Logo
Hamburger icon Close icon
Go to top
WYNIKI WYSZUKIWANIA:
Perswazja w reklamie

Perswazja w reklamie

Nie jest tajemnicą, że reklama i związane z nią teksty marketingowe mają charakter perswazyjny. Sprzedaż polega przecież na tym, żeby przekonać potencjalnego klienta do wyboru naszej oferty i finalnie do zakupu. Mimo że, zastosowanie perswazji w przekazie reklamowym jest powszechne i wręcz oczywiste, często spotyka się ze sporą krytyką odbiorców, którzy mylą perswazję z manipulacją. Nieumiejętność rozróżnienia tych dwóch pojęć powoduje, że są one ze sobą utożsamiane. Granica między jednym zjawiskiem, a drugim jest co prawda cienka, jednak różnica znacząca.


Kurs Copywriting - jak tworzyć treści, które sprzedają

Poznaj warsztat copywritera, naucz się pisać skuteczne i angażujące teksty, na których będziesz zarabiał! Dowiedz się więcej


Perswazja to sztuka przekonywania innych do swoich racji i poglądów. Musi ona zawierać: możliwość wyboru dla odbiorcy, uwzględnienie jego potrzeb, logikę argumentów oraz etyczną uczciwość.

przekaz

Manipulacja z kolei jest nacechowana negatywnie. Stanowi rodzaj wpływu społecznego, który ma za zadanie nakłonienie odbiorcy do działania niekoniecznie zgodnego z jego własnym interesem. W procesie manipulacji nadawca ukrywa swoje rzeczywiste intencje przedstawiając fałszywe pobudki swoich działań.

No dobrze, skoro wyjaśniliśmy sobie tą istotną kwestię i mamy już pewność, że właściwie rozumiemy pojęcie perswazji przejdźmy do jej zastosowania w reklamie. Paweł Tkaczyk – marketer z wieloletnim doświadczeniem i autor licznych publikacji w temacie marketingu wyróżnia kilka filarów perswazji. Przyjrzyjmy się im poniżej:

Mentalne księgowanie

Polega ono na nieracjonalnym podziale różnych rodzajów inwestycji i rozpatrywaniu każdej z nich indywidualnie, pod kątem potencjalnych zysków i strat. Czy zdarzyło Ci się kupić dwa przedmioty o niemal identycznym przeznaczeniu z założeniem, że służą zupełnie innym celom? Jedne buty do biegania, inne do gry w tenisa. Jesteś przekonany, że obie pary znacząco różnią się od siebie, podczas gdy w jednej jesteś w stanie zarówno z powodzeniem biegać, jak i grać w tenisa. Mentalne księgowanie w przekazie reklamowym wykorzystywane jest również do zmiany kategorii i nazwy produktu. Dlaczego? Ponieważ nasz mózg ma tendencje do oznaczania wydatków kategoriami zgodnie z celem, na jaki mają być przeznaczone, np.: inwestycja, rozrywka, zdrowie itp.

kobieta - mentalne księgowanie

Efekt posiadania

To hipoteza, zgodnie z którą ludzie oceniają wyżej towary, które już posiadają. Eksperyment przeprowadzony na grupie studentów pokazuje to zjawisko i bardzo wyraźnie. Pierwsza grupa otrzymała na własność zwykły porcelanowy kubek i została poproszona o jego wycenienie. Drugiej grupie zaprezentowano ten sam kubek i również zapytano o jego cenę. Która grupa wyceniła kubek wyżej? Oczywiście pierwsza. Jak ten mechanizm wykorzystać w praktyce? Jazda próbna w salonie samochodowym, możliwość użytkowania programu komputerowego bezpłatnie przez 7 dni, pierwsza lekcja kursu językowego gratis. Dzięki takim zabiegom wartość produktu lub usługi w oczach konsumenta rośnie i następnie po prostu stwierdza on, że warto dokonać zakupu.

Odległość, czyli myślenie magiczne

Dla naszego mózgu czas jest odległością do przebycia. Instynktownie wybieramy to, do czego mamy bliżej i co jest łatwiej osiągalne. Nie lubimy czekać. Działania perswazyjne w reklamie i sprzedaży oparte na tym założeniu można podsumować krótko – skróć dystans, a sprzedasz szybciej i drożej. Zakupy w systemie ratalnym, czy cieszące się popularnością i sympatią klientów programy lojalnościowe są idealnym przykładem.

Odległość do przebycia - kółko i krzyżyk

Tarcie

Im więcej problemów widzi klient na samym początku ścieżki zakupowej, tym mniejsza będzie jego chęć zaangażowania się w to, co masz do zaoferowania. Z psychologicznego punktu widzenia mianem „tarcia” określamy niepewność. A za eliminowanie niepewności jesteśmy w stanie płacić. Oferty typu „first minute” w biurach podróży - właśnie dlatego cieszą się tak dużą sympatią konsumentów. Mimo że, do planowanych wakacji pozostaje jeszcze sporo czasu, ludzie chcą mieć pewność, że ich wyjazd odbędzie się na ustalonych wcześniej warunkach i w określonej cenie. Czy istnieje szansa wykupienia tej samej wycieczki w systemie „last minute” bezpośrednio przed wyjazdem, i to w niższej cenie? Szansa owszem, ale pewności już nie ma. I to właśnie gwarancja braku przeszkód i problemów jest dla ludzi tak cenna.

Kurs Techniki perswazji i wywierania wpływu

Kurs Techniki perswazji i wywierania wpływu

Zobacz kurs Arrow
Kurs Psychologia zachowań konsumenckich

Kurs Psychologia zachowań konsumenckich

Zobacz kurs Arrow
Reklama na Facebooku od podstaw

Reklama na Facebooku od podstaw

Zobacz kurs Arrow

Efekt utopionych kosztów

To tendencja do kontynuowania jakiegoś przedsięwzięcia, które wiązało się z poniesieniem kosztów, wysiłkiem, czy poświęceniem czasu. Jeżeli potencjalny klient zaangażował się w rozmowy z Tobą już na etapie negocjowania oferty z ogromnym prawdopodobieństwem będzie chciał sfinalizować sprawę i nie mieć poczucia zmarnowanego czasu i zaangażowania na bezowocne rozmowy.

użycie perswazji w reklamie

Perswazja ma różne oblicza. Jej sprawne wykorzystanie w reklamie to niezawodny klucz do sukcesu. Im lepsza znajomość procesu decyzyjnego klientów, tym większa możliwość wpływania na niego. Najskuteczniej perswazja działa wtedy, kiedy zadowolony z zakupu klient jest przekonany, że decyzję podjął samodzielnie i nikt mu niczego nie wmawiał.


Opublikowane 12 października 2021 r. w kategorii: Biznes i marketing


ŚCIEŻKA KARIERY
Users icon 13130 uczestników
Watch icon 79 godzin
Video icon 708 wykładów

Twórz atrakcyjne i funkcjonalne strony internetowe z użyciem nowoczesnych technik. Opanuj kluczowe podstawy, niezbędne narzędzia i zacznij tworzyć wspaniałe strony! Dowiedz się więcej

Interesują Cię nowe technologie?

Zapisz się do naszego newslettera!