SEO vs. SEM. Czym się różnią?
Strategie marketingowe służą do budowania rozpoznawalności marki na rynku, co ma prowadzić do zwiększania sprzedaży produktów lub usług. Istnieje wiele sposobów na to, aby promować biznes, tym samym pozyskując klientów – szczególnie jeżeli biznes funkcjonuje online. Warto wyróżnić dwie szczególnie skuteczne, a jednocześnie często wykorzystywane strategie: SEO oraz SEM. Na czym polegają i jakie efekty przynoszą?
Kurs SEO od podstaw - jak skutecznie pozycjonować stronę
Zostań ekspertem SEO i osiągaj topowe pozycje w Google! Naucz się dobierać słowa kluczowe, budować strategie linkowania i naprawiać błędy techniczne, aby zwiększyć widoczność i ruch na stronie. Dowiedz się więcej
SEO: Search Engine Optimization
Rozwinięciem skrótu SEO jest Search Engine Optimization. To strategia marketingowa polegająca na pozycjonowaniu strony internetowej w wyszukiwarce (np. Google). Podczas jej realizacji przeprowadza się analizę fraz kluczowych, czyli wyrażeń, jakie są wyszukiwane przez użytkowników. Następnie witryna jest optymalizowana w taki sposób, aby wyświetlać się na wysokiej pozycji dla wybranych słów. Taki zabieg zwiększa ruch organiczny, a w sprzyjających warunkach wzrost notuje także konwersja.
Strategia SEO odnosi się do działań podejmowanych w ramach organicznych wyników wyszukiwania. Pozycjonowanie nie jest więc publikowaniem reklam w ramach Google Ads. To projektowanie strony zgodnie z wytycznymi wyszukiwarek. W efekcie algorytm ustalający pozycję „lepiej ocenia” domenę, a następnie wyświetla ją na wyższej pozycji.
Pozycjonowanie składa się z trzech podstawowych elementów:
- optymalizacja techniczna – serwis nie może posiadać błędów, które będą utrudniać dostęp użytkownikom. Witryna powinna być responsywna, czyli prawidłowo wyświetlać się na wszystkich urządzeniach (laptopy, smartfony), a także charakteryzować się krótkim czasem wczytywania.
- publikacja treści – w tekstach na stronie internetowej umieszcza się frazy kluczowe. To między innymi dzięki nim robot indeksujący „wie” co znajduje się pod konkretnym adresem URL i następnie może go wyświetlić jako odpowiedź na zapytanie wygenerowane przez użytkownika w wyszukiwarce. Publikowane materiały powinny być wartościowe dla użytkowników. Znaczenie ma więc jakość contentu, a nie jego ilość.
- pozyskiwanie linków – zewnętrzne odnośniki prowadzące do pozycjonowanej strony wpływają na widoczność witryny w wyszukiwarce. Należy jednak pozyskiwać linki z witryn z autorytetem, które są wartościowe dla użytkowników. Jeżeli odnośnik będzie pochodzić ze strony publikującej bezwartościowe treści, nie pomoże on w pozycjonowaniu.
Strategia SEO ma charakter długofalowy. Efekty zaczynają pojawiać się po około 3-6 miesiącach, a z czasem są coraz bardziej odczuwalne. Pozycjonowanie wymaga więc nie tylko dobrej znajomości tego, jak działa wyszukiwarka, ale także cierpliwości.
Zalety SEO:
- uzyskane efekty są stabilne;
- organiczne wyniki wyszukiwania mają większy CTR niż płatne;
- wysoka pozycja w organicznych wynikach buduje autorytet i zaufanie.
SEM: Search Engine Marketing
SEM to Search Engine Marketing, czyli marketing w wyszukiwarce. To strategia składająca się na wszystkie działania, których celem jest wygenerowanie ruchu na stronie internetowej bezpośrednio z poziomu wyszukiwarki. Elementami składowymi SEM jest SEO oraz reklamy PPC (Pay Per Click) publikowane na przykład w ramach Google Ads lub Microsoft Ads.
Gdy strona internetowa korzysta z SEM, buduje swoją widoczność z poziomu wyszukiwarki na dwa sposoby. Witryna staje się widoczna zarówno w organicznych, jak i płatnych wynikach wyszukiwania. W ten sposób istnieje większa szansa na pozyskanie ruchu użytkowników – a to już tylko jeden krok do realizacji konwersji.
W teorii SEM wydaje się znacznie bardziej atrakcyjne niż SEO. W praktyce to strategia, która potrafi być opłacalna, jednak musi być odpowiednio zaplanowana i wdrożona. Przeznaczanie budżetu marketingowego na jednoczesne pozycjonowanie oraz korzystanie z płatnych reklam to poważna inwestycja.
Zalety SEM:
- efekty pojawiają się szybko dzięki płatnym reklamom;
- większa część wyników wyszukiwania jest zajęta przez jedną domenę, co zwiększa ruch użytkowników;
- możliwość targetowania reklam do określonych grup użytkowników.
SEO vs. SEM – co wybrać?
Zarówno strategia SEO, jak i SEM są atrakcyjne dla właścicieli biznesów, którzy ruch użytkowników na stronie internetowej chcą przekładać na sprzedaż. Co wybrać? Odpowiednią decyzją wydaje się inwestycja w SEM – w końcu to strategia, składająca się już z SEO, a także płatnych reklam w wyszukiwarce. Pamiętaj jednak, że do pozyskiwania ruchu na te dwa sposoby jednocześnie potrzebujesz nieco większego budżetu. Jeżeli Twoje zasoby marketingowe na to nie pozwalają, zdecyduj się wyłącznie na pozycjonowanie.
Opublikowane 3 października 2022 r. w kategorii: Biznes i marketing
ŚCIEŻKA KARIERY
Twórz atrakcyjne i funkcjonalne strony internetowe z użyciem nowoczesnych technik. Opanuj kluczowe podstawy, niezbędne narzędzia i zacznij tworzyć wspaniałe strony! Dowiedz się więcej