właściwie osiągnę wdrażając je do swojej firmy?” Poniżej kilka powodów, które pomogą rozwiać wątpliwości i zrozumieć dlaczego warto mieć newsletter:
Budowanie relacji z klientem
Czyli coraz cenniejsza w obecnych czasach wartość. Dzisiaj firmy nie konkurują między sobą jedynie ofertą i ceną. Dla konsumentów liczy się coś więcej. Chcą utożsamiać się markami, które wybierają, znać ich wartości, czasem móc zerknąć za kulisy, przeczytać ciekawostki związane z codziennym funkcjonowaniem. Zwiększa to autentyczność i zaufanie w oczach klientów. Newsletter jest idealnym narzędziem do tego, żeby te relacje nawiązać i wzmacniać. Masz możliwość dzielić się z czytelnikami wartościowymi treściami i budować tym samym markę osobistą.
Skuteczna metoda dotarcia do odbiorców
Jeśli posiadasz własną bazę subskrybentów jesteś bardziej niezależny od innych źródeł ruchu, np. bezpłatny zasięg w mediach społecznościowych. Sprawa wygląda podobnie, gdy bazujesz na organicznym ruchu z wyszukiwarki i jesteś „skazany” na łaskę Google. Jeśli algorytmowi nie spodoba się Twoja strona, albo dotychczas sprzyjający się zmieni (dzieje się to dosyć często), wejścia z tego źródła zaczną spadać, co niekorzystnie odbije się na biznesie. Newsletter wolny jest od takiego ryzyka, ponieważ nikt nie zabierze i nie zmieni zasięgu docierania do klientów. Ludzie, którzy zapisali się do Twojej bazy subskrybentów zrobili to dobrowolnie, Ty nie jesteś uzależniony od żadnej zewnętrznej platformy, a newslettery możesz nadawać nawet z własnej skrzynki mailowej.
Prosta i tania forma kontaktu
Wiadomym jest, że marketing i reklama to często jedne z większych kosztów jakie ponoszą firmy. W porównaniu z innymi stosowanymi formami dotarcia do klientów newsletter nie jest drogi, trafia do bezpośrednio zainteresowanych, w dodatku w błyskawicznym tempie.
Możliwość tworzenia statystyk
Analiza raportów z wysyłki pozwala otrzymać wiele cennych informacji o Twoich klientach i ich zachowaniu. Ilość kliknięć, otwarć i inne możliwe reakcje umożliwiają zebranie danych, które warto wykorzystać do ulepszenia newslettera i elastycznego dopasowywania treści do upodobań odbiorców.
Newslettery sprzedają
Badania jednoznacznie pokazują, że posiadanie newslettera bezpośrednio przyczynia się do zwiększenia sprzedaży. Jeśli zawarte w nich materiały, są perswazyjne, edukacyjne i wiarygodne dla klienta – pomagają mu w ten sposób podjąć decyzję zakupową.
Newsletter to narzędzie, które bez wątpienia warto wdrożyć do swojej strategii marketingowej. Przynosi realne i mierzalne rezultaty przy niskich nakładach finansowych. Mimo istnienia różnorodnych form docierania do klientów to właśnie email był, jest i będzie jedną z najpopularniejszych form komunikacji w internecie.
Opublikowane 3 grudnia 2021 r. w kategorii: Biznes i marketing
ŚCIEŻKA KARIERY
Twórz atrakcyjne i funkcjonalne strony internetowe z użyciem nowoczesnych technik. Opanuj kluczowe podstawy, niezbędne narzędzia i zacznij tworzyć wspaniałe strony! Dowiedz się więcej