Logo
Hamburger icon Close icon
Go to top
WYNIKI WYSZUKIWANIA:
Podstawy SEO dla strony zbudowanej na WordPress

Podstawy SEO dla strony zbudowanej na WordPress

Zasady optymalizacji i pozycjonowania są takie same dla wszystkich witryn - niezależnie od tego, na jakim silniku zostały zbudowane. Roboty rozpoznają technologię, w jakiej strona powstała, ale nie faworyzują żadnej z nich. Tak więc, sam fakt skorzystania z WordPress nie pomaga w uzyskaniu wysokich pozycji w wyszukiwarce. Trzeba się postarać nieco bardziej. O czym musisz pamiętać? Jak zbudować witrynę, by była SEO friendly? Oto podstawy SEO dla strony zbudowanej na WordPress.

Seo dla wordpress

Kurs SEO - jak skutecznie pozycjonować stronę

Zobacz jak zadbać o SEO i zapewnij swoje stronie wysoką pozycję w wyszukiwarce Dowiedz się więcej


Przyjazne adresy URL

Ustawienie przyjaznych, prostych adresów URL powinno być jedną z pierwszych czynności po instalacji WordPress. Domyślny format, jaki proponuje CMS, jest niekorzystny z punktu widzenia SEO, a wygląda następująco: https://twoja-domena.pl/?p=123. Adres zbudowany w ten sposób nie sygnalizuje zawartości podstrony, jest również trudny do zapamiętania i odtworzenia.

Na szczęście, do wprowadzenia odpowiednich zmian wystarczy kilka kliknięć: w panelu administracyjnym wejdź w moduł Ustawienia > Bezpośrednie odnośniki i zmień domyślny format na Nazwa wpisu.

przyjazne adresy url dla SEO

Indeksowanie

Budowa witryny może zająć więcej czasu, niż zakłada autor. Może też przejść wiele modyfikacji, które będą wpływać na układ i treść poszczególnych podstron, a nawet całą strukturę strony. Do częstych praktyk należy również zapełnianie architektury witryny tymczasowym contentem w rodzaju Lorem ipsum.

Jeśli nie zabezpieczysz się w odpowiedni sposób, roboty zaindeksują Twoją witrynę wraz z przypadkowymi treściami, które mogą tam się znajdować do czasu osiągnięcia pożądanego efektu finalnego. WordPress umożliwia wyłączenie indeksacji w następującym miejscu: Ustawienia > Czytanie. Upewnij się, czy na samym dole bloku zaznaczona jest opcja proś wyszukiwarki o nieindeksowanie tej witryny.

Nieindeksowanie witryny w budowie

Uwaga: Okienko to należy odznaczyć po zakończeniu prac na stronie.

Tytuły podstron

Dzięki ustawieniu przyjaznych URL, które wykonaliśmy w pierwszym kroku, tytuł każdej podstrony będzie elementem składowym adresu. Ponadto, będzie się wyświetlał w wynikach wyszukiwania, dlatego zwracaj uwagę na to, aby tytuł jasno odnosił się do zawartości. Pamiętaj również, że jeśli utworzysz drugą podstronę o takim samym tytule, jej adres będzie wyglądał następująco: https://twoja-domena.pl/tytul-2.

Treści przyjazne SEO

Pozytywne oceny uzyskuje treść, która jest urozmaicona i naturalna. Warto więc postarać się, by zawrzeć na każdej podstronie możliwie długi tekst, opatrzony grafiką lub video - mogą to być zdjęcia, infografiki, wykresy. O czym również należy tu pamiętać:

  • Nie wolno nadmiernie nasycać tekstu słowami kluczowymi - to wygląda sztucznie i może jedynie zaszkodzić pozycjom witryny.
  • Optymalizuj grafikę - kompresuj za duże pliki, zawrzyj słowo kluczowe w nazwie pliku, uzupełnij atrybut alt i title (w WordPress atrybuty uzupełnisz w bibliotece mediów).
  • Dziel tekst odpowiednimi nagłówkami H1 - H6, pamiętając, że na każdej podstronie powinien występować tylko jeden nagłówek H1. Nagłówki nie mogą też się powtarzać!
  • Jako optymalną długość tekstu podaje się 1000 - 2000 słów. Należy się tu kierować zasadą im dłuższy, tym lepiej i postarać, aby tekst nie był krótszy niż 600 słów.
  • Nigdy nie duplikuj treści - każda podstrona musi zawierać oryginalny, unikatowy tekst.
  • Umieszczaj w treści linki wewnętrzne i zewnętrzne.
  • Stosuj meta title i meta description - za chwilę się dowiesz, jak to zrobić.

dodawanie wpisu wordpress

Meta title i meta description

Te elementy wyświetlają się bezpośrednio w wynikach wyszukiwania - informując roboty i użytkowników, jaką treść zawiera dana podstrona. Jeśli je pominiesz i nie uzupełnisz przygotowaną do tego celu treścią, wyszukiwarka pobierze tytuł podstrony i pierwsze zdania z zawartego na niej tekstu. Meta title i meta description można wykorzystać jako dodatkową przestrzeń do zamieszczenia słów kluczowych - szkoda więc z takiej szansy rezygnować. Pamiętaj jednak, aby był to naturalny tekst zawierający słowo kluczowe, a nie wylistowanie słów kluczowych po przecinku. Jak taki opis można umieścić na podstronie?

Kurs WooCommerce - sklep internetowy krok po kroku

Kurs WooCommerce - sklep internetowy krok po kroku

Zobacz kurs Arrow
Kurs WordPress - tworzenie stron od podstaw

Kurs WordPress - tworzenie stron od podstaw

Zobacz kurs Arrow
Kurs WordPress dla zielonych - własna strona od podstaw

Kurs WordPress dla zielonych - własna strona od podstaw

Zobacz kurs Arrow

Wtyczki SEO do WordPress

W tym miejscu warto jest sięgnąć po mocny atut WordPressa, którym są wtyczki. Najpopularniejszą wśród nich, wspierającą SEO, jest Yoast i z tego pluginu warto skorzystać. Jest bezpłatny, dostępny bezpośrednio w repozytorium WordPress i obszernie opatrzony dokumentacją i tutorialami.

Po zainstalowaniu i włączeniu wtyczki na każdej podstronie pojawią się dodatkowe moduły, umożliwiające bardziej zaawansowaną optymalizację. Yoast wskaże Ci:

  • czy tekst jest wystarczająco rozbudowany i nasycony słowami kluczowymi,
  • czy zawarte zostały nagłówki, a akapity nie są zbyt długie.

Możesz ponadto utworzyć meta title i meta description dla każdej podstrony, a wtyczka poinformuje Cię, czy opisy nie są zbyt długie lub zbyt krótkie.

yoast SEO - wtyczka seo do wordpress

Google Search Console

Darmowe narzędzie, niezbędne w pracy nad optymalizacją witryny. Kiedy prace w witrynie dobiegną końca, wygeneruj mapę witryny z pomocą wtyczki Yoast i zaimportuj ją do Search Console. Dzięki temu przyspieszysz proces indeksacji witryny w wyszukiwarce i będziesz mieć wgląd w postępy robotów. W Search Console znajdziesz również ewentualne błędy takie, jak na przykład nieistniejące podstrony (404).

Podsumowanie

Czy powyższe działania są wystarczające, by wspiąć się do top 10 w Google? Niestety nie, ale są niezbędne, jeśli taki wynik Ci się marzy. Wykorzystaj w praktyce wszystkie wymienione zalecenia, zadbaj o krótki czas ładowania witryny i naturalny link building, a wyszukiwarka na pewno Cię za to wynagrodzi.


Opublikowane 14 grudnia 2021 r. w kategorii: Biznes i marketing


Kompleksowe szkolenie dla E-marketing Managera
Users icon 8352 uczestników
Watch icon 42.5 godzin
Video icon 289 wykładów

Marketing internetowy to w dzisiejszych czasach klucz do sukcesu. Zostań cenionym specjalistą w tej niezwykle ważnej i ciągle się rozwijającej dziedzinie. Dowiedz się więcej

Interesują Cię nowe technologie?

Zapisz się do naszego newslettera!