Trendy w UX dla małych e-sklepów

Podążanie za najnowszymi trendami w UX może być jednym ze skutecznych sposobów na stworzenie przewagi konkurencyjnej dla małych e-sklepów. Takie platformy sprzedażowe nie tylko przyciągają uwagę, ale również ułatwiają użytkownikom poruszanie się po sklepie.

Według raportu „Barometr e-commerce 2016” Sociomantic Labs, wartość polskiego rynku e-commerce może osiągnąć wartość 35,8 mld zł na koniec bieżącego roku, czyli o 15% więcej niż w roku 2015. Jednocześnie liczba e-sklepów, szczególnie małych, może wzrosnąć o 7%. To oznacza, że konkurencja pomiędzy sprzedawcami online będzie jeszcze większa. Sklepy internetowe maja o co walczyć. Firma analityczna Gemius wyliczyła, że w ubiegłym roku 54% polskich internautów robiło zakupy online, a 13% korzystało również z oferty zagranicznych e-sklepów. Ciągle rosnąca konkurencja nie ułatwia zdobywania nowych klientów i jest dużym wyzwaniem dla małych sklepów internetowych, które nieustannie szukają sposobu na stworzenie przewagi konkurencyjnej na rynku. Może w tym pomóc również nowocześnie zaprojektowany sklep, uwzględniający najnowsze trendy w UX.

Mobile a UX

Przede wszystkim małe e-sklepy nie powinny zapominać o rewolucji mobilnej, jaka dzieje się na naszych oczach. Coraz więcej internautów przegląda strony www za pomocą swoich smartfonów lub tabletów i wielu z nich w ten sam sposób również dokonuje zakupów online. Mały sklep, którego strona nie jest odpowiednio przystosowana do wyświetlania na urządzeniach mobilnych, z góry skazuje się dziś na porażkę tym bardziej, że mobile-friendly jest już jednym z czynników rankingowych branych pod uwagę przez Google przy ustalaniu pozycji w wynikach wyszukiwania. Jeśli sklep nie będzie poprawnie wyświetlał się w smartfonie, trudno mówić, że jego UX zostało odpowiednio dopracowane. Dlatego warto postawić na przykład na stronę responsywną i dokładnie przetestować ją na wielu różnych urządzeniach również pod kątem usability.

Nie tylko intuicyjna nawigacja

Ostatnie trendy UX, odnoszące się do nawigacji, idą w kierunku jej maksymalnego uproszczenia i przejrzystości. Jednocześnie stawia się na to, żeby użytkownik mógł jak najszybciej znaleźć poszukiwana pozycję. Dlatego właśnie nawet w mniejszych sklepach coraz częściej pojawia się tzw. mega menu, wyświetlające kilka kolumn z linkami, a nawet pojedyncze produkty ze zdjęciami. Inne rozwiązanie to sticky menu, które na stałe obecne jest w górnej części ekranu nawet podczas scrollowania. Warto także zastosować wyraźnie odróżniający się od pozostałych elementów przycisk CTA. Żeby maksymalnie ułatwić klientom znajdowanie odpowiednich towarów, nawet małe sklepy powinny udostępniać wyszukiwarkę. To znacznie poprawia usability strony i zachęca do pozostania na dłużej w sklepie.

Dowiedz się więcej: Kurs UX & UI - sztuka użytecznego projektowania Zobacz kursy

Przyjazna strona produktu

Małe sklepy powinny zwracać szczególną uwagę na kwestie związane z UX stron produktów. To jedne z najważniejszych miejsc w każdym e-sklepie. Jeśli potencjalny klient dotarł aż tutaj, trzeba zachęcić go odpowiednio do dokonania zakupu. Najnowsze trendy odchodzą od ograniczania się do pokazywania produktu, a zachęcają również do pokazywania przykładowego zastosowania tego produktu. Kolejna sprawa to odpowiednio przygotowane opisy produktów – użytkownicy nie czytają, tylko skanują tekst, wyłapując najważniejsze dla nich informacje. Dlatego opisy powinny być podzielone na krótkie akapity. Warto także mocno zaakcentować kolorystycznie najważniejsze przyciski, a szczególnie „Dodaj do koszyka” oraz wydzielić sekcję z recenzjami produktu.

Mały e-sklep może konkurować na rynku nie tylko dobrą ofertą, ale także dużą funkcjonalnością i wygodą robienia w nim zakupów. Dlatego warto duży nacisk położyć na UX sklepu tak, żeby nie tylko nawigacja była prosta, ale przede wszystkim sam proces zakupowy był łatwy, krótki oraz przyjemny. Odpowiednie usability strony może w tym pomóc.