Virale - czym są i dlaczego warto stosować je w marketingu
Każdy z nas spotyka czasem w Internecie treści, rozchodzące się viralowo. Są to zabawne memy, intrygujące filmiki czy chwytliwe hasła, które w błyskawicznym tempie rozprzestrzeniają się w sieci. Viral to zgodnie z definicją ciekawy, szybko zyskujący popularność materiał, który użytkownicy chętnie przekazują dalej, dzięki czemu dociera on do szerokiego grona odbiorców w krótkim czasie. Viralem może stać się przypadkowa grafika, ale może on także być wynikiem przemyślanej kampanii marketingowej, gdzie założeniem było stworzenie treści, która ma stać się hitem w Internecie.
Kurs Jak prowadzić komunikację w social media i zwiększać sprzedaż
Zadbaj o skuteczną komunikację swojej marki w mediach społecznościowych. Buduj zaangażowanie, przyciągaj odbiorców i zwiększaj sprzedaż! Dowiedz się więcej
Zalety virali
Bez wątpienia marketing viralowy (zwany inaczej marketingiem wirusowym) stanowi wyzwanie dla niejednej firmy. Gra jest warta świeczki, bowiem dobrze zaplanowana strategia przynosi mnóstwo korzyści:
- Przede wszystkim nic tak nie podnosi zasięgów jak dobry viral, który pomaga dotrzeć do zupełnie nowych grup odbiorców. Tak naprawdę nie ma tutaj znaczenia czy są to potencjalni klienci, czy też nowa nisza. W skutecznym marketingu wirusowym, liczy się budowanie rozpoznawalności marki. Chwytliwa reklama wzbudza emocje względem produktu, co następnie przekłada się na jego wyniki sprzedażowe.
- Kolejna kwestia to niskie koszty dystrybucji. Viral roznosi się szybko i szeroko dlatego, że to właśnie internauci są siłą napędową takiej kampanii, udostępniając materiał między sobą. Algorytmy mediów społecznościowych reagują wtedy pozytywnie i sprzyjają podnoszeniu zasięgów, bez dodatkowych nakładów.
- Marketing wirusowy to nieograniczone możliwości. Dzięki temu, że najważniejszym czynnikiem są tutaj emocje, pole do popisu w procesie twórczym jest ogromne. Chociaż statystyki wskazują, że najchętniej dzielimy się tym, co wzbudza w nas pozytywne odczucia, nie jest to regułą. Zarówno zabawne treści, jak i te nawiązujące do ważnych tematów społecznych, klikają się doskonale.
Jak stworzyć kampanię viralową?
Pierwszy krok do sukcesu w przypadku wszelakich działań marketingowych to właściwe określenie grupy docelowej oraz kanałów dotarcia do niej. Niezwykle rzadko zdarzają się treści, które emocjonują dosłownie każdego. Zadaj sobie pytanie co interesuje Twoich odbiorców? Co ich śmieszy, wzrusza, jakie wartości wyznają, jakie problemy ich dotyczą? Oczywiście pozytywną cechą virali jest ogromny zasięg i wyświetlanie także wśród osób spoza głównego targetu. Dzieje się to jednak przy okazji i jedynie pod warunkiem, że materiał przyjął się wśród użytkowników, do których był skierowany. Poniżej kilka wskazówek, na co zwrócić uwagę tworząc kampanię wirusową:
Wyjdź poza schemat
Jak już wiemy viral to emocje, a nic nie wzbudza ich lepiej niż kontrowersje. Zwłaszcza w przypadku, gdy Twoja reklama ma poruszyć istotny społecznie temat. Zadbaj o to, aby przekaz był wyrazisty i charyzmatyczny. Nie bój się wyrazić własnego zdania. Niesie to oczywiście pewne ryzyko, część ludzi o innych poglądach się nie zgodzi, czy wręcz oburzy, jednak w ogólnym rozrachunku bilans jest znacznie bardziej korzystny. Odbiorcy utożsamiający się z daną treścią wystarczą, aby dobrze ją wypromować. Pozostawanie neutralnym to bezpieczne rozwiązanie, ale niestety nieskuteczne, jeśli chcesz nadać swojemu materiałowi potencjał viralowy.
Zadbaj o odpowiedni format
Już od pewnego czasu wszelkie media społecznościowe najlepiej pozycjonują materiały video. Nic w tym dziwnego – wpływają one na emocje najskuteczniej – zarówno dźwiękiem, jak i obrazem. Chwytliwa grafika, czy doskonałe zdjęcie również mają szansę na mocny odbiór. Unikaj jednak obszernych tekstów. Zasada jest prosta – im łatwiej przyswoić daną treść, tym większa szansa, że odbiorca przekaże ją dalej.
Element, który ludzie mogą odnieść do siebie
Każdy z nas lubi z czymś się utożsamiać. Dodaje nam to charakteru i ułatwia formułowanie poglądów. To właśnie dzięki temu niektóre memy biją rekordy popularności w sieci. Treść, którą przedstawiają odnosi się do sytuacji, które odbiorcy znają ze swojego życia. Zastanów się jaki kontent sam udostępniasz najchętniej? Zazwyczaj taki, na widok którego od razu myślisz „to o mnie!”
Opublikuj materiał o odpowiedniej porze
Niezwykle ważny i często zupełnie pomijany element skutecznej kampanii. Jeżeli Twoja grupa docelowa to osoby dorosłe, zazwyczaj pracujące, nie udostępniaj treści dla nich w tygodniu o 13. Zasięg buduje się w pierwszych minutach po publikacji, nie licz więc na to, że obojętnie kiedy dodasz materiał, odbiorcy zobaczą go w swoim czasie. Nic bardziej mylnego. Jeśli w ciągu maksymalnie godziny od zamieszczania np. grafiki w Internecie zasięg jest znikomy, algorytm odczytuje to jako brak zainteresowania i nie wyświetla jej kolejnym użytkownikom.
Podsumowanie
Treści viralowe to doskonały sposób na reklamę. Myśląc o tego rodzaju marketingu, należy dobrze się przygotować i nie liczyć jedynie na szczęście. Finalnie to odbiorcy zdecydują o losach kampanii, jednak aby zwiększyć szansę jej rozprzestrzeniania zadbaj o najważniejsze aspekty, czyli emocje i wzbudzenie ciekawości.
Opublikowane 6 lipca 2022 r. w kategorii: Biznes i marketing
ŚCIEŻKA KARIERY
Twórz atrakcyjne i funkcjonalne strony internetowe z użyciem nowoczesnych technik. Opanuj kluczowe podstawy, niezbędne narzędzia i zacznij tworzyć wspaniałe strony! Dowiedz się więcej