Pierwsze miejsce w wyszukiwarce Google to marzenie większości właścicieli stron internetowych. Obecność w czołówce wyników wyszukiwania przekłada się na znaczne zwiększenie ruchu, ale wiąże się również z koniecznością wdrożenia kompleksowych działań SEO.

Wyszukiwarka Google

Wysoka widoczność w wyszukiwarce Google to często kluczowy czynnik, wpływający na osiąganie celów biznesowych w kanale internetowym. Wiąże się to z koniecznością pozycjonowania witryny i realizowania przyjętej wcześniej strategii SEO. Pozycjonowanie to szereg różnych działań, które złożone w całość, pozwalają piąć się w rankingu Google. Działania te można podzielić na kilka etapów, których krótką charakterystykę przedstawiamy poniżej.

Optymalizacja

Niewątpliwie to najważniejszy krok w realizowaniu strategii SEO. Bez odpowiedniego wcześniejszego przygotowania strony www, trudno osiągnąć dobre rezultaty w pozycjonowaniu. Przede wszystkim konieczne jest przeprowadzenie chociażby krótkiego audytu SEO, który pozwoli zidentyfikować słabe strony witryny i wytyczy plan dalszego działania. Warto tutaj zwrócić uwagę na takie kwestie, jak przyjazne adresy URL, linkowanie w obrębie witryny (wewnętrzne), optymalizacja contentu strony z uwzględnieniem nagłówków, słów kluczowych i unikalności, metatagi (przyspieszają indeksację serwisu) i szybkość ładowania strony oraz jej responsywność (dostosowanie do wyświetlania na urządzeniach mobilnych).

Optymalizacha jako jeden z kroków SEO

Słowa kluczowe

Jeszcze przed rozpoczęciem pozycjonowania, należy wybrać słowa i frazy kluczowe, które będą przedmiotem naszego zainteresowania i na które chcemy być wyświetlani wysoko w wynikach wyszukiwania Google. Nie powinny być to przypadkowe słowa, ale starannie dobrane. Bardzo pomocny w tej czynności jest Planer Słów Kluczowych Google, dzięki któremu można sprawdzić, jakich fraz używają internauci, poszukując określonych informacji lub produktów. Warto także przeanalizować słowa kluczowe, na jakie pozycjonuje się konkurencja. Nie warto używać zbyt ogólnych fraz, a szczególnie niezwiązanych z tym, co znajduje się na naszej stronie www. Często sprawdza się reguła, że im dłuższa fraza kluczowa, tym niższa konkurencja i wyższa konwersja – tzw. długi ogon (long tail).

Dowiedz się więcej: Jak przyspieszać i optymalizować strony Zobacz kurs

Interfejs programu AdWords

Analiza konkurencji

O podpatrywaniu konkurencji wspomnieliśmy krótko przy okazji słów kluczowych. Warto jednak dokładnie przeanalizować działania innych firm z tej samej branży i sprawdzić, w jaki sposób realizują swoją strategię SEO, gdzie są obecne w sieci i jak bardzo są aktywne. Zasada jest tutaj prosta: żeby pokonać konkurencję, należy ją najpierw dobrze poznać. Szczególną uwagę trzeba zwrócić na liderów branży i ich poczynania. W analizie konkurencji warto wspierać się różnymi specjalistycznymi narzędziami, jak na przykład Semstorm, Senuto, Majestic SEO lub SEO SpyGlass.

Narzędzia do analizowania konkurencji

Content

W ostatnich latach coraz większe znaczenie w strategii SEO zyskuje wysokiej jakości treść. Proces pozycjonowania powinien być wspierany przygotowywaniem ciekawego, merytorycznego contentu (najlepiej regularnie), który zostanie opublikowany na stronie internetowej. Muszą to być jednak informacje i zagadnienia interesujące naszą grupę docelową. Dlatego trzeba dokładnie sprawdzić, czego poszukują nasi odbiorcy, co ich interesuje. Warto potem przygotować dokładny plan działań content marketingowych, które pozwolą zbudować zaufanie do naszej marki i umożliwią zbudowanie pozycji eksperta w danej dziedzinie. Content marketing pozwala zaprezentować w subtelny sposób produkty lub usługi jako jedno z rozwiązań konkretnych problemów. Ciekawe, merytoryczne treści wzbudzają zainteresowanie i pomagają zwiększać ruch na stronie, co przełoży się również na wyższą pozycję w Google.

Content marketing

Linkbuilding

Ciągle duże znaczenie w pozycjonowaniu ma linkbuilding, czyli zdobywanie linków prowadzących do naszej witryny. Istotne jest przygotowanie odpowiedniej strategii linkowania. Jeszcze kilka lat temu najważniejsza była ilość odnośników, dlatego trwało „szaleństwo linkowania”, w którym nie zawsze stosowano uczciwe metody. Obecnie ważniejsza od liczby odnośników jest ich jakość. Lepsze rezultaty w pozycjonowaniu można uzyskać, zdobywając kilka wartościowych linków niż kilkadziesiąt wątpliwej jakości. Pozyskiwanie odnośników powinno wyglądać jak najbardziej naturalnie, co jest zgodne z wytycznymi Google. Pomagają w tym przede wszystkim kampanie content marketingowe. Linki powinny pochodzić z różnych serwisów, ale zbliżonych tematycznie.

Linkbuilding

Przedstawiliśmy pięć najważniejszych kroków w pozycjonowaniu strony. Warto jednak pamiętać, że jest to proces, który powinien być realizowany stale, a nasze działania muszą być dostosowywane do aktualnej sytuacji i aktywności konkurencji. Takie podejście pozwoli nie tylko zdobyć wysoką pozycję w Google, ale również utrzymać się w czołówce wyników wyszukiwania przez długi czas.