Logo
Hamburger icon Close icon
Go to top
WYNIKI WYSZUKIWANIA:
Persona w marketingu - stworzenie i wykorzystanie

Persona w marketingu - stworzenie i wykorzystanie

Świadomość do kogo skierowany jest przekaz to kluczowa kwestia w skutecznej kampanii marketingowej. Bez względu na to, o jakie kanały komunikacji chodzi – czy to będą media społecznościowe, kampania Google Ads, czy strona internetowa – ustalenie kto jest Twoim klientem to podstawa. Niestety rynek w niemal każdej branży zna historię firm, które stworzyły wysokiej jakości produkty lub usługi, wydały niemałe pieniądze na promocję i mimo to przedsięwzięcie zakończyło się fiaskiem. Dlaczego? Właśnie z powodu chaotycznych działań marketingowych, kierowania produktu do wszystkich, czyli właściwie do nikogo – po prostu zabrakło persony – archetypu potencjalnego klienta.


Kurs E-marketingu - podstawy reklamy internetowej

Naucz się prowadzić skuteczne działania marketingowe w internecie. Poznaj przydatne narzędzia, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes, zdobywać klientów i zwiększać zyski. Dowiedz się więcej


Czym jest i do czego służy persona?

To nic innego jak opis wirtualnej postaci – przedstawiciela grupy docelowej. Odzwierciedla ona osobowość potencjalnego konsumenta. Persona łączy w sobie dane psychograficzne oraz demograficzne. Im bardziej szczegółowo zostanie opisana, tym większa może być jej skuteczność.

cztery persony

Jaki to ma cel? Poznanie swojej persony marketingowej pozwala odpowiedzieć na jej potrzeby i komunikować się językiem korzyści – to tu leży klucz do sukcesu. Klienta nie interesują historie Twojej marki, techniczne właściwości produktu, czy oklepane zapewnienia, że „nasza firma świadczy usługi na najwyższym poziomie”. Klient musi wiedzieć w jaki sposób ten konkretny zakup rozwiąże jego problem, albo jaką potrzebę zaspokoi. Jeśli dobrze określisz swoją personę będziesz w stanie dostosować do niej nie tylko odpowiednią treść, ale także niemniej istotny kanał komunikacji. Przykładowo, w inny sposób dotrzesz do nastolatka, a w inny do klienta po 60-tce.

Jak przygotować personę?

Aby przygotować dobrą personą marketingową należy precyzyjnie odpowiedzieć sobie na kilka pytań i ustalić następujące kryteria:

  • wiek i płeć
  • stan cywilny
  • miejsce zamieszkanie (np. wieś, miasto powyżej 200 tys. mieszkańców)
  • zawód i wykształcenie
  • zainteresowania
  • sytuacja materialna
  • zwyczaje i codzienne rytuały
  • wartości
  • obawy i problemy
  • potrzeby i oczekiwania
  • preferencje zakupowe

Gdzie znaleźć te informacje? Przede wszystkim warto zacząć od przeanalizowania danych osób, które odwiedzają Twoją stronę internetową. Słowa kluczowe, które wpisują użytkownicy są najcenniejszym źródłem wiedzy na temat ich potrzeb. Wartościowe informacje można także uzyskać rozmawiając z handlowcami, sprzedawcami czy pracownikami odpowiedzialnymi za bezpośrednią obsługę klienta w firmie. To właśnie te osoby są najbliżej klientów i najwięcej wiedzą na ich temat. Dobrym sposobem będzie również przeprowadzenie ankiety wśród potencjalnych odbiorców i przenalizowanie jej wyników. Uzyskasz w ten sposób precyzyjne dane z pierwszej ręki. Nie zapomnij też o mediach społecznościowych i forach dyskusyjnych. Monitoruj te miejsca w Internecie, które są powiązane z ofertą Twojej firmy. Toczą się naturalne dyskusje z których można wychwycić mnóstwo wartościowych informacji.

tworzenie persony marketingowej

Zdarza się, że niektórzy po zebraniu danych rezygnują z tworzenia person, gdyż wychodzą z założenia, że zdobyli już informacje na temat potencjalnych klientów i na tej bazie opracują strategię marketingową. To błąd. Zaciera się bowiem w ten sposób granica między klientem jako człowiekiem z krwi i kości, a zbiorem cyfr w tabelach i na wykresach.

Kurs SEO od podstaw - jak skutecznie pozycjonować stronę

Kurs SEO od podstaw - jak skutecznie pozycjonować stronę

Zobacz kurs Arrow
Kurs Jak zdobywać klientów w social mediach

Kurs Jak zdobywać klientów w social mediach

Zobacz kurs Arrow
Kurs Copywriting - jak tworzyć treści, które sprzedają

Kurs Copywriting - jak tworzyć treści, które sprzedają

Zobacz kurs Arrow

Błąd popełniany w drugą stronę to konstruowanie zbyt dużej liczby person. W większości projektów z powodzeniem wystarczy ich kilka. Tworzenie 15 czy 20 person pozbawia sensu cały proces, powoduje rozbieżności i mimo wykonanej pracy, której celem było określnie do kogo kierujemy ofertę, powoduje, że jesteśmy w punkcie wyjścia. Żeby uniknąć chaosu i nadmiaru należy maksymalnie uprościć cały system. Niewielka liczba sylwetek powinna obejmować najistotniejsze modele zachowań, cech i motywacji naszej grupy docelowej.

Jak wykorzystać personę?

Określiliśmy już czym jest persona i jak prawidłowo ją stworzyć. Etap finalny to zastosowanie jej w praktyce. Co na przykład można zrobić?

  • nadać im priorytety, zdefiniować potrzeby
  • przypisać persony do odpowiednich produktów lub usług
  • dopasować do nich najskuteczniejsze kanały komunikacji
wykorzystanie persony

Technika person to dobry sposób na to, żeby zwiększyć efektywność działań swojej firmy. Posiadanie prawidłowo zdefiniowanej persony w niedługim czasie zaowocuje i pozwoli zauważyć wymierne korzyści. Odpowiednio dobrany przekaz trafi do właściwego klienta, zainteresuje go i pozwoli na zbudowanie relacji. Ważne jest również to, aby w codziennym wirze pracy i obowiązków nie zapomnieć o tym, kto jest Twoim klientem, bo dzięki świadomości jego potrzeb możesz stale udoskonalać swoją ofertę.


Opublikowane 26 listopada 2021 r. w kategorii: Biznes i marketing


ŚCIEŻKA KARIERY
Users icon 13130 uczestników
Watch icon 79 godzin
Video icon 708 wykładów

Twórz atrakcyjne i funkcjonalne strony internetowe z użyciem nowoczesnych technik. Opanuj kluczowe podstawy, niezbędne narzędzia i zacznij tworzyć wspaniałe strony! Dowiedz się więcej

Interesują Cię nowe technologie?

Zapisz się do naszego newslettera!