Posiadanie własnej strony internetowej to w dzisiejszym biznesie konieczność. Świadczy to nie tylko o tym, że firma jest nowoczesna, ale pozwala także na rozwijanie kolejnego kanału kontaktu z klientem. Zanim jednak zdecydujemy się na uruchomienie własnej witryny www, warto wziąć pod uwagę kilka aspektów.

Strona internetowa

Według danych GUS, w 2015 roku 65,4% polskich firm posiadało stronę internetową, a prawie dwie trzecie z nich za pomocą witryny www prezentowało katalogi własnych wyrobów lub usługi (źródło). Klienci coraz częściej szukają w internecie nie tylko informacji, ale również robią zakupy i zamawiają usługi. Trudno zignorować potencjał biznesowy tego kanału kontaktu. Warto także pamiętać, że własna strona internetowa to również najtańsza forma reklamy, można za jej pomocą zwiększyć sprzedaż, zyskuje się globalny dostęp do klientów. Jednak do pełnego wykorzystanie potencjału własnej strony internetowej konieczne jest rozważenie kilku kwestii jeszcze przed uruchomieniem serwisu.

Jaki jest cel posiadania strony www?

Przede wszystkim należy odpowiedzieć sobie na pytanie, w jakim celu tworzymy własną stronę internetową i co chcemy za jej pomocą osiągnąć. Oczywiście ta kwestia wiąże się ściśle ze specyfiką i charakterem naszego biznesu. Własna strona może być sposobem na pozyskanie nowych klientów i zwiększenie przychodów. Celem może być jednak również zapewnienie dostępu do informacji na temat naszych produktów lub usług przez całą dobę, poprawienie komunikacji z klientami oraz z kontrahentami. Przy okazji trzeba ustalić, do kogo kierujemy naszą stronę.

Cel strony internetowej

Jaką wybrać technologię witryny?

Bardzo ważną kwestią jest także wybór technologii, w jakiej zostanie wykonana nasza strona internetowa. To będzie miało wpływ na jej późniejsze funkcjonowanie oraz na sposób jej obsługi. Powinniśmy zadbać o to, żeby panel administracyjny był łatwy w obsłudze, żeby można było szybko dodawać treść i wprowadzać wszelkie zmiany bez pomocy informatyka. Oczywiście, jeśli serwis okaże się mało intuicyjny, można go w każdej chwili przebudować, ale wiąże się to z dodatkowymi kosztami. Dlatego lepiej jeszcze przed powstaniem strony www omówić szczegóły techniczne z web developerem.

Technologie webowe

Jaka domena i hosting?

Zanim nasza witryna internetowa zacznie działać, konieczne jest wybranie odpowiedniej domeny. Czasami wystarczy po prostu nazwa firmy jako adres internetowy, ale nie zawsze się to sprawdza. Znowu wszystko zależy od charakteru naszego biznesu. Jeśli będzie to na przykład sklep internetowy, nierzadko lepiej wybrać nazwę, która nawiązuje do oferowanego asortymentu. Nie jest to jednak regułą. Domena powinna być krótka, łatwa do zapamiętania i podyktowania przez telefon, najlepiej z końcówką „.pl”. Z rozwagą należy wybierać również hosting, najlepiej u znanego dostawcy, co zwiększy prawdopodobieństwo funkcjonowania naszego serwisu bez przerw i awarii.

domena i hosting strony internetowej

Kto dostarczy content?

Jeszcze przed wykonaniem strony internetowej, należy ustalić, kto dostarczy do niej treść. Możemy zrobić to we własnym zakresie lub skorzystać z usługi profesjonalnego copywritera. Firmy zajmujące się web designem często zatrudniają własnych specjalistów od tworzenia contentu, co sprawia, że możemy otrzymać wysokiej jakości treść, przygotowaną od razu pod SEO.

Content strony internetowej

Dokładne przemyślenie powyższych aspektów pozwoli nie tylko przygotować stronę www, uwzględniającą potrzeby i charakter naszego biznesu, ale także umożliwi jej sprawną obsługę i rozwój. W ten sposób będziemy mogli w pełni wykorzystać potencjał nowego kanału komunikacji z klientem.