Logo
Hamburger icon Close icon
Go to top
WYNIKI WYSZUKIWANIA:
Sztuczna inteligencja a rynek pracy - kogo zastąpi AI?

Sztuczna inteligencja a rynek pracy - kogo zastąpi AI?

Spotkałeś się już zapewne z opinią, że sztuczna inteligencja zawładnie rynkiem pracy, a bezrobocie zacznie rosnąć lawinowo. Kogo zastąpi AI i jakie zawody mogą zniknąć? Zastanówmy się.



Kurs Midjourney & ChatGPT - sztuczna inteligencja w projektowaniu graficznym

Wykorzystaj potencjał sztucznej inteligencji w projektowaniu graficznym. Naucz się korzystać z najlepszych narzędzi i stwórz aż 3 praktyczne projekty. Dowiedz się więcej


Telemarketerzy

Telemarketing uznaje się powszechnie za bardzo skuteczne narzędzie w sprzedaży. Działy handlowe w dużych organizacjach mogą sobie liczyć kilkadziesiąt osób, a większość z ich pracowników pracuje właśnie z telefonem. Mniejsze firmy, które nie posiadają środków na zatrudnienie telemarketera, korzystają z usług outsourcingowych. Telemarketing służy do pozyskiwania leadów, nawiązywania umów z nowymi klientami i przedłużania kontraktów obecnych odbiorców usług. Jak więc może być zagrożony ze strony sztucznej inteligencji?

Sęk w tym, że praca telemarketera opiera się na schematach i skryptach. Są to więc działania powtarzalne, a z takimi AI radzi sobie świetnie. Bardzo prawdopodobne, że już co najmniej jeden raz Ty sam “rozmawiałeś” z botem przez telefon i nawet o tym nie wiesz. Automatyzacja w telemarketingu jest bowiem obecna już dziś i najpewniej tam się rozgości na długo.

AI

Copywriting

Zapotrzebowanie na wysokiej jakości teksty na rynku ciągle wzrasta. Korzysta się z nich w celach marketingowych, ale nie tylko. Wprawiony copywriter może pomóc również w zredagowaniu e-booka, napisaniu eseju, tekstu na stronę internetową lub artykułu. Do czasu powstania narzędzi generatywnych opartych na sztucznej inteligencji trudno było sobie wyobrazić, że można tę pracę wykonać inaczej. Warto jednak na chwilę się w tym miejscu zatrzymać.

Faktem jest, że obecnie narzędzia podobne do ChatGPT tworzą już ogrom treści w postaci rozmaitych tekstów. W celach eksperymentalnych powstało wiele witryn internetowych, zapełnionych w całości artykułami napisanymi przez AI. Jakie wnioski wyciągnięto? Że sztuczna inteligencja, choć z pozoru perfekcyjna w pisaniu, popełnia zbyt wiele błędów merytorycznych. Nie wychwytuje sensu zadanego tematu, ma tendencje do rozwlekania i autoplagiatu. W chwili obecnej nie ma warunków na to, aby pracę copywritera powierzyć automatom i zaufać, że wykonają ją dobrze.

Sumując, copywriting z całą pewnością odczuje obecność sztucznej inteligencji. Nie ma wątpliwości, że w wielu zadaniach AI wyręczy copywritera. Można się jednak spodziewać, że nadal pozostanie wiele przestrzeni na czynnik ludzki, którego robotom brakuje.

AI

Grafika i fotografia

Podobnie, jak w przypadku copywritingu, dziedziny związane z grafiką komputerową i fotografią nie pozostaną obojętne wobec AI. W jaki sposób sztuczna inteligencja może całkowicie lub choćby częściowo zastąpić tu pracę człowieka? Choć trudno w to uwierzyć, już teraz całkiem nieźle radzi sobie z generowaniem obrazów. Kwestie twórczości i odtwórczości są co prawda sporne, nadal jednak - automat jest w stanie wytworzyć dla Ciebie obrazek, który nigdy wcześniej nie powstał.

Sztuczna inteligencja jest obecna również w narzędziach służących do edycji i obróbki zdjęć. Samodzielnie potrafi udzielić sugestii i wskazówek co do wymaganych poprawek, po czym z chęcią pomoże Ci je wdrożyć.

AI

Kasjerzy

Praca kasjera to kolejny przykład zadań, niemal w całości opartych na wykonywaniu kilku, tych samych czynności. Skanowanie produktu, zważenie, podsumowanie i pobranie płatności. Dokładnie to samo robią kasy samoobsługowe, dlatego tak mocno ich popularność wzrosła. Są też takie zadania, z którymi kasa sobie poradzić nie może - nie zweryfikuje wieku klienta, nie pobierze płatności gotówką i nie odpowie na zadane pytania. Nie można więc powiedzieć, że automatyzacja i AI wyprą ten zawód całkowicie. Najpewniej, spadnie zapotrzebowanie na rynku pracy na kasjerów, wzrośnie natomiast zainteresowanie doradcami klienta.

Kurs Midjourney & ChatGPT - sztuczna inteligencja w projektowaniu graficznym

Kurs Midjourney & ChatGPT - sztuczna inteligencja w projektowaniu graficznym

Zobacz kurs Arrow
Kurs Machine Learning w Python - wprowadzenie do sztucznej inteligencji

Kurs Machine Learning w Python - wprowadzenie do sztucznej inteligencji

Zobacz kurs Arrow
Kurs Jak wykorzystać ChatGPT w biznesie i marketingu

Kurs Jak wykorzystać ChatGPT w biznesie i marketingu

Zobacz kurs Arrow

Obsługa klienta

Boty świetnie się spisują w tej dziedzinie już od jakiegoś czasu. Z powodzeniem “rozmawiają” z klientami, udzielając odpowiedzi wedle wyuczonego schematu. Są w stanie odpowiadać na pytania skonstruowane indywidualnie, pomagać w rozwiązywaniu typowych problemów i udzielać informacji o usłudze lub produkcie. Co ciekawe, radzą sobie zarówno jako “doradcy” na komunikatorach i chatach, jak i w obsłudze telefonicznej.

AI

Bibliotekarz

Pomysł zastąpienia bibliotekarza sztuczną inteligencją może być zaskakujący, jednak łatwo go uzasadnić. Spora część obowiązków osoby na tym stanowisku przypomina pracę na kasie w markecie. Przyjmowaną lub wydawaną książkę należy zeskanować, po czym pozostałe informacje zapisują się samodzielnie w systemie. Czytelnik również mógłby samodzielnie przeszukać zasoby biblioteki, znaleźć inne książki tego samego autora lub wyszukać pozycje wg słowa kluczowego. Wiele bibliotek już od wielu lat udostępnia takie możliwości.

Czego boty i roboty nie są w stanie wykonać dziś, w przyszłości może przestać stanowić przeszkodę. Dobrym przykładem są tu zautomatyzowane magazyny, które zapotrzebowanie na pracę ludzką ograniczyły do minimum.

Kogo zastąpi AI - podsumowanie

Wnioski być może Cię zaskoczą. W rzeczywistości, niewiele stanowisk na rynku pracy można w 100% zastąpić algorytmem. Na pewno nie dziś. Co jednak warto mieć na uwadze i potraktować poważnie, to zmiany, które są po prostu nieodzowne. W AI dostrzega się ogromny potencjał ułatwiania pracy ludzkiej i wyręczania człowieka w zadaniach, które nie wymagają skomplikowanych procesów myślowych. Korzystniej będzie więc spojrzeć na sztuczną inteligencję jak na szansę i cel rozwoju, niż się jej bać.


Opublikowane 7 lutego 2024 r. w kategorii: Biznes i marketing


ŚCIEŻKA KARIERY
Users icon 13130 uczestników
Watch icon 79 godzin
Video icon 708 wykładów

Twórz atrakcyjne i funkcjonalne strony internetowe z użyciem nowoczesnych technik. Opanuj kluczowe podstawy, niezbędne narzędzia i zacznij tworzyć wspaniałe strony! Dowiedz się więcej

Interesują Cię nowe technologie?

Zapisz się do naszego newslettera!